©PENI©MPEI&DEI&PMILIEÏÏS
3'
cscssö
In toenemende mate streeft zowel de
groothandel als de kleinhandel naar een
zo efficiënt mogelijke behandeling van
de goederenstroom. En in dit streven
naar efficiency speelt met name het ge
bruik van pallets een belangrijke rol.
Immers, de fysieke distributiekosten
vormen vooral bij ,,bulk"-goederen als
bier en frisdranken een zeer belangrijk
gedeelte van het totale kostenpakket.
Juist daarom komt het in toenemende
mate voor dat de pallet als transport
eenheid de gehele keten van fabrikant
tot en met de detaillist doorloopt zonder
handling van de kratten. Er behoeft in
principe niet meer te worden overgesta-
peld.
Doordat de pallet ook in de detailhandel
zijn intrede deed, nam uiteraard het ge
bruik van gemakkelijk te hanteren en
eenvoudige mechanische hulpmiddelen
toe. Deze elektrische- of handpallet-
trucks zijn echter uitsluitend in staat de
zogenaamde open-onderdekpallets te
transporteren.
Deze ontwikkelingen in de handel heb
ben geleid tot de beslissing om ons ge
hele palletbestand hieraan aan te pas
sen. De grondslag voor deze beslissing
is voortgekomen uit dringende verzoe
ken van onze afnemers, alsmede uit uit
gebreide enquêtes die wij hierover ge
houden hebben.
Duidelijk kwam hierbij vast te staan dat,
wanneer Heineken en Vrumona zouden
overgaan op de zogenoemde open-on
derdekpallets, er zeer aanzienlijke be
sparingen voor de handel zouden ont
staan.
Het afnemersgericht denken binnen ons
concern is voor ons aanleiding geweest
De pallet met Seven-Up wordt nu rechtstreeks
vanuit het groothandelsmagazijn op transport
gesteld naar de detaillist. Dit betekent een
aanzienlijke besparing: niet meer met de hand
overstapelen, niet langer meer onderschui
ven van een aangepaste pallet (waar óók een
handelsinvestering voor nodig was).
Op deze foto zijn de oude en nieuwe pallet
afgebeeld. De nieuwe pallet is tot stand ge
komen na uitgebreide research met betrek
king tot constructie-wijze, stabiliteit en be
lastbaarheid.
de consequenties te aanvaarden en te
besluiten tot een gigantisch ombouw- en
vernieuwingsprogramma van het pallet-
bestand.
in 10 maanden ombouwen
Het Heineken concern is een van de
grootste vervoerders in Europa. Maar
liefst 3.3 miljoen ton wordt per jaar alleen
al over de weg getransporteerd.
Daartoe is in de loop der jaren in Neder
land een bestand van ruim anderhalf
miljoen pallets opgebouwd. Buiten de
aanschaf van nieuwe pallets zal dit
enorme aantal in de komende tien
maanden volledig tot open-onderdek-
pallets worden omgebouwd, zodat te
zijner tijd over een volledig aangepast
palletbestand kan worden beschikt.
Invoering van statiegeld
op pallets
Op 24 november 1978 deed het concern
de mededeling aan zijn afnemers dat op
1 december van dat jaar de nieuwe pal
lets voor Heineken en Vrumona produk-
ten geïntroduceerd zouden worden.
Dit initiatief werd door betrokkenen zeer
positief gewaardeerd. Gelijktijdig met
het introduceren van de nieuwe pallet
was onze onderneming, als een van de
laatste fabrikanten, genoodzaakt statie
geld (a ƒ30,- per stuk) op pallets in te
voeren.
Aan deze beslissing lagen twee belang
rijke redenen ten grondslag:
1e de nieuwe pallet krijgt een wezen
lijk andere functie, namelijk: deze wordt
een transportmiddel van fabrikant tot en
met detaillist. Dit in tegenstelling tot de
oude pallet, die uitsluitend een laad-en-
los-functie had.
Deze nieuwe situatie brengt voor ons
concern met zich mee, dat het palletbe
stand aanzienlijk moet worden uitge
breid, met alle extra investeringsgevol
gen vandien;
2e er werd geconstateerd dat, vanwe
ge het ontbreken van statiegeld, in toe
nemende mate een oneigenlijk gebruik
van Heineken en Vrumona pallets werd
gemaakt. Dat deze constatering terecht
was is ons gebleken uit de werkvoor-
raadopname bij de handel.
Zo werd onder meer ervaren dat Heine
ken pallets, via de Nederlandse handel,
terecht waren gekomen bij fabrikanten
in Duitsland!
Helaas is ook gebleken dat over onze
wijze van invoering van het nieuwe type
pallets veel misverstand is ontstaan. Dit
heeft ertoe geleid dat, naast "het ver
strekken van achtergrondinformatie aan
onze afnemers, eveneens besprekingen
hebben plaatsgevonden met de Federa
tie Groothandel in Levensmiddelen en
het Centraal Bureau Levensmiddelen.
■hh
Een pallet met kratten Heineken bier die juist
is geplaatst onder de kop van een gondola of
tegen de muur naast het bierschap.
Deze besprekingen hebben ertoe geleid
dat, behalve de door ons reeds aange
boden vergoeding van ƒ5,- per pallet
over de opgenomen werkvoorraad,
eveneens een korting van 10 procent zal
worden verleend over het bruto bedrag
van de werkvoorraadfactuur. Dit in ver
band met administratie- en beheerskos
ten.
Tevens is met betrokken organisaties
afgesproken dat Heineken de resultaten
van een door haar geïnitieerd onderzoek
van alle distributie-problemen in het tra
ject van producent tot en met detailhan
del met hen zal afstemmen, alvorens tot
een besluitvorming te komen.
Inmiddels zijn de directe voordelen, ten
opzichte van rente-investeringen op
langere termijn, door onze afnemers
duidelijk onderkend. Met genoegen
hebben wij thans kunnen constateren
dat per eind januari 1979,95 procent van
onze afnemers de totale regeling heeft
aanvaard.