denk vanwege het aparte sfeertje; het bedrijf is de laatste tien jaar nauwelijks veranderd en dat schijnt men toch wel te waarderen. Bovendien lanceert onze discjockey geen top-40 werk, maar de nieuwste plaatjes, die het nog moeten gaan maken." Tijdens ons gesprek komt de vraag naar boven, waarom Joop Dijkstra heeft ge kozen voor een discotheek. Zijn ant woord daarop is eerlijk: ,,Ook uit com merciële overwegingen. Maar ik besef ook wel dat ik niet tot mijn 50ste jaar met de discotheek kan doorgaan. Later zou ik graag iets willen beginnen in de re creatieve sector. Maar het is moeilijk om daar tussen te komen, want er is veel kapitaal mee gemoeid en de meeste be drijven zijn daarom in handen van be leggers. „Ik beschik momenteel over veel vrije tijd en op mijn leeftijd, ik ben 32 jaar, zou ik best wat meer kunnen doen. Tijdens de openingsuren ben ik in de zaak en ver der verzorg ik de inkoop en de adminis tratie. Maar meer dan 15 uur per week maak ik niet. In Hoogeveen heb ik er enige jaren een tweede zaak bij gehad. Dat liep voortreffelijk, maar dat bracht weer met zich mee, dat je met te veel personeel moest werken, een kostbare geschiedenis. Dat heeft mij er tot op he den ook van weerhouden om meerdere horecabedrijven te gaan stichten, maar wie weet wat de toekomst brengt, ik blijf mij oriënteren." Mentaliteit Waar moet een goede horeca-onderne- mer aan voldoen? Dijkstra heeft daar een duidelijke visie op: „Je moet vooral tact bezitten, kunnen inspelen op een groot publiek en met iedereen kunnen om gaan. Je moet ook steeds aandacht hebben voor eventuele veranderingen, want de mentaliteit is aan het verande ren. De ouderwetse kastelein, een man die gevierd is en een lekker pilsje kan meedrinken, is aan het uitsterven. Ook de klanten veranderen: je ziet veel min der mensen die een glaasje te veel op hebben. Ook de alcoholcontroles wer ken dat in de hand. Als er bij mij in de zaak bijvoorbeeld vier mensen binnen komen, dan is de chauffeur al gauw her kenbaar. Hij beperkt zich die avond over het algemeen tot een frisdrank. „In tegenstelling tot de sombere gelui den die je hier en daar wel eens opvangt, zie ik de toekomst van de horeca in Ne derland bepaald niet somber in. De mensen krijgen steeds meer vrije tijd en ook het besteedbare inkomen neemt toe. Er is in ons land een ruime variatie aan bedrijven. Ten opzichte van het bui tenland zou de technische uitrusting mogelijk verbeterd kunnen worden, maar de zaken zijn hier minder steriel, veel sfeervoller. Bovendien wordt hier meer aandacht besteed aan de bierbe handeling „Tenslotte wil ik nog even kwijt, dat de klant altijd centraal dient te staan, want je kunt het misschien op papier wel mooi organiseren, zonder klanten bereik je niet veel." J. Reppel 25

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1979 | | pagina 25