De bar van de Central Station Pub.
Exterieur
Bij de eigenaresse van het gebouw werd
gepleit voor een andere gevelindeling,
zodat ook de pui het karakter van het
bedrijf zou uitdragen. Dit bleek echter
niet mogelijk. Erger nog, de gehele be
staande, winkelunit moest ongewijzigd
blijven, dus ook puien, wanden en de
plafonds met ingebouwde verlich-
tings/afzuigarmaturen.
Timmermanskunst
Daarom werd een zogenaamde „doos in
doos"-constructie ontworpen, waarbij
binnen de bestaande puien, houten
puien werden geplaatst. Dezelfde con
structie werd gebruikt bij de wanden en
de kolommen; hierover werden pla-
fondbalken gelegd. Het geheel werd een
knap stukje timmermanskunst, waarin
zo'n 2600 manuren gingen zitten.
De banken, stoelen en tafels, alsmede
Coffeeshop of pub
Sinds enige tijd werd het gemis gevoeld
aan een type bedrijf tussen zelfbedie
ning en restaurant. Bij voorbeeld iets dat
het midden hield tussen een coffeeshop
en een bar. Babyion naderde inmiddels
zijn voltooiing en een drogist op de hoek
vertrok naar dat winkelcentrum (ook de
horeca is in dit complex trouwens ruim
aanwezig, met Franse stijl en zwier).
Oriëntatie in Londen maakte het besluit
definitief: op de hoek, in het pand van de
drogist moest „iets Engels" komen.
Omdat de warme aankleding en sfeer
van de Victoriaanse tijd aansloten bij
het type dat men voor ogen had, ont
wierp het bouwbureau een plan in deze
stijl.
Hoewel kleuren en materiaalkeuze dui
delijk zijn, lijkt de indeling niet op een
typische pub. De hierbij vaak gebruike
lijke rechte, lange „staanbar" werd ver
vangen door een counter met lage
krukken. Laag, om weer het midden te
vinden tussen een coffeeshop en een
De ..doos in doos "-constructie: dit is de buitengevel.
bar. Ook het aantal zitplaatsen is bedui- het tapijt komen rechtstreeks uit Enge-
dend groter. land.
Vanuit een kleine keuken in de hoek
wordt een redelijk assortiment lunch-
menu's en snacks verzorgd. De doel
groepen van dit bedrijfje zullen in ver
houding zijn:
57 procent bezoekers uit omliggende
kantoren,
33 procent reizigers en
10 procent bewoners uit de omgeving.
Via een binnenhal is er een recht
streekse verbinding met de hal van het
Centraal Station.
De Arend
De Central Station Pub staat, zoals een
pub betaamt, in een bepaald teken. In dit
geval is als onderwerp gekozen voor
antieke lokomotieven, waarvan de eer
ste Nederlandse locomotief „de Arend"
als model heeft gediend voor het ont
werp van decoratie en uithangbord. De
Arend reed voor het eerst op 19 sep
tember 1839 van Amsterdam naar Haar
lem. Een getrouwe kopie hiervan staat
thans in het Spoorwegmuseum te
Utrecht.
Gezicht vanuit de bar.
21