lts -I De presentatie van gedistilleerd en wijn kreeg een eervolle vermelding in de tijdens de beurs gehouden displaywedstrijd. van deze beginletters dat de Roka haar naam dankt. Structuur en ontwikkeling van de Roka De animo van fabrikanten en importeurs van levensmiddelen om op deze Rotter damse beurs hun artikelen te tonen, bleef toenemen. Bovendien werd er druk uitgeoefend door anderen om óók aan hen een plaats op de beurs in te ruimen, en wel voornamelijk uit de sectoren van verpakkingsmaterialen, vakkleding, snij- en weegwerktuigen en winkelinrichting. Het bestuur had er een open oog voor dat het voor de handel van groot belang was om ook kennis te kunnen nemen van wat op die gebieden te koop was. Het was echter duidelijk, dat het toelaten van deze fabrikanten een bredere opzet van de beurs noodzakelijk maakte Een en ander betekende namelijk, dat de aanvankelijke opzet een beurs te houden voor de afnemers van de Rot terdamse grossiers moest worden verlaten en een groter doel diende te worden nagestreefd, namelijk een lan delijke vakbeurs. Een bijkomstig gevolg hiervan was bo vendien, dat de naam Rotterdamse Kruideniersbeurs niet gehandhaafd kon worden, omdat deze het ruimere begrip van landelijke beurs niet meer zou kun nen dekken. Zó groeide men in een tijdsbestek van ruim tien jaar in omvang uit van restau rant Lommerrijk in Rotterdam (1949) via de oude bioscoop Odeon (in 1950) en de oude Ahoygebouwen (1951 - 1959) naar het moderne Jaarbeurscomplex in Utrecht in 1960. Zo groeide het bezoekersaantal van 630 personen in 1949 naar ruim 30.000 be zoekers in 1976, en het aantal stand houders in dezelfde jaren van 30 naar ruim 450. Zo ook groeide het allereerste Heineken „standje" van een ruimte van 4x4 meter in 1951 uit tot een concerndeelname die in 1976 ongeveer 800 m- in beslag nam. I 598 'tem fiSSPj RpNRICqj nmnMwM HUUUWdW In de loop der jaren bleek het eveneens gewenst om het comité om te zetten in een stichting, terwijl door uitbreiding van het werkterrein de huidige officiële naam is Stichting Levensmiddelenbeurs Roka. De Roka dient niet in de eerste plaats als verkoopcentrum. In tegendeel, vanaf het begin is het uitgangspunt geweest dat er niet werd verkocht, maar dat men er wel kón kopenDe hoofdzaak is dat er een jaarlijks contactpunt is tussen han del en industrie en tussen de vertegen woordigers van beide groepen onder ling. Het kennisnemen van alle facetten van de branche en de voorlichting over de verschillende mogelijkheden staan hier bij op de voorgrond. De mate, waarin dit besef levendig blijft, zal mede bepalend zijn voor het succes in de toekomst. De voorspoedige groei van de afgelopen jaren dankt de Roka, naast de voortdu rende belangstelling van exposanten en bezoekers, mede aan de leden van het bestuur, die onafgebroken zich hebben beijverd de „gang" erin te houden. Aanvankelijk bestond dit bestuur uit vertegenwoordigers van de groothan del. Nadat eerst een aantal exposanten als adviescommissie was toegevoegd, werden deze vertegenwoordigers van de standhouders later in het bestuur opge nomen. Tevens werd bepaald dat de voorzitter afwisselend zou voortkomen uit de groepen fabrikanten, groothandel en kleinhandel. Onder deze regeling traden als voorzitter op in 1952 J. van Es; 1953 J. de Meer; 1954 J. H. Bouwman: 1955 J. van Es; 1956 J. Hooimeijer; 1958 J. H Bouwman; 1960 tot en met heden: de heer C Verhaar Bij al deze veranderingen bleef de be zetting van één post tien jaar lang onge wijzigd het secretariaat bleef in handen van C Borghart Om hem in zijn werk zaamheden te ontlasten werd met in gang van 1 november 1953 mr A Geurtsen tot administrateur benoemd Het is mede aan zijn kwaliteiten als ar chivaris te danken dat onze redactie de „papieren beschikking" kreeg overdeze roemruchte Roka-jaren. Bovendien wil len wij in dit verband ook niet het mate riaal en de welwillende medewerking van de heren J. van der Wal, J. de Meer en C Verhaar onvermeld laten Het Heineken concern op de Roka 1976 De Roka 1976 heeft ruim 1000 bezoekers méér getrokken dan de beurs van twee jaar geleden, terwijl in de afgelopen twee jaar het aantal detailhandelvestigingen in de levensmiddelenbranche met circa 10 procent is teruggelopen. Ditmaal kwamen er 30.450 bezoekers naar de beurs, tegen 29.314 in 1974 Ontelbaren daarvan brachten een be zoek aan onze stand. Zij werden vooraf gegaan door de heren mr. C van Veen, voorzitter van het V N.O. die de ten toonstelling opende en burgemeester H. J L. Vonhoff Aan deze laatste schrijven wij de uitspraak toe: „Dit is geen stand, dit is een gebeuren." Hij vertolkte daar mee in een verrassend vooruitziende verwoording de eerste en wellicht beste indruk van onze inzending, die al vóór de opening van deze Roka zich een zekere faam had verworven De Vrumona-etalage

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1976 | | pagina 6