Enthousiast gemaakt door de moderne rolgordijnen, heeft men
in het midden over de lengte twee rollen aangebracht. Deze
rollen steunen op de bovenzijden van de kopschotten en zijn
voorzien van een zeil. Met behulp van een slinger draait men
het zeil omhoog en weer omlaag. Hoewel het open- en dicht
maken iets langer duurt dan bij de hydraulisch bediende zij
wanden, heeft men voor het openen en sluiten van een wagen
met rolzeilen minder dan tien minuten nodig. Het systeem met
de rolzeilen werd in een eenvoudiger vorm al met veel succes
gebruikt. In plaats van twee rollen was een vaste plank hori
zontaal over de lengte gemonteerd. Aan deze plank zaten de
dekzeilen vast. Vooral bij Vrumona heeft deze manier van
vastbinden goede diensten bewezen. Het nadeel van dit sys
teem is dat de chauffeur niet op de grond kan blijven, maar
vanaf de „loopplank" boven de lading het zeil laat zakken of
weer naar boven trekt.
Naast de reeds beschreven systemen worden nog verschil
lende andere methoden van afbinden gebruikt.
Vooral in Amsterdam op de brouwerij aan de Mauritskade en
op het nieuwe depot Amstel III komen veel verschillende car
rosserieën voor.
De firma Bult heeft een wagen rijden met jaloeziedeuren.üe
jaloezieën worden onder het dak geschoven en de geleiders
tussen het dak en de laadvloer weggenomen, zodat een vrije
laadvloer van 7.40 meter overblijft.
De firma Middelkoop heeft talloze systemen beproefd, waar
onder een wagen met vast dak en gordijnen aan de zijkanten
Een variant op deze wagen is de uit Engeland afkomstige
„Tautliner", een wagen met gordijnen aan de zijkanten, waarin
20 banden per zeil gemaakt zijn. Deze banden worden tussen
dak en laadvloer gespannen, zodat een stevige zijwand ont
staat.
Ook de wagen met de al eerder genoemde rolzeilen en met de
loopplank zijn bij deze firma in gebruik
WENSEN EN VOORSCHRIFTEN
Uit het voorgaande blijkt dat het aantal systemen voor het
afbinden en afdekken van de lading bijna onbeperkt werd uit
gebreid Het komt echter voor, dat bepaalde vrachtwagens niet
voldoen aan de door fysieke distributie gehanteerde eisen.
Om de moderne systemen aan deze wensen en voorschriften
aan te passen, werd besloten opnieuw aandacht te besteden
aan alle optredende verschijnselen in het bulkvervoer, om met
deze kennis het „wensen- en voorschriftenpakket" uit te brei
den.
In samenwerking met de garagechefs en enkele vervoerders is
een totaalonderzoek ingesteld naar de invloed van allerlei
factoren en vaste gegevens.
Aan de hand van de tijdens het onderzoek verkregen resulta
ten moest een wagen gevonden of ontwikkeld worden, die
'voldeed aan alle wensen en voorwaarden, en derhalve ideaal
zou zijn voor het transport van bier en frisdranken.
KOSTEN
Om uit de geschikte wagens een keus te kunnen maken, wer
den de kostenaspecten voor de voor ons doel in aanmerking
komende typen uitgewerkt. Tevens is uitvoerig aandacht bes
teed aan de tijd, die nodig was voor het hanteren van de di-
Een oude en nog steeds gangbare methode is die, waarbij met zijbor
den en rekken gewerkt wordt
De bijnaam vliegende non wordt pas duidelijk wanneer we de con
structie in geopende toestand zien
Het rolzeilensysteem waarbij het optrekken, respectievelijk neerlaten
van het zeil met behulp van staaldraden gebeurt
Bij dit systeem (rolzeilen) wordt bij het optrekkenneerlaten een ket
ting gebruikt
De ..vliegende non" die, wanneer de zijkanten gesloten zijn. op een
container lijkt.