verse systemen. (Per jaar wordt in totaal ongeveer 150.000 keer een vrachtwagen open- en dichtgemaakt). TESTEN VAN DIVERSE SYSTEMEN Uit een combinatie van wensenpakket, exploitatiekosten en afbindtijden is gebleken, dat een tweetal systemen weliswaar niet ideaal was, maar aan een maximaal aantal wensen kon voldoen. Eén van deze twee systemen bleek bovendien een korte afbindtijd te vragen en bracht verder relatief zeer lage totaalkosten met zich mee. Voor een tweede systeem was ook een zeer korte afbindtijd nodig; de exploitatiekosten per jaar waren echter hoger. Als uitgangspunt bij het onderzoek werd gesteld, dat de car rosserie of het systeem in geen enkele situatie onverwachte gebreken of nadelen mocht vertonen. Het aanvankelijk meest geschikte systeem (de rolzeilen) werd na aanpassing van enkele technische details op een splinter nieuwe vrachtwagen gemonteerd en met deze combinatie zijn diverse proeven genomen. Een van de transportfirma's heeft een vrachtwagencombinatie met jalouziedeuren. KEUZE VAN HET AFDEKSYSTEEM Na het uitvoeren van deze proeven, gecombineerd met con tacten met TNO, het ministerie van verkeer en waterstaat, de EVO en vooral met de voor Heineken rijdende vervoerders, bleken het rolzeilsysteem en het systeem met de hydraulisch bediende zijwanden („vliegende non") voor het Heineken transport het best te voldoen, met uitzondering van één ei genschap van de wagen met hydraulisch bediende zijwanden. Het laden en lossen is hiermee namelijk niet mogelijk wanneer het 'uitslaan van de vleugels' belemmerd wordt (bij voorbeeld bij een perron). Daartegenover staat, dat deze carrosserie meer mogelijkheden biedt om voor ander transport ingezet te worden De wagen met de rolzeilen is voor het bier- en fris drankentransport optimaal inzetbaar. De afdeling advies en ontwikkeling van fysieke distributie is altijd bereid om op het gebied van transport en carosserie- bouw te adviseren en de bij het onderzoek verzamelde gege vens toe te lichten. Een kapwagen met gordijnen, die dichtgeschoven en vervolgens met elastieken vastgezet worden VEILIGHEID Ue veiligheid op de weg wordt sterk beïnvloed door de stabili teit van de lading. Op grond hiervan werd gesteld, dat een naar het midden aflo pende laadvloer, gecombineerd met een tussenschot in de lengterichting, onontbeerlijk bleek voor een optimale stabiliteit van de vracht. Het rolzeilsysteem, gecombineerd met zo'n laadvloer en zo'n tussenschot gaf als resultaat, dat bij het nemen van bochten met hoge snelheden, de lading rotsvast op de wagen bleef staan.Tevoren was uiteraard de sterkte van het zeil onderzocht. VORST Ook de invloed van vorst is nagegaan. Een aanhangwagen met het rolzeilsysteem werd in een vriesruimte bij een temperatuur van —22* Celsius afgekoeld. In deze situatie bleek, dat het oprollen van het zeil even soepel verliep als onder normale omstandigheden. Een kapwagen. dat wil zeggen een combinatie met een vast dak, waarbij in de gordijnen 20 linnen banden per zijkant gemaakt zijn Op weg met optimaal ingerichte vrachtwagens De vorkheftruck als belangrijke schakel bij het beladen van de vrachtwagens. Heerlijk, helder

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1976 | | pagina 19