verse systemen. (Per jaar wordt in totaal ongeveer 150.000
keer een vrachtwagen open- en dichtgemaakt).
TESTEN VAN DIVERSE SYSTEMEN
Uit een combinatie van wensenpakket, exploitatiekosten en
afbindtijden is gebleken, dat een tweetal systemen weliswaar
niet ideaal was, maar aan een maximaal aantal wensen kon
voldoen. Eén van deze twee systemen bleek bovendien een
korte afbindtijd te vragen en bracht verder relatief zeer lage
totaalkosten met zich mee.
Voor een tweede systeem was ook een zeer korte afbindtijd
nodig; de exploitatiekosten per jaar waren echter hoger.
Als uitgangspunt bij het onderzoek werd gesteld, dat de car
rosserie of het systeem in geen enkele situatie onverwachte
gebreken of nadelen mocht vertonen.
Het aanvankelijk meest geschikte systeem (de rolzeilen) werd
na aanpassing van enkele technische details op een splinter
nieuwe vrachtwagen gemonteerd en met deze combinatie zijn
diverse proeven genomen.
Een van de transportfirma's heeft een vrachtwagencombinatie met
jalouziedeuren.
KEUZE VAN HET AFDEKSYSTEEM
Na het uitvoeren van deze proeven, gecombineerd met con
tacten met TNO, het ministerie van verkeer en waterstaat, de
EVO en vooral met de voor Heineken rijdende vervoerders,
bleken het rolzeilsysteem en het systeem met de hydraulisch
bediende zijwanden („vliegende non") voor het Heineken
transport het best te voldoen, met uitzondering van één ei
genschap van de wagen met hydraulisch bediende zijwanden.
Het laden en lossen is hiermee namelijk niet mogelijk wanneer
het 'uitslaan van de vleugels' belemmerd wordt (bij voorbeeld
bij een perron). Daartegenover staat, dat deze carrosserie
meer mogelijkheden biedt om voor ander transport ingezet te
worden De wagen met de rolzeilen is voor het bier- en fris
drankentransport optimaal inzetbaar.
De afdeling advies en ontwikkeling van fysieke distributie is
altijd bereid om op het gebied van transport en carosserie-
bouw te adviseren en de bij het onderzoek verzamelde gege
vens toe te lichten.
Een kapwagen met gordijnen, die dichtgeschoven en vervolgens met
elastieken vastgezet worden
VEILIGHEID
Ue veiligheid op de weg wordt sterk beïnvloed door de stabili
teit van de lading.
Op grond hiervan werd gesteld, dat een naar het midden aflo
pende laadvloer, gecombineerd met een tussenschot in de
lengterichting, onontbeerlijk bleek voor een optimale stabiliteit
van de vracht. Het rolzeilsysteem, gecombineerd met zo'n
laadvloer en zo'n tussenschot gaf als resultaat, dat bij het
nemen van bochten met hoge snelheden, de lading rotsvast op
de wagen bleef staan.Tevoren was uiteraard de sterkte van het
zeil onderzocht.
VORST
Ook de invloed van vorst is nagegaan. Een aanhangwagen met
het rolzeilsysteem werd in een vriesruimte bij een temperatuur
van —22* Celsius afgekoeld. In deze situatie bleek, dat het
oprollen van het zeil even soepel verliep als onder normale
omstandigheden.
Een kapwagen. dat wil zeggen een combinatie met een vast dak,
waarbij in de gordijnen 20 linnen banden per zijkant gemaakt zijn
Op weg met optimaal ingerichte vrachtwagens
De vorkheftruck als
belangrijke schakel
bij het beladen van
de vrachtwagens.
Heerlijk, helder