lEMen in de bouuiErii In een tijd van economische hoogstand en de daarmee gepaard gaande maatschappelij ke ontwikkeling heeft de horecabranche een enorme groei doorgemaakt. Waar de Chinese restaurants als pioniers hebben gefungeerd voor de opvang van het groeiend aantal 'buiten-de-deur-eters', zijn de cafetaria's, restaurants en alle soorten bedrijven die daar tussen liggen in hun voetspoor gevolgd. Zij zijn niet meer weg te denken uit de restoratieve markt. De economische terugslag veroorzaakt consolidatie van reeds voltrokken veran deringen en versterkt het beeld van veran derend restaurantbezoek. Vanzelfspre kend is het bezoek en de besteding in res taurants minder geworden. De beschikba re middelen beperken de mogelijkheden waaraan men gewend was, zodat een ac commodatie wordt gezocht welke dicht bij het duurdere restaurant ligt en toch een aanzienlijk goedkoper gerecht biedt. Het veredelde type cafetaria beantwoordt dui delijk aan dit wensenpakket. Cafetaria be tekent: café-restaurant waar de gasten hun spijzen en dranken zelf aan het buffet halen Het begrip is afkomstig uit Amerika. Toch is dit systeem in Nederland slechts in en kele gevallen strak doorgevoerd; de mees te cafetaria's hebben naast het buffet of bar met krukken, nog een aantal zitjes waar bediend wordt. Het veredelde type cafetaria geniet een geweldige belangstel ling en gezien de reeds geschetste econo mische ontwikkeling zal voor dit bedrijfs- type de interesse nog toenemen. Het be doelde bedrijfstype heeft nog steeds een beperkte mogelijkheid tot 'afhalen', hetzij in de vorm van een ijsloket, hetzij in de vorm van een gecombineerd ijsverkoop en meeneem buffet. 'Haaks Kokerijen 'Resiaria Oosf Cafetaria's in geheel nieuwe vorm

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1981 | | pagina 10