@fê©AWDMïïDE H©HE©AVA~STAIMB> HE® JIMN EEN WIM&IN© De Horecava is de grootste Horecavakbeurs van Nederland. Het is dan ook geen wonder dat ons concern op deze beurs zijn beste beentje voorzet. Want ook dit jaar bezochten maar weer liefst 60.000 bezoekers het schilderachti ge Heineken plein; een concernbijdrage aan deze beurs onder verantwoordelijkheid van Heineken Nederland Horeca Verkoop. Voordat het ieder jaar echter weer zover is, gaat er een uitgebreide organisatie aan vooraf. In dit artikel willen we daar eens nader op in gaan. We spraken hierover met de heer K. A. Warmenhoven, die deel uitmaakt van de Hore- cavacommissie. De terrassen werden druk bezocht op de Horecava. „De organisatie van de Heineken stand voor de Horecava van volgend jaar be gint eigenlijk al direct na de Horecava van dit jaar," vertelt de heer Warmenho ven. „Voor iedere drankeenheid die op het Heineken plein in een stand verte genwoordigd is, is een chef verantwoor delijk. Zij krijgen onmiddellijk na de beurs een briefje waarin ze hun op- en aanmerkingen over de gang van zaken op de afgelopen Horecava kunnen ver melden. Ook schrijven ze hier hun ver koopresultaten en eventueel nog andere ervaringen op neer." Dit moet allemaal zo snel mogelijk ge beuren, omdat de verkoopleiding van Heineken Nederland voor één april aan de RAI moet hebben meegedeeld hoe veel vierkante meter ze voor de komende beurs wil reserveren. Horecava-vergadering Als dit eindrapport is opgemaakt en ons concern zich weer voor de volgende Horecava heeft ingeschreven, volgt de grote Horecava-vergadering. Hierbij zijn aanwezig de verantwoordelijke verkoop- en marketingfunctionarissen en even- 18 eens medewerkers van de afdeling standbouw, die een onderdeel vormt van de afdeling reclame-service. „Deze ver gadering is zo opgezet dat de Horeca- va-commissie samen met de afdeling standbouw de hele dag groepsgewijs mensen ontvangt, die voor de standon derdelen verantwoordelijk zijn. Op deze dagvergadering kan iedereen, die bij de Horecava betrokken is, zijn wensen voor de komende Horecava kenbaar maken," aldus de heer Warmenhoven. Leidraad door alle besprekingen heen is het uitgangspunt: „Hoe maken wij onze stand zo aantrekkelijk en interessant mogelijk voor onze afnemers en voor hen, die het nog niet zijn." Vervolgens gaat de afdeling standbouw met deze wensen met het decoront werpbureau Luhlf praten. „Dit bureau maakt een eerste tekening waarin deze wensen zijn opgenomen. Als we met dat ontwerp akkoord gaan, wordt er een ontwerp van de kosten gemaakt. De vol gende stap is die van de definitieve te kening. Is deze klaar en goedgekeurd, dan gaan we vragen wat voor verkoop acties er op het plein gaan plaatsvinden. Hierop wordt de tekening dan nog een klein beetje aangepast." Klusjes Uiteindelijk begint de afdeling stand bouw eind december met de opbouw van het plein. Duizend en één klusjes moeten die laatste weken nog worden opgeknapt. „We moeten alle gegevens over onze stand voor de Horecava-cata- logus doorgeven. De medewerkers aan de Heineken stand schrijven we op een lijst in, want zij dienen allemaal een deelnemerskaart te ontvangen. In totaal zijn dat zo'n stuk of tweehonderd. Ver der ontvangen al onze afnemers een brief, waarin staat wat we op deze beurs gaan doen. Ook krijgt de totale standbe zetting een brief met allerlei praktische informatie. Alles staat daarin, van welke verkoopacties er zijn tot waar ze hun jas kunnen ophangen. Voor diegenen van de standbezetting die in Amsterdam moeten blijven overnachten, reserveren we hotels." Allerlei zaken moeten er geregeld wor den, zoals lunchafspraken met het RAI- restaurant, want men wil toch ook graag eten. Op de derde dag van de Horecava vindt altijd een biertapwedstrijd plaats in het congresgebouw van de RAI. „Ook hiervoor regelen we van alles, zoals buf- Staatssecretaris Th. M Hazekamp van eco nomische zaken maakte als een van de eer sten een rondgang over het Heineken plein hier samen met jhr F. J. C. Mollerus, horeca manager Noord.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1979 | | pagina 18