f CD ije t r> 'O Maandag 19 juli jl. opende Ahoy-Jeugd- land te Rotterdam voor het 19e achter eenvolgende jaar zijn deuren voor de schooljeugd uit de Maasstad en omge ving in de leeftijdsgroep van 6 tot 13 jaar. Wat is Ahoy en wat is Ahoy-Jeugdland? Ahoy is het bekende sport- en tentoon stellingcomplex in Rotterdam-Zuid. Hier waren, op een oppervlakte van maar liefst 36.000 m2 waarvan 9.000 m2 overdekt en 27.000 m2 buiten) tot en met 12 augustus de vele verschillende attracties voor de jeugd ondergebracht. Voor een toegangsprijs van 1,90 kon den de kinderen Ahoy-Jeugdland be zoeken en zich letterlijk en figuurlijk uitle ven in honderd verschillende activitei ten, waarvan wij er een paar zullen noe men. Sportieve mogelijkheden waaronder tennis, badminton, turnen, rolschaatsen, voetballen of een mini-zeskamp. Meer technisch geïnteresseerde kinde ren konden terecht bij stands van de brandweer, politie, PTT of reinigings dienst. Er waren creatieve mogelijkhe den te over zoals handenarbeid, bloem schikken, muziek en theater. Verder was er een songfestival, een kinderboerderij en een modeshow. it/M I-2 Dienst voor Sport en Recreatie Gemeente Rotterdam Weena760-tel. 010-17 :995 Kortom een keur van mogelijkheden, om een hele dag, die o zo gauw omvliegt, fijn bezig te zijn. Dit alles zonder vader of. moeder. Die mochten Jeugdland wel betreden, maar niet deelnemen aan de Overzicht van de supermarkt die alleen voor kinderen toegankelijk was. verschillende activiteiten; dat was strikt voorbehouden aan de kinderen. Voor de begeleiding was een staf van zes medewerkers van de afdeling Sport en Recreatie van de gemeente Rotter dam verantwoordelijk, hierbij gesteund door 180 jonge mensen, voornamelijk studenten van de sociale academies en instituten voor lichamelijke opvoeding. Deze groep droeg er zorg voor, dat de kinderen die Jeugdland hebben be zocht, in alle opzichten een fijne dag hebben gehad. Een compliment voor de organisatie van dit evenement is zeker op zijn plaats. Eén activiteit in Jeugdland willen wij nog speciaal noemen. Georganiseerd door de afdeling thuisverbruik bier van Hei- neken was op een oppervlakte van 160 m2 een levensechte kindersupermarkt gerealiseerd, waarin dankzij de mede werking van een achttiental levensmid delenfabrikanten een echt assortiment kruidenierswaren werd verkocht". Het boodschappen doen door de kinde ren gebeurde spelenderwijs. Met een voorgedrukt boodschappenlijstje en met behulp van een echt zb-wagentje, deden de kinderen een keus uit de artikelen. En dan als onderdeel van het „spel", zelf afrekenen bij de kassa met gebruikma king van speciale betaalcheques. Ten slotte de artikelen weer netjes terugzet ten op de schapplanken of in de dis plays. Niet alleen het boodschappen doen, maar ook het werk in de supermarkt werd hiermee op een speelse wijze na gebootst. De complete winkelinventaris, schappen, zb-wagentjes, een echte koeling en kassa's werden in bruikleen gegeven door Borak B.V., winkelinven taris in Den Bosch. De begeleiding tij dens het winkelen werd gedaan door vier medewerksters aan Jeugdland. Dat de belangstelling zeer groot was kunt u zien op de foto's. Een wachtende rij kinderen gedurende de openingsuren was een heel normaal beeld. Gezien de bezoekersaantallen mag worden ge sproken van een succesvolle medewer king van Heineken aan dit 19e Ahoy- Jeugdland. „En dan laad ik m'n karretje vol met Pepsi, Seven-Up en een flesje bier voor pappa..." Een kind kan de was doen, ofwel boodschappen, in deze speciale supermarkt.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1976 | | pagina 16