OP WEG MET OPTIMAAL
INGERICHTE VRACHTWAGENS
Bier- en frisdrankentransport, een zaak van gewicht W
17
Jaarlijks worden in het binnenland door en voor ons concern gigantische
hoeveelheden bier en frisdranken over de weg naar de afnemers in de groot-
handelssector vervoerd. Rechtstreeks van een van de bedrijven of via een depot.
In totaal zo'n tweehonderd vrachtwagencombinaties, die elk per keer gemiddeld
tweeëntwintig ton bier of frisdranken vervoeren, leggen per jaar ruwweg
8'A miljoen kilometer af
Samen vervoeren zij het respectabele gewicht van twee miljoen ton, van zuid naar
noord, van west naar oost, naar honderden bestemmingen.
Zoals bekend is wordt een deel van de transporten door derden verzorgd.
AANPASSINGEN VRACHTWAGENPARK
In het kader van de automatisering van het totale transport is
nagenoeg geheel overgeschakeld op het systeem, waarbij de
computer de „vehicle scheduling" voor z'n rekening neemt
Om deze oplossing van de transportproblematiek optimaal in
praktijk te brengen zijn instructies opgesteld voor de chauf
feurs en bijrijders om een goede begeleiding van het laden en
lossen, alsmede van het totale vervoer te waarborgen.
Aansluitend is tevens aandacht besteed aan de technische
uitvoering van de vrachtwagencombinaties, teneinde het ver
voer te stroomlijnen en de technische hulpmiddelen te stan
daardiseren, Hoewel de diverse vrachtwagenlaadvloeren in de
loop van de tijd aangepast zijn aan de standaardmaten van de
gebruikte palletcombinaties, is wat betreft laadbakken of car
rosserie geen of nauwelijks uniformiteit te ontdekken.
Dit heeft de afdeling fysieke distributie doen besluiten een
coördinerend totaalonderzoek in te stellen naar de karakteris
tieke eigenschappen van het materieel dat nu op de weg is om
aan de hand daarvan een aantal voorwaarden voor onze eigen
en de door ons gecontracteerde vrachtwagens op te stellen
ONTWIKKELING VAN DIVERSE AFBINDSYSTEMEN
Een belangrijke bijdrage in de ontwikkeling van een optimaal
inzetbare vrachtwagencombinatie is door 's-Hertogenbosch
geleverd Hier is het „nieuwe Bossche systeem" ontworpen.
Bij dit systeem heeft men de vrachtwagen voorzien van een
hoog voor- en achterschot, waartussen aan de bovenzijde het
zeildoek als een dak gespannen wordt. Wanneer de wagen
geladen is, laat men het „dak" loshangen en wordt het ge
bruikt als dekkleed Belangrijk is, dat dit systeem het eerste
was waarmee betrekkelijk goedkoop een methode van afbin
den gevonden was, waarbij de chauffeur niet meer op de wa
gen behoefde te klimmen.
Het ,,oude Bossche systeemzijkleppen en een aan de laadvloer
vastgezet zeil
Ook bij de vervoerders, die een gedeelte van het transport voor
Heineken verzorgen, zocht men naar veilige, goedkope en
vooral snel te bedienen systemen.
De firma Zuidema ontwikkelde de „vliegende non", een car
rosserie die in gesloten toestand op een container lijkt, maar in
geopende toestand er bepaald anders uitziet.
De zijkant van de „container" klapt, samen met een gedeelte
van het dak omhoog; op de vrachtwagen ontstaat een maxi
mum aan laadruimte In enkele minuten is een combinatie met
deze hydraulisch bediende zijwanden open- en weer dichtge
maakt.
Een eveneens veilig en snel, maar vooral goedkoop en een
voudig systeem werd door de firma Besseling geïntroduceerd.
Het ..nieuwe Bossche systeemhet eer.ste-waarbij de lading met ge
bruikmaking van het zeil zowel afgedekt als vastgezet werd (en nog
steeds wordt).
Bij het ..nieuwe Bossche systeem" fungeert het zeil in geopende
toestand als dak