De automaat in bedrijven instellingen scholen Allereerst zijn er natuurlijk de automa- tenfabrikanten: in Nederland slechts vier. Hun fabricage is voornamelijk ge richt op warme-drankenautomaten, het geen onder meer betekent dat zo'n veertig procent van de koffieautomaten in ons land van Nederlands fabrikaat is. De rest van de automaten wordt voor het overgrote deel geïmporteerd uit West- Duitsland, Italië, Denemarken en de Verenigde Staten. Een tweede groep leveranciers wordt gevormd door de fabrikanten van de produkten die uit de automaten verkocht worden. Dit zijn hoofdzakelijk koffie- en frisdrankfabrikanten, in totaal tien. Verreweg de belangrijkste en grootste groep vormen de ruim vijftig automaten handelaren. Zij hebben ongeveer ze ventig procent van de uitstaande auto maten in handen. Bij alle drie de groepen leveranciers wordt de leverantie van ingrediënten sa men met het onderhoud gekoppeld aan de plaatsing van de automaat. Bij koop (het meest voorkomend), wordt een interessant onderhoudscontract aangeboden, mits men ook de ingre diënten (verkoopprodukten) van de au- tomatenleverancier betrekt. Bij huur of leasing zijn het onderhoud en de leve ring van de ingrediënten inbegrepen. Deze laatste condities komen steeds meer voor nu de economische situatie tot beperking van de investeringen dwingt. Een heel speciale conditie bieden de zogenoemde operators aan. Zij zetten veelal de automaten bij fabrieken neer op basis van betaling op omzet, waar te genover zij zich met de totale verzorging belasten, inclusief het vullen en repare ren. In de Verenigde Staten wordt dit systeem bijzonder veel toegepast Daar bestaan gigantische operatororganisaties die duizenden automaten beheren. In Ne derland hebben de operators nog maar een klein gedeelte van de markt in han den. Toch zijn er veel voordelen ver bonden aan hun werkwijze. Vooroordelen Ik begon met de vraag te stellen of wij goede maatjes met automaten zijn. Aan de hand van het aantal en de gereali seerde omzetten zou je geneigd zijn die vraag bevestigend te beantwoorden. Ik heb daar echter grote twijfels over, twij fels die zowel betrekking hebben op de consument als op de verschillende tus senschakels. Bij de consument bestaan nog veel vooroordelen tegen de automaat, vooral als het dranken en etenswaren betreft. De uitdrukking 'eten uit de muur' heeft bepaald iets negatiefs vooral met be trekking tot de kwaliteit. Het woord 'au- tomatenkoffie' heeft dan ook vaak een minder goede 'bijsmaak'. Vamora lest automatisch de grootste groepsdorst

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1976 | | pagina 17