SEVEN UP CONSEQUENT IN VERNIEUWING
X
Sinds Seven-Up vanuit Amerika de Nederlandse markt veroverde, is het
reclame-gezicht van deze lemon-lime drink slechts vier maal veranderd. Bij de
introductie in 1952 luidde het reclame-thema: Seven-Up, the all family drink. You
like it, it likes you. Voor die tijd was het een aansprekend thema, aangezien de
Nederlandse markt na Coca-Cola geen kennis had gemaakt met zo'n produkt uit de
Verenigde Staten.
Het succes kwam snel in een toen nog
bescheiden frisdrankenmarkt. De consu
menten waren gewend aan een zeer
traditioneel aanbod en zo'n nieuwe smaak
sprak aan. Hierna begon Seven-Up zich te
richten op een zeer emotioneel gebeuren,
namelijk de beloften die mensen elkaar
dagelijks doen. Zo'n belofte was niets
anders in huis te halen dan Seven-Up.
De bijna spreekwoordelijke reclame
campagne: "Schat, ik beloof je, er komt
niets anders in ons huis dan Seven-Up"
was een verwoording van de afspraken die
mensen in die jaren maakten. De visuele
kant van de reclame-uitingen kwam men
tegen op straat en in de geïllustreerde
bladen van die dagen. Via de eerste
commerciële radiozender Veronica werd
voor het eerst uitgebreid radio-reclame
gemaakt voor Seven-Up. Seven-Up was
"aanwezig" bij het publiek.
VOORTBOUWEN OP SUCCES
Najaren de "Ik beloof je... "-campagne
gevoerd te hebben, werd in het begin van
de zeventigerjaren voor een totaal nieuwe
aanpak gekozen. Op twee gebieden:
allereerst een nieuwe reclame-campagne
en daarnaast een zeer actief promotie
beleid. Radio Veronica strooide dag na
dag de Seven-Up reclame over Nederland.
Nog steeds is de Seven-Up Jump die in de
Vuist van Duys werd geïntroduceerd
bekend. Fred Emmer die in die jaren
Seven-Up adviseerde op het gebied van
opvallende activiteiten, was de man achter
deze actie. "Actie voeren" was vanaf dat
moment de strategie van Seven-Up.
In 1972 begon de derde fase van de
Seven-Up reclame in Nederland met de
reclame-campagne: "Seven-Up, de enige
smaak die geen kleur nodig heeft."
Hiermee werd duidelijk afstand genomen
van alle gekleurde drankjes, die vaak hun
voorkeur ontleenden aan de kleur, die de
smaak moest ondersteunen. Vooral op
televisie en in de bioscoop werd een grote
bekendheid opgebouwd. De tekenfilms
van Harold Mack waren een voorbeeld
voor veel reclame-televisie-makers in
Nederland. Seven-Up was één van de
eerste adverteerders die deze tekenfilm
techniek hanteerde. De internationale
erkenning - tot in Hollywood toe - bleef
ook niet uit en het ging goed met
Seven-Up.
VEEL PLAATS VOOR PROMOTIES^
Met deze sterke reclame-campagne als
basis werden veel promotionele activi
teiten ontplooid. Seven-Up was de eerste
merkartikel-fabrikant die een eigen mode
lijn introduceerde. Draagbare kleding met
een bescheiden Seven-Up identificatie
voor een jong publiek was te koop in de
boetieks. Hierna kwam een complete
badmodelijn met bikini's, tanga's en
badpakken die werden verkocht in de
sport- en modezaken. Verder werden vele
promotionele activiteiten ontwikkeld voor
horeca en thuisverbruik.
De eerste en bekendste is de Sneeuwwitje
promotie met als middelpunt "de oude
meester" waarop Willeke van Ammel-
rooy als Sneeuwwitje poseerde. De mix-
the intertrfrcional
Unieke tekenfilm-techniek
„Ik beloof je Johan
Er komt niets
anders in ons huis
dan Seven-Up"
zej*t DannyCruyïï
Danny beloofde het Johan
7Up-tnode-look
Baanodemix75
Bikini's van de badmode
20