Onze prioriteiten 9?9 .ill Overzicht HEINEKEN richt zich op een vijftal zakelijke prioriteiten. Elke prioriteit ondersteunt onze doelstelling om in alle markten te winnen met het Heineken® merk en in geselecteerde markten met een complete merkenportfolio. 1. Het Heineken® merk 2 Door de consument 3. Kansen benutten in laten groeien geïnspireerd, klant- en opkomende markten merkgericht opereren Facebook Desperados Ethiopië Het Heineken® merk is een enorm strategisch bezit en de onbetwiste marktleider in het internationale premiumsegment, waar het merk twee keer zo groot is als de naaste concurrent. Het Heineken® merk presteert al jarenlang beter dan het internationale premiumsegment en de totale biermarkt. We streven ernaar de consument te inspireren via effectieve wereldwijde marketingplatforms, zoals de huidige 'Open Your World' campagne. We onderzoeken voortdurend nieuwe mogelijkheden om het Heineken® merk in nieuwe landen op de markt te brengen en in te spelen op de wereldwijd groeiende consumentenvraag naar hoogwaardige premium biermerken. HEINEKEN wil een rol spelen in de conversatie met de consument en de voorkeurspartner zijn voor zijn klanten. HEINEKEN heeft meer dan 250 internationale, regionale en lokale bieren, speciaalbieren en andere dranken, die tegemoetkomen aan de meest uiteenlopende voorkeuren en smaken van de consument. We investeren in de expansie van onze wereldwijde merken, waaronder Desperados, Strongbow Gold, Amstel en Sol, en we voeren het innovatie tempo op om de omzetgroei te onder steunen. Dankzij uitstekend klantenbeheer en uitvoer op de winkelvloer kan HEINEKEN waarde creëren voor zijn klanten en zakelijk succes op de lange termijn bevorderen. HEINEKEN heeft zijn aanwezigheid in opkomende markten de afgelopen jaren sterk vergroot door een duidelijk geformuleerde acguisitiestrategie, sterke autonome groei en uitstekende samenwerking in joint ventures. HEINEKEN is aanwezig in 20 Afrikaanse landen en exporteert naar vrijwel alle landen in deze regio. We zijn al sinds jaar en dag aanwezig in Azië, een regio met een aantrekkelijk groeipotentieel voor het internationale premiumsegment. We hebben ons marktbereik in opkomende markten in Noord- en Zuid-Amerika versterkt door de acguisitie van de bierdivisie van FEMSA, S.A.B. in Mexico en Brazilië. HEINEKEN blijft streven naar toekomstige winstgroei door gebruik te maken van het enorme groeipotentieel van opkomende markten. Heineken® is succesvol op het internet. In december maakten HEINEKEN en Facebook een wereldwijde samenwerkingsovereenkomst bekend,op basis waarvan beide ondernemingen gaan samenwerken op digitale campagnes. De Heineken® fanpagina op Facebook is de grootste van alle biermerken en heeft meer dan vijf miljoen volwassen leden. Desperados is een bier met teguila smaak dat in de super-premium categorie is gepositioneerd. Na eerder behaalde successen in verschillende Europese markten werd Desperados in 2011 in 10 nieuwe markten geïntroduceerd. Het merk profiteert van een beperkt aantal productielocaties om een maximaal schaalvoordeel te behalen. In de zomer van 2011 heeft HEINEKEN twee brouwerijen overgenomen in Ethiopië, een van de meest veelbelovende biermarkten in Afrika. Ethiopië heeft de op één na grootste bevolking van Afrika en een biermarkt die de afgelopen vijfjaar met circa 20 procent per jaar is gegroeid. 04 Heineken N.V. Jaaroverzicht 2011

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 2011 | | pagina 6