'ik. «THTTV Ü!6lm»wet hetOT^Z Trouw aan het principe, dat een produkt beter wordt verkocht naarmate de sfeer rond de presentatie van dat produkt wordt verbeterd, bouwde ons concern dit jaar een stand in de vorm van een oud stationnetje. Blikvanger daarin was de oude Rotterdamse moordenaar", een oud tramstel dat in vroeger jaren een geregelde dienst onderhield tussen Rot terdam en Hellevoetsluis, maar sedert het einde van de jaren vijftig tentoon gesteld staat in het Spoorwegmuseum te Utrecht. Met deze presentatie werd bovendien geappelleerd aan de nostalgie naar het verleden. Ook in dit opzicht was er geen beter thema voor deze 20ste Roka denkbaar Een beurs, waarvan de bakermat in het Rotterdamse lag én een tramstel waar aan niet alleen Rotterdammers, maar ook veel andere Randstedelingen" dierbare herinneringen bewaren. Dit laatste straalde van veler gezichten af Hun trein! Waarmee tijdens een ritje naar het strand van Oostvoorne in vroeger dagen uren gemoeid waren omdat de locomotief vaak te licht bleek voor het trekken van een sliert van maar liefst ze ven overvolle wagons Dan moest er on derweg water worden bijgetankt om nieuwe stoom te kunnen maken. Dat was een karweitje waarmee tenminste een half uurtje gemoeid was en al die tijd kon er niet gereden worden. Oók niet door de tram die van de andere kant moest komen, omdat op bepaalde trajecten over enkel spoor gereden werd. De man die daarover de bezoekers van alles kon vertellen was Aren van der Vlugt, die jarenlang op tramstel 57 van de Rotterdamse Tramweg Maatschappij heeft gereden en die de verleiding niet kon weerstaan om op de eerste de beste beursdag naar zijn locomotief te komen kijken. Het werd een gelukkig weerzien, want na een eerste kritisch onder zoek bleek alles ,,op de bok" nog te kunnen functioneren. Het gemak, waar mee hij stoomschuiven en hendels be diende, verried dat hij nog niets aan be kwaamheid had ingeboet. En zondereen hoge graad van bekwaamheid mocht je vroeger niet met een lokomotief rijden, gezien de tekst van het rijvaardigheids bewijs, die wij voor deze gelegenheid van hem in bruikleen ontvingen Het assortiment dat loopt als een trein in een kleurige display uitgestald Een proeve van bekwaamheid werd ook afgelegd door het koppel Dorant-Luhlf (resp. de architect en de man wiens atelier zich met de verwezenlijking van de plannen bezighield). Zij wisten aan het geheel met betrekkelijk eenvoudige middelen het aanzien van ouderdom en authenticiteit mee te geven. In dit licht bezien was het dan ook niet verwonderlijk dat de geestdrift van het bouwteam oversloeg op zowel de be manning van de stand alsook de bezoe kende relaties. Onder het motto: Het as sortiment dat loopt als een trein werden de produkten van de concernpartners: bier, frisdranken, gedistilleerd en wijn (Van Olffen en Reuchlin) onder één dak aangeboden. Alles onder één dak bete kende ook, dat ons concern zich op een verhoudingsgewijs kleiner oppervlak groter en grootser kon manifesteren. Wat onze desbetreffende verkoopgroe- pen voor ogen stond was met deze stand de detailhandel een voorbeeld te geven van hetgeen sfeermaken en het brengen van een goede presentatie vermag bij te dragen aan een hogere omzet. Reacties, niet alleen in de vorm van lo vende commentaren op de uitvoering, maar ook en met name verzoeken om ad vieze n-voor-een-dranken presen ta- tie-in-de-eigen-zaak, wezen erop dat in alle opzichten van een geslaagde beurs mocht worden gesproken. In dit verband en ter evaluatie van deze 20ste Roka willen wij hier tenslotte nog eenmaal citeren uit een openingsrede van wijlen de heer C. Borghart ter ere van de allereerste Roka: ..Een onderne mer die succes wil boeken, moet steeds nieuwe ideeën hebben Maar ideeën ko men slechts zelden zonder dat men door iets geïnspireerd wordt Welnu, daarvoor is een bezoek aan de Roka de aange wezen weg." Dit was de waarde van de allereerste Roka en dit is nog steeds.de grote ver dienste van iedere nieuwe Roka. Daar om ook geloven wij in de zin van het continueren van deze manifestatie Een van de uitstallingen met produkten van Van Olffen De wachtkamer van het station was bilna voortdurend volbezet.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1976 | | pagina 7