©PENI©MPEI&DEI&PMILIEÏÏS 3' cscssö In toenemende mate streeft zowel de groothandel als de kleinhandel naar een zo efficiënt mogelijke behandeling van de goederenstroom. En in dit streven naar efficiency speelt met name het ge bruik van pallets een belangrijke rol. Immers, de fysieke distributiekosten vormen vooral bij ,,bulk"-goederen als bier en frisdranken een zeer belangrijk gedeelte van het totale kostenpakket. Juist daarom komt het in toenemende mate voor dat de pallet als transport eenheid de gehele keten van fabrikant tot en met de detaillist doorloopt zonder handling van de kratten. Er behoeft in principe niet meer te worden overgesta- peld. Doordat de pallet ook in de detailhandel zijn intrede deed, nam uiteraard het ge bruik van gemakkelijk te hanteren en eenvoudige mechanische hulpmiddelen toe. Deze elektrische- of handpallet- trucks zijn echter uitsluitend in staat de zogenaamde open-onderdekpallets te transporteren. Deze ontwikkelingen in de handel heb ben geleid tot de beslissing om ons ge hele palletbestand hieraan aan te pas sen. De grondslag voor deze beslissing is voortgekomen uit dringende verzoe ken van onze afnemers, alsmede uit uit gebreide enquêtes die wij hierover ge houden hebben. Duidelijk kwam hierbij vast te staan dat, wanneer Heineken en Vrumona zouden overgaan op de zogenoemde open-on derdekpallets, er zeer aanzienlijke be sparingen voor de handel zouden ont staan. Het afnemersgericht denken binnen ons concern is voor ons aanleiding geweest De pallet met Seven-Up wordt nu rechtstreeks vanuit het groothandelsmagazijn op transport gesteld naar de detaillist. Dit betekent een aanzienlijke besparing: niet meer met de hand overstapelen, niet langer meer onderschui ven van een aangepaste pallet (waar óók een handelsinvestering voor nodig was). Op deze foto zijn de oude en nieuwe pallet afgebeeld. De nieuwe pallet is tot stand ge komen na uitgebreide research met betrek king tot constructie-wijze, stabiliteit en be lastbaarheid. de consequenties te aanvaarden en te besluiten tot een gigantisch ombouw- en vernieuwingsprogramma van het pallet- bestand. in 10 maanden ombouwen Het Heineken concern is een van de grootste vervoerders in Europa. Maar liefst 3.3 miljoen ton wordt per jaar alleen al over de weg getransporteerd. Daartoe is in de loop der jaren in Neder land een bestand van ruim anderhalf miljoen pallets opgebouwd. Buiten de aanschaf van nieuwe pallets zal dit enorme aantal in de komende tien maanden volledig tot open-onderdek- pallets worden omgebouwd, zodat te zijner tijd over een volledig aangepast palletbestand kan worden beschikt. Invoering van statiegeld op pallets Op 24 november 1978 deed het concern de mededeling aan zijn afnemers dat op 1 december van dat jaar de nieuwe pal lets voor Heineken en Vrumona produk- ten geïntroduceerd zouden worden. Dit initiatief werd door betrokkenen zeer positief gewaardeerd. Gelijktijdig met het introduceren van de nieuwe pallet was onze onderneming, als een van de laatste fabrikanten, genoodzaakt statie geld (a ƒ30,- per stuk) op pallets in te voeren. Aan deze beslissing lagen twee belang rijke redenen ten grondslag: 1e de nieuwe pallet krijgt een wezen lijk andere functie, namelijk: deze wordt een transportmiddel van fabrikant tot en met detaillist. Dit in tegenstelling tot de oude pallet, die uitsluitend een laad-en- los-functie had. Deze nieuwe situatie brengt voor ons concern met zich mee, dat het palletbe stand aanzienlijk moet worden uitge breid, met alle extra investeringsgevol gen vandien; 2e er werd geconstateerd dat, vanwe ge het ontbreken van statiegeld, in toe nemende mate een oneigenlijk gebruik van Heineken en Vrumona pallets werd gemaakt. Dat deze constatering terecht was is ons gebleken uit de werkvoor- raadopname bij de handel. Zo werd onder meer ervaren dat Heine ken pallets, via de Nederlandse handel, terecht waren gekomen bij fabrikanten in Duitsland! Helaas is ook gebleken dat over onze wijze van invoering van het nieuwe type pallets veel misverstand is ontstaan. Dit heeft ertoe geleid dat, naast "het ver strekken van achtergrondinformatie aan onze afnemers, eveneens besprekingen hebben plaatsgevonden met de Federa tie Groothandel in Levensmiddelen en het Centraal Bureau Levensmiddelen. ■hh Een pallet met kratten Heineken bier die juist is geplaatst onder de kop van een gondola of tegen de muur naast het bierschap. Deze besprekingen hebben ertoe geleid dat, behalve de door ons reeds aange boden vergoeding van ƒ5,- per pallet over de opgenomen werkvoorraad, eveneens een korting van 10 procent zal worden verleend over het bruto bedrag van de werkvoorraadfactuur. Dit in ver band met administratie- en beheerskos ten. Tevens is met betrokken organisaties afgesproken dat Heineken de resultaten van een door haar geïnitieerd onderzoek van alle distributie-problemen in het tra ject van producent tot en met detailhan del met hen zal afstemmen, alvorens tot een besluitvorming te komen. Inmiddels zijn de directe voordelen, ten opzichte van rente-investeringen op langere termijn, door onze afnemers duidelijk onderkend. Met genoegen hebben wij thans kunnen constateren dat per eind januari 1979,95 procent van onze afnemers de totale regeling heeft aanvaard.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1979 | | pagina 3