Enthousiast gemaakt door de moderne rolgordijnen, heeft men in het midden over de lengte twee rollen aangebracht. Deze rollen steunen op de bovenzijden van de kopschotten en zijn voorzien van een zeil. Met behulp van een slinger draait men het zeil omhoog en weer omlaag. Hoewel het open- en dicht maken iets langer duurt dan bij de hydraulisch bediende zij wanden, heeft men voor het openen en sluiten van een wagen met rolzeilen minder dan tien minuten nodig. Het systeem met de rolzeilen werd in een eenvoudiger vorm al met veel succes gebruikt. In plaats van twee rollen was een vaste plank hori zontaal over de lengte gemonteerd. Aan deze plank zaten de dekzeilen vast. Vooral bij Vrumona heeft deze manier van vastbinden goede diensten bewezen. Het nadeel van dit sys teem is dat de chauffeur niet op de grond kan blijven, maar vanaf de „loopplank" boven de lading het zeil laat zakken of weer naar boven trekt. Naast de reeds beschreven systemen worden nog verschil lende andere methoden van afbinden gebruikt. Vooral in Amsterdam op de brouwerij aan de Mauritskade en op het nieuwe depot Amstel III komen veel verschillende car rosserieën voor. De firma Bult heeft een wagen rijden met jaloeziedeuren.üe jaloezieën worden onder het dak geschoven en de geleiders tussen het dak en de laadvloer weggenomen, zodat een vrije laadvloer van 7.40 meter overblijft. De firma Middelkoop heeft talloze systemen beproefd, waar onder een wagen met vast dak en gordijnen aan de zijkanten Een variant op deze wagen is de uit Engeland afkomstige „Tautliner", een wagen met gordijnen aan de zijkanten, waarin 20 banden per zeil gemaakt zijn. Deze banden worden tussen dak en laadvloer gespannen, zodat een stevige zijwand ont staat. Ook de wagen met de al eerder genoemde rolzeilen en met de loopplank zijn bij deze firma in gebruik WENSEN EN VOORSCHRIFTEN Uit het voorgaande blijkt dat het aantal systemen voor het afbinden en afdekken van de lading bijna onbeperkt werd uit gebreid Het komt echter voor, dat bepaalde vrachtwagens niet voldoen aan de door fysieke distributie gehanteerde eisen. Om de moderne systemen aan deze wensen en voorschriften aan te passen, werd besloten opnieuw aandacht te besteden aan alle optredende verschijnselen in het bulkvervoer, om met deze kennis het „wensen- en voorschriftenpakket" uit te brei den. In samenwerking met de garagechefs en enkele vervoerders is een totaalonderzoek ingesteld naar de invloed van allerlei factoren en vaste gegevens. Aan de hand van de tijdens het onderzoek verkregen resulta ten moest een wagen gevonden of ontwikkeld worden, die 'voldeed aan alle wensen en voorwaarden, en derhalve ideaal zou zijn voor het transport van bier en frisdranken. KOSTEN Om uit de geschikte wagens een keus te kunnen maken, wer den de kostenaspecten voor de voor ons doel in aanmerking komende typen uitgewerkt. Tevens is uitvoerig aandacht bes teed aan de tijd, die nodig was voor het hanteren van de di- Een oude en nog steeds gangbare methode is die, waarbij met zijbor den en rekken gewerkt wordt De bijnaam vliegende non wordt pas duidelijk wanneer we de con structie in geopende toestand zien Het rolzeilensysteem waarbij het optrekken, respectievelijk neerlaten van het zeil met behulp van staaldraden gebeurt Bij dit systeem (rolzeilen) wordt bij het optrekkenneerlaten een ket ting gebruikt De ..vliegende non" die, wanneer de zijkanten gesloten zijn. op een container lijkt.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1976 | | pagina 18