i 11 lr« I ui i i LI ui Hi >K HHiHii i ZEGELVERKOOP Carnaval in Amsterdam. Een kleurige carnavalsoptocht bracht op de mistige grijze zondag 18 februari jl. opeens een heleboel kleur in de Am sterdamse binnenstad. Het was de eerste carnavalsop tocht die ooit in Amsterdam werd gehouden. Zeker de slechte weersomstandighe den in aanmerking genomen, was de publieke belangstel ling erg groot. Vele Amster damse buurten werden in de stoet door wagens of loop groepen vertegenwoordigd. Ook deed een groot aantal Amsterdamse muziekgezel schappen aan de optocht mee. Zeker de dreunende tamboerkorpsen deden heel Amsterdam uit zijn winterse zondagmiddaglethargie op schrikken. De optocht ging uit van het presidium van de Amsterdamse carnavalsver enigingen. De stadsprins was de bekende oud- scheidsrechter Leo Horn die voor deze gelegenheid Prins Leo I heette. Ons concern had de prinsenwagen aange boden, één van de pronk stukken van de optocht (foto 1). Ook de welbekende Prin sengarde van Düsseldorf liep in de carnavalsoptocht mee. De stoet werd uiteindelijk bij het Hilton hotel ontbonden waar vervolgens een receptie plaatsvond. Diaprojectie in postkantoren. In ruim honderd grote post kantoren in den lande loopt gedurende vier maanden een dia-projectie, waarbij achter- Mf 1 eenvolgens zes concern- produkten op een dialichtbak vertoond worden. Zo'n 12.000 keer per dag worden de bezoekers op de ze manier geconfronteerd met bij voorbeeld ,,zo'n koele blonde" (postkantoor Am sterdam, foto 2) of ,,Weet je wat ik graag zou willen" (postkantoor Rotterdam, foto 3). Op de postkantoren in Am sterdam, Rotterdam en Den Haag komen alleen al jaar lijks zo'n 35 miljoen bezoe kers. Brielle heeft nieuw vlagge- schip voor de Geuzenvloot. Na vijf maanden hard werken door een kleine groep vrij willigers op de scheepswerf De Delta in Brielle, is het nieuwe vlaggeschip van de Geuzenvloot ,,De Admirael" op zaterdag 3 maart te water gelaten (foto 4). Staatssecre taris drs. Neelie Smit-Kroes doopte het schip met de ge bruikelijke fles champagne en liet toen, gezeten in de cabine van een reusachtige terende bedrag is in record tijd bijeengebracht door de verkoop van certificaten aan de burgerij. Het schip is een nauwkeurige kopie van het vroegere vlag geschip. Er is 4.500 kilo staal voor de bouw gebruikt, de lengte is 15 meter en de breedte 3.10 meter, 140 liter verf was er nodig om het schip te schilderen en de drie masten voeren in totaal 80 m2 zeil. Er kan echt mee worden gezeild, maar voor eventualiteiten is er een die selmotor aan boord ge plaatst. Er werd vroeger ge varen met een bemanning van 20 tot 25 koppen, waarbij de toeschouwer van nu zich realiseert dat deze zeelieden onder barre omstandigheden moeten hebben verkeerd. Za terdag 31 maart en zondag 1 april heeft zich opnieuw het schouwspel herhaald van de inname van Brielle. Het zal voor het toekijkende publiek nog aantrekkelijker en kleurrijker worden met het nieuwe vlaggeschip ,,De Ad mirael". Bekroning door ADCN. Bokma en Hoppe adverten ties vielen in de prijzen. De Art Directors Club Nederland heeft een Hoppe en een Bok ma advertentie zowel be kroond als een eervolle ver melding gegeven bij de ge combineerde jaarprijzenju- rering. Het betrof hier de op vallende leus: Kein geloei mit Hoppe voel je je mensch!, die vlak na de wereldkampioen schappen voetbal in Argenti nië werd gepubliceerd. De andere succesvolle adver- kraan, heel geroutineerd het schip te water. In haar toespraak wees de staatssecretaris (foto 5) op de grote historische beteke nis van de inname van Brielle door de Geuzenvloot en zwaaide lof toe aan de bur gerij voor het jaarlijks reali seren van de geslaagde 1- aprilvieringen (zie Tap en Schap juni '78, waarin een uitgebreid verhaal hierover staat). De Admirael heeft ƒ25.000,-gekost, ƒ10.000,- is door de gemeente be schikbaar gesteld en het res- 26

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1979 | | pagina 26