Ondanks slecht zomerweer lijkt '79 een redelijk frisdrankenjaar te worden Elders is dit nummer treft u uitvoerige informatie aan over de frisdrankenmarkt en de positie van Vrumona hierin. Kort voor het ter perse gaan van deze editie kwamen de Nielsen cijfers over juni en juli 1979 beschikbaar. De belangrijkste conclusies hieruit wil len wij u niet onthouden. De ontwikkelingen in de winkelsector gedurende het eerste kwartaal van 1979 waren hoopvol voor de frisdranken industrie. Het verkochte volume bleek met ruim tien procent gestegen ten op zichte van dezelfde periode in 1978. Helaas gooide het opnieuw tegenval lende zomerweer roet in het eten. Wel iswaar is er sprake van een volumetoe name in het tweede kwartaal van '79 ten opzichte van het tweede kwartaal van '78, maar die lag in de orde van slechts drie procent. Negatief was vooral wederom de ontwikkeling in het sinassegment. Het lemon-lime segment deed het iets beter, maar volgde feitelijk de ontwik keling in de totaalmarkt. Gelukkig wist Seven-Up zijn positie opnieuw te verbe teren. Dit blijkt uit de onderstaande gra fieken op basis van de indexcijfers over juni en juli 1977, 1978 en 1979. 133 106 109 117 124 122 JJ'78 JJ'79 JJ'78 JJ'79 JJ'78 JJ'79 Ontwikkeling lemon-lime segment Ontwikkeling Seven-Up Ontwikkeling gemiddelde omzet per verhandelende winkel van Seven-Up (index '77 100) Het colasegment ontwikkelde zich we derom positief, waarbij opvalt dat het aandeel van de beide topmerken Co ca-Cola en Pepsi-Cola opnieuw toe nam ten koste van de overige merken. Pepsi handhaafde zich als snelst groei end colamerk. In het eerste half jaar van '79 werd bijna 30 procent meer Pepsi verkocht dan in het eerste halfjaar van '78. Vergelijken wij wederom de juni/juli cijfers over '77, '78 en '79, dan zien wij het volgende: 155 114 122 127 135 152 JJ'78 JJ'79 JJ'78 JJ'79 JJ'78 JJ'79 Ontwikkeling colasegment Ontwikkeling Pepsi Ontwikkeling gemiddelde omzet per verhandelende winkel van Pepsi-Cola (index'77 100) In het tonicsegment nam het aandeel van Royal Tonic eveneens toe. Onder staande grafieken sprreken klare taal. 138 109 115 125 121 135 JJ'78 JJ'79 JJ'78 JJ'79 JJ'78 JJ'79 Ontwikkeling tonicsegment Ontwikkeling Royal Club Tonic Ontwik gemiddel per verha winke Royal keling de omzet ndelende van Club (index '77 100) Interessanter zijn nog de ontwikkelin gen in het Bitter Lemon segment (zie onderstaande grafieken): 428 138 157 271 180 221 JJ'78 JJ'79 JJ'78 JJ'79 JJ'78 JJ'79 Ontwikkeling Bitter Lemon segment Ontwikkeling Royal Club Bitter Lemon Ontwikkeling gemiddelde omzet per verhandelende winkel van Royal Club Bitter Lemon (index'77 100) Het lijkt erop, dat de intensieve TV-re- clame voor Royal Club Bitter Lemon het hele segment ten goede is gekomen. Maar Royal Club is hierbij als uitge sproken winnaar uit de bus gekomen (huidig marktaandeel bijna 60 procent!) Het bronwatersegment vertoonde op nieuw een spectaculaire groei (ruim 30% ten opzichte van het eerste half jaar van '78). Maar de topper bleef Royal Club Shan dy; de grafieken spreken voor zich. 1193 491 149 191 343 585 JJ'78 JJ'79 JJ'78 JJ'79 JJ'78 JJ'79 Ontwikkeling Royal Club Shandy Ontwikkeling distributie Royal Club Shandy Ontwikkeling gemiddelde omzet per verhandelende winkel Royal Club Shandy (index '77 100) Het ziet er dus naar uit, dat Vrumona zijn aandeel in de frisdrankenmarkt op nieuw zal zien stijgen. 20

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1979 | | pagina 20