TOUaËBEBMffi*'- j C0,<,lH" -W:>-HA3KE PERSERS ,(i.v, ^M'* -Imzr>tharre FERraaSnSs®* '»^Akw* .harre mtwaas. W> fa/wnr/rt - Mtkk Nederland telt ruim 35.000 horecaver- kooppunten, die zijn onderverdeeld in hotels, pensions, café /bars, buffet ten/kantines, cafetaria's en café-res taurants. Deze waren zoals gezegd met z'n allen goed voor een frisdrankenom- zet van circa 135 miljoen liter in 1977. En 40 procent van dit volume was van Vru- mona afkomstig. Waaraan dankt Vrumona deze vooraan staande positie? De kracht van sterke merken Een horeca-exploitant kiest bij de sa menstelling van zijn frisdrankenassorti ment bij voorkeur bekende en vertrouw de merken. Niet voor niets zijn Sisi, Se- ven-Up, Royal Club en Pepsi uitgespro ken topmerken in de horecasector voor wat betreft respectievelijk sinas, lemon- lime dranken, tonic, bitter lemon en cola. Het is bekend dat Vrumona al haar mer ken krachtig ondersteunt door middel van reclame en andere promotionele activiteiten. Die inspanningen werpen ook in de horecasector duidelijk hun vruchten af. Nadruk op kwaliteit Een horeca-ondernemer zet zijn gasten graag iets goeds voor, mede omdat het publiek steeds veeleisender wordt waar het gaat om de kwaliteit van het gebo- dene en de service. Vrumona biedt hem het assortiment kwaliteitsprodukten waar hij volledig op kan vertrouwen. Mede daarom is PUR, Vrumona's bronwater, juist in de hore casector zo goed ontvangen. Men weet wat er achter staat: de zekerheid van een goed produkt dat volledig voldoet aan de eisen van de consument. Standaardflessen en -kratten De frisdranken van Vrumona zijn verpakt in standaardflessen en -kratten. Hier door wordt het sorteren aanzienlijk een voudiger; alleen de witte en de groene flessen moeten apart worden gehouden. Hiervoor ontvangt de groothandel een sorteervergoeding. Ook kan de horeca-ondernemer hier door zijn ruimte efficiënter benutten, mede omdat de kratten onderling goed stapelbaar zijn. De Heineken achtergrond Als volle dochter van het Heineken con cern heeft Vrumona uiteraard een goede entree in de horecasector. Maar als Voorkom onnodig sorteerwerk... Vrumona's produkt- en kwaliteitsbeleid niet optimaal zou voldoen aan de eisen van deze markt, zou nimmer het huidige marktaandeel zijn gerealiseerd. Verpakkingen in de horecasector In meer dan de helft van de horecabe drijven worden frisdranken uit kleine flessen geserveerd. Het betreft hier ruim 30 procent van het horecavolume in fris. Rond 40 procent van de horecabedrij ven schenkt uit literflessen. Het totale volume-aandeel ligt in dezelfde orde. In circa 10 procent van de horecabedrij- ...met de standaardflessen en -kratten van Vrumona. ven wordt ook fris in blik verkocht, maar het volume-aandeel van de blikverpak king in deze sector komt op maar onge veer vier procent neer. En in rond 20 procent van de horeca-ondernemingen worden frisdranken uit premix- of post- mixdispensers geschonken. Maar het betreft hier dan wel een kwart van het totale horecavolume in frisdranken. Dit laatste is niet zo verwonderlijk, omdat het gebruik van tapinstallaties alleen rendabel is in bedrijven waar verhou dingsgewijs veel frisdranken omgaan. Alleen: wit bij wit, groen bij groen. 7

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1979 | | pagina 7