te gast bij HEINEKEN zo sterk mogelijk te doen zijn, eindigen wij met de visie van ons concern op het optimale bierassortiment. De ontwikkeling in voedings- en genotmiddelen In deze presentatie worden drie kern thema's behandeld te weten: De algemene ontwikkelingen op handelsniveau Marktaandelen per distributiekanaal Bestedingen door consumenten Presentatie per distributiekanaal, respectievelijk per branche Gelet op de gevarieerdheid van de han delsgeledingen zijn er afzonderlijke pre sentaties samengesteld voor de levensmiddelengroothandel zelfbedieningsgroothandel drankengroothandel kruideniersdetailhandel melkdetailhandel slijtersbranche De bierpresentatie in winkels Deze presentatie richt zich op de ont wikkeling van bier in de detailhandels markt. Onderwerpen die hierbij aan de orde komen zijn: Omzetontwikkeling in bier Marktaandelen Presentatie-adviezen De afzetontwikkeiing van Heineken en Am stel, geënt op de te ontvangen relatie Ten einde onze afnemers een zo goed mogelijk inzicht te geven in de afzetontwikkeiing van Heineken en Amstel binnen hun eigen gebeuren (situatie) wordt door ons een speciaal overzicht gemaakt voor de desbetreffende relatie. Dit overzicht wordt samengesteld aan de hand van tal van informatiebronnen waarover wij de beschikking hebben. Hierdoor zijn wij in staat onze afnemers een exact inzicht te geven in hun eigen positie binnen de biermarkt. Met de hierboven geschetste informatiemogelijkheden wil de verkoopafdeling thuisverbruik bier met een geheel nieuwe aanpak de samenwerking met haar relaties uitbreiden en verstevigen. Uit de reacties die wij ontvingen op onze reeds gehouden ontvangsten is nu al overduidelijk gebleken dat een dergelijke benadering door onze afnemers ten zeerste op prijs gesteld wordt. S.M.A. staat voor Sales Managers Asso ciation, een vereniging van verkoop functionarissen in Nederland en België, die zich onder meer tot doel stelt door uitwisseling van informatie en ideeën de leden ieder op hun plaats zo goed mo gelijk te laten functioneren. Ook streeft de S.M.A. ernaar het imago van de ver koopfunctionaris op een hoger plan te brengen en de betekenis van diezelfde functionaris binnen het ondernemings- gebeuren duidelijk te maken Begin februari hield de vereniging haar traditionele nieuwjaarsbijeenkomst, de ze keer in Zoeterwoude, waar Heineken als gastheer voor het ruim honderd per sonen tellende gezelschap optrad. Een van de hoogtepunten van de bijeen komst, die werd voorafgegaan door een rondleiding door het brouwerijcomplex, was het optreden van de Amerikaanse ambassadeur in Nederland, de heer Kingdon Gould jr. De ambassadeur die zich sinds zijn komst, ruim twee jaar ge leden, in ons land bijzonder goed heeft ingeleefd in de Nederlandse gewoonten en opvattingen, gaf hiervan in zijn speech (foto 4 en 5) op zeer humoristi sche wijze in goed Nederlands blijk. De heer Gould schetste voorts de grote be tekenis van het groeiende handelsver keer tussen Nederland en de Verenigde Staten en hoe dit, met name in de afge lopen tijd tot verdere ontwikkeling is ge komen. De exportbelangen, die Heine ken in Amerika heeft, bleven daarbij niet onvermeld. Van Heineken zijde werd, bij monde van de heer A. L. Huffels, landelijk verkoop leider groothandel bier, een overzicht gegeven van de structuur van de ver kooporganisaties in ons concern. Daar bij schetste hij onder meer de betekenis van onze andere concernonderdelen: de Gedistilleerd Groep Nederland, Van Olf- fen, Reuchlin en Vrumona. Ook de wijze van marktbewerking en het onderling uitwisselen van informatie en ervaringen kwamen, in grote lijnen, aan de orde. De door alle aanwezigen als zeer ge slaagd ervaren bijeenkomst werd beslo ten met een gezellig, informeel uurtje, waarin uitvoerig van gedachten gewis seld en menig contact gelegd werd.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1976 | | pagina 23