VJ Dr. H. P. Heineken- prijs 1976 voor prof. dr. L. L. M. van Deenen. hoogleraar te Utrecht 3 NEDERLAND Bier Het totale bierverbruik in Nederland gaf in het verslagjaar de geringe stijging van 3 procent te zien. De consumptie per hoofd van de bevolking nam toe van 75,9 liter tot 77,4 liter. Weliswaar bevorderde het zeer fraaie zomerweer het bierver bruik. maar daartegenover stond de remmende invloed van de zogenoemde 1-novemberwet en de vertraagde groei van de consumptieve bestedingen. Onze bieromzet nam echter sterker toe dan de gemiddelde landelijke stijging, waarbij wij zowel in de horecasector als op de thuisverbruikmarkt onze positie konden versterken. Begin 1975 werd ook voor Heineken bier het systeem van vastge stelde consumentenverkoopprijzen ver vangen door adviesprijzen. Frisdranken De totale verkoop van frisdranken steeg in Nederland met 7,5 procent. Ondanks deze enigszins vertraagde groei van de totale markt kon Vrumona haar verko pen met 16 procent verhogen. Vooral door de merken Seven-Up, Pepsi-Cola en Royal Club kon het marktaandeel van Vrumona in de Nederlandse frisdran- kenmarkt vergroot worden. De introduc tie van het nieuwe B3-assortiment ver liep succesvol. Met 30 procent afzetstij- ging ontwikkelde de totaalmarkt van vruchtensappen in Nederland zich even spectaculair als in het voorgaande jaar. Gedistilleerd De groei van de Nederlandse gedistil- leerdmarkt werd vooral in de eerste helft van het verslagjaar nadelig beïnvloed, in hoofdzaak door de 1 -novemberwet. Eind september werden wij genoodzaakt ook voor deze produkten de gebonden con sumentenprijs om te zetten in een ad viesprijs. Ons marktaandeel in merk-ge- distilleerd groeide aanzienlijk. Wijn De resultaten in de sector wijn waren overeenkomstig de verwachtingen. Het wijnassortiment kon verder worden ver beterd. De verkoop van wijn onder het merk 'Bistro' vertoonde een forse stij ging. Uitbreiding produktiecapaciteit Een zeer belangrijke gebeurtenis voor het concern was de officiële ingebruik stelling op 18 april 1975 door Zijne Ko ninklijke Hoogheid de Prins der Neder landen van de nieuwe brouwerij te Zoe- terwoude. BUITENLAND Van de belangrijkste feiten in het ver slagjaar volgt hieronder een samenvat ting. Tezamen met Whitbread Co. Ltd., Londen, verwierf Heineken een meer derheidsbelang in de Italiaanse brouwe rijgroep Dreher. In Noorwegen werd voor het eerst aldaar geproduceerd Hei neken bier op de markt gebracht. In Griekenland kwam de brouwerij te Thessaloniki in bedrijf. Het is de tweede brouwerij van onze deelneming in Athe nian Brewery S A. De positie op de Franse biermarkt werd verstevigd door de gewijzigde marktpresentatie van het merk Mützig. De export van bier, in het bijzonder naar Noord-Amerika en Nige ria ontwikkelde zich gunstig. Op Marti nique begon men met de produktie in de nieuwe brouwerij te Lamentin. In Indo nesië maakte men een begin met de verkoop van lokaal gebrouwen Heine ken bier. Door de verwerving van een belang in de Britse firma Duncan, Gilbey Matheson werd begonnen met het uit bouwen van onze internationale gedis- tilleerdbelangen. Deze firma houdt zich bezig met de produktie en verkoop van gedistilleerd in Afrika, Azië en het Cari- bisch Gebied. VERWACHTINGEN Tijdens de op 18 december ter toelich ting op het jaarverslag gehouden pers conferentie heeft de raad van bestuur zich gematigd optimistisch uitgelaten over de gang van zaken in ons concern. Wij zien de toekomst met vertrouwen tegemoet,' aldus de voorzitter van de raad van bestuur, de heer A. H. Heine ken, die er aan toevoegde, dat het in dit onzekere economische klimaat moeilijk is om voorspellingen te doen. ,Ten aan zien van de winstontwikkeling hebben wij echter positieve verwachtingen.' De gunstige vooruitzichten worden on der meer gebaseerd op de steeds groter wordende vraag naar Heineken bier in vele delen van de wereld, de groeimo gelijkheden voor bier in de Zuideurope- se landen, de toenemende belangstel ling voor het continentale biertype (pil- sener) in Engeland en Ierland en een verdere uitbouw van de internationale positie in de sector gedistilleerd en wijn. Gaan we nog even in op de Nederlandse biermarkt in het afgelopen boekjaar, dan kan worden opgemerkt, dat de invloed van de fraaie zomer heeft geresulteerd in een meerverkoop door alle brouwerijen gezamenlijk van ongeveer 200.000 hec toliter bier. Het loslaten van de verticale prijsbinding voor Heineken bier gaf aan dit merk een flinke impuls en had ook tot gevolg dat het totale aandeel van onze merken in de Nederlandse biermarkt enigszins kon worden vergroot. Van de binnenlandse bierconsumptie wordt thans ongeveer 60 procent thuis ge dronken en 40 procent in horecabedrij ven. Hoe de biermarkt zich in de nabije toe komst zal gaan ontwikkelen is moeilijk te zeggen. Verschuivingen van gedistil leerd naar bier worden niet uitgesloten geacht, nu per 1 januari een belangrijke accijnsverhoging voor gedistilleerd is doorgevoerd en er bodemprijzen voor gedistilleerd zijn gekomen. De afdeling Natuurkunde van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen heeft de Dr. H. P. Heineken-prijs voor 1976 toegekend aan prof. dr. L.L.M. van Deenen, hoogleraar in de biochemie aan de Rijksuniversiteit te Utrecht. De Dr. H. P. Heineken-prijs, groot 100.000,- wordt eens in de drie jaar toegekend voor werk op het gebied van de biochemie en de biofysica. Het is de eerste maal dat een Nederlander de prijs ontvangt. De prijs wordt aan professor Van Deenen toegekend voor zijn baanbrekend onderzoek over de structuur van bio-membranen. De prijs zal op 22 mei a.s. aan professor Van Deenen uitgereikt worden tijdens een bijzondere vergadering van de afdeling Natuurkunde van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1976 | | pagina 3