VJ ZUURSTOFAUTOMAAT consument centraal. Hij dient het aan bod via automaten onverdeeld positief te ervaren. Eerst dan kan hij volledig van de grote voordelen van deze wijze van ver koop profiteren. Het „platpraten" van het hoofd van de bedrijfshuishouding, de exploitant of de horeca-ondernemer voor een automatenwand garandeert al lerminst succes. Gericht op consument Ik ben bijzonder verheugd dat tijdens het Internationaal symposium Samenleven met verkoopautomaten" op 13 april 1976 in het Congresgebouw van de Jaarbeurs te Utrecht als onderdeel van de Automatenmanifestatie van de VIDA speciaal aan de consument aandacht wordt besteed. Hoe kunnen wij, die ons op enigerlei wijze met het uitzetten van automaten bezighouden, ervoor zorgen dat de consument werkelijk goede maatjes wordt met automaten? Door er zelf goe de maatjes mee te zijn! Door steeds onze aandacht gericht te houden op dat ene doel, de consument „automaten-minded" te maken, door „consumer oriented" ons beleid te be palen. Natuurlijk moeten we zorgen voor goede automaten en goede ingrediënten, maar die zijn er. We moeten ons alleen niet door prijsverschillen laten verleiden de consument kwaliteiten voor te zetten die hij elders (waar hij een keuze heeft!!) beslist afwijst. Minstens zo belangrijk is de verzorging van de automaat, het onderhoud en het op tijd bijvullen. In verreweg de meeste gevallen wordt het dagelijks onderhoud en het bijvullen aan de exploitant of het personeel van de gebruiker overgelaten, in al die gevallen is het uiterst belangrijk dat ook zij erg goede maatjes met hun automaten zijn. Zij hebben een sleutel positie in de keten en bepalen vaak het ..in scholen... en ook buiten de kantine houden het zo uiterst belangrijke onder houd en het tijdig bijvullen in eigen hand. Een goed georganiseerde operatororga nisatie kan van een automatische ver koop een groot succes maken. Helaas acht men de operator vaak te duur om dat men in het bedrijf wel een of meer personeelsleden heeft die de verzorging van de automaten ,,er wel bij kunnen doen" en dus worden hun kosten niet of slechts zeer gedeeltelijk gecalculeerd. Het is duidelijk dat als iémand goede maatjes met automaten dient te zijn, dit de operator is, want hij moet ervan leven. Halverwege de top van de Japanse berg Foedji-jama staat een zuurstofautomaat. Voor 100 yen kunnen vermoeide klimmers één minuut zuurstof inademen. Is dat wellicht ook een idee voor de steden die last hebben van luchtverontreiniging? succes of de mislukking van de verkoop via automaten op de school of in het be drijf. Operators Eerder stelde ik dat er veel voordelen verbonden zijn aan de werkwijze van de operators en het zal nu duidelijk zijn dat zij in feite consequent handelen. Zij laten zo weinig mogelijk aan anderen over en Caterers In dit verband wil ik graag nog een groep van ondernemers noemen die weliswaar een breder terrein bestrijken dan dat van de automaten, maar die er toch ook (steeds meer) mee te maken hebben. Dat zijn de zogenoemde caterers. Zij nemen vaak het totale management van het kantinegebeuren in een bedrijf of instelling over en zullen dus zeker ook „consumer oriented" denken. Een zeer goede samenwerking tussen de auto- matenmensen en de caterers is daarom van het grootste belang opdat ook daar eventueel levende vooroordelen kunnen worden opgeheven. Conclusie Resumerend mag ik concluderen dat een ieder, die zich met de distributie via automaten bezig houdt, zich regelmatig dient af te vragen of hij zelf goede maat jes met automaten is, of zijn medewer kers dat zijn en of zijn afnemers dat zijn. Op die manier slechts kan worden be reikt dat de consument goede maatjes met automaten wordt en ten volle kan profiteren van de voor hem zo grote mo gelijkheden. Voor alle overige groepen, die bij het welzijn van het ,,doe-het- zelf-apparaat" betrokken zijn, geldt dan automatisch dat zij aan de automaat een beste kameraad hebben!

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1976 | | pagina 19