iillllilillllil llliillllilllll IHIIIllllllilll w w '!ensaPpen Tankjes zijn goed voor circa 'n kwart van het horecavolume in frisdranken. Het dilemma rond de literfles Het gebruik van literflessen in de hore- casector is in feite een betreurenswaar dige ontwikkeling. Immers, als zo'n fles wordt aangebroken, verliest de drank al snel een deel van z'n koolzuur, en daar mee van z'n „frisheid". Bovendien komt het gebruik van literflessen de optimale presentatie van het produkt niet ten goede. De marge voor de horeca-ondernemer op literflessen mag dan bijzonder aan trekkelijk zijn, maar naarmate de consu ment in een horecabedrijf veeleisender Een dergelijk tafereel komt het aanzien van een horecabedrijf niet ten goede. wordt, loopt het voordeel daarvan terug. Een horecabezoeker is best bereid voor zijn consumptie een behoorlijk bedrag te betalen, als daar maar een goede kwali teit zowel qua service als qua produkt tegenover staat. De kracht van de kleine fles De kwaliteit van een frisdrank komt het best tot haar recht als uit een kleine fles wordt geserveerd. De klant weet dan wat hij krijgt en het staat wel zo gezellig, zo gastvrij. Dat komt de sfeer in het hore cabedrijf ten goede. De voordelen van tapinstallaties Ook ondernemers die met tapinstallaties werken kunnen frisdranken serveren, die aan optimale kwaliteitseisen vol doen. Het is dan echter wel zaak, dat die installaties ook perfect worden onder houden. Daarom verstrekt Vrumona bij haar tap- T apparatuur uitgebreide instructies voor het dagelijkse en wekelijks onderhoud hiervan. En daarom ook komen alleen ondernemers die aan bepaalde minimumomzet-normen voldoen voor dergelijke apparatuur in aanmerking. B3 Vruchtensappen in de horeca De horecasector is goed voor ruim 16 miljoen liter vruchtensappen per jaar. Bijna de helft hiervan is jus d'orange, een kleine 40 procent is appelsap en iets meer dan tien procent is tomatensap. De overige smaken spelen hier vrijwel geen rol. B3 is hier veruit het grootste merk met Ook een goede tapinstallatie levert optimale kwaliteit. een aandeel van 40 procent.De hoge kwaliteit van het produkt en de sterke ondersteuning ervan, juist in deze sec tor, zijn in hoge mate bepalend voor de ze positie. Waarbij nog moet worden aangetekend, dat het aandeel van B3 in deze sector nog steeds toeneemt. Conclusies Het totale horecavolume in frisdranken mag dan in ver houding tot de thuisverbruik- omzet bescheiden zijn, de ho recasector is op zichzelf wel degelijk van belang, zij het vooral voor fabrikanten van kwaliteitsprodukten. De sterke horecapositie van Vrumona is vooral te danken aan Vrumona's sterke assorti ment van kwaliteitsprodukten, dat systematisch wordt onder steund door middel van recla me en promotions.Het merkar tikel is juist in de horecasector niet meer weg te denken, om dat het de horeca-ondernemer de zekerheid geeft dat hij zijn klanten het beste voorzet dat er te koop is. 8

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1979 | | pagina 8