In het juni-nummer van Tap en Schap in 1974 werd melding gemaakt van een nieuw
pand van zuivelgroothandel Littooy te Klundert. Nu, ruim zes jaar later, heeft de firma
Littooy wegens ruimtegebrek al weer een nieuw pand betrokken. Daags na de verhui
zing spraken wij met de heer N. Littooy.
Het afgelopen half jaar is de heer Littooy
drie dagen per week bezig geweest met de
bouw van het nieuwe pand. Ontwerp van
het pand is van hemzelf afkomstig, maar
door een tekenaar uitgewerkt. De maga
zijnruimte bedraagt 5720 m2 en de kan
toorruimte (gelegen op de eerste verdie
ping) 700 m De totale oppervlakte van
het terrein is 16.400 m2, met een uitbrei
dingsmogelijkheid voor het pand van
nog een kwart van die ruimte. In deze eco
nomisch moeilijke tijd, lijkt de voor Lit
tooy gunstige ontwikkeling van de afgelo
penjaren zich voort te zetten. De omzet tot
en met september 1980 ligt 22% boven die
van het vorige jaar. De toekomst biedt nu
vanuit het nieuwe pand zeker gunstige
perspectieven
SAMENWERKING CAMPINA
Eén van de oorzaken van deze groei is de sa
menwerking sinds enkele jaren met Cam-
pina. In 1978 is Campina begonnen haar
melkbezorgingsapparaat af te stoten, het
geen inmiddels voltooid is.
Deze melkbezorging vond plaats in heel
Brabant en Zeeland, het land van Heusden
en Altena en een gedeelte van Limburg.
De voorheen bij Campina aangesloten zui
velhandelaren worden nu bevoorraad door
Littooy. Levering geschiedt uitsluitend
aan melk- annex zuivelhandelaren. Van
de in totaal 260 afnemers, rijdt meer dan
de helft met een winkelwagen. De vraag
naar bezorging aan huis neemt weer toe.
Dit type detaillist brengt voor de groothan
del een grote stiptheid met zich mee wat
betreft uur van levering; de "venter" of
"slijter" zoals de heer Littooy ze noemt,
moet op zijn beurt ook weer op een bepaal
de tijd bij zijn klanten zijn.
14
BETROKKENHEID PERSONEEL
Dit brengt ons op het punt van de service,
één van de dienstverleningen waar de heer
De heer N. Littooy
Littooy naar eigen mening z'n succes aan
te danken heeft. "Dat vinden we erg be
langrijk. Al komt er vanavond een vracht
wagen laat binnen, hij moet en zal van
avond nog geladen worden, anders loopt
het morgen mis. Die winkelwagens moe
ten op tijd de weg op," aldus de heer Lit
tooy. Als andere redenen van zijn succes
noemt hij hard werken en het stimuleren
van het personeel. "Je moet naast je per
soneel staan en inspringen als dat nodig is.
Soms trek ik gewoon mijn stofjas weer
aan." Het personeelsverloop bij Littooy
is dan ook erg klein.
KOSTENBESPARING
Littooy heeft momenteel 42 man perso
neel, waarvan zes werkzaam op het kan
toor, vier vertegenwoordigers, een buiten
dienstman en de rest magazijn- en expe-
ditiepersoneel. De administratie is volle
dig geautomatiseerd met een IBM 34 com
puter.
Voor het laden en lossen van de zeven
vrachtwagencombinaties zijn twaalf laad-
kuilen in gebruik. Nadat een vrachtwagen
gelost is, staat de nieuwe lading al klaar in
het magazijn, direct achter de laadkuil.
Aanvoer en expeditie zijn gescheiden.
In het magazijn wordt natuurlijk gewerkt
met vorkheftrucks en verzameltrucks;
voor Littooy is dit echter iets nieuws, aan
gezien het vorige magazijn zo vol stond
dat er geen trucks doorheen konden rijden.
Doordat in het nieuwe pand een aantal
werkzaamheden aanzienlijk efficiënter
kan verlopen, kan zonder uitbreiding van
personeel de te verwachten omzet-verho-
ging gerealiseerd worden.
GROOTHANDEL liTTOW
ONDER NIEUW Mlf
UTTOOVS GROOTHANDEL
- -■ -V"
LÏ3Z3 EIEE23
12 EES
I fc-UB