SEVEN-UP pakt uit in 1975 Het sterkste blikassortiment 7-Up dat met een marktaandeel van 50 procent veruit marktleider is in ij het 160 miljoen liter grote lemon-lime segment, geniet bij iedereen een zeer hoog kwaliteitsimage en wordt dan ook in alle leeftijdsklassen gedron ken. Lemon-lime is in de Nederland se frisdrankenmarkt een stabiele smaak die goed met de markt mee- groeit en momenteel hierin een aan deel heeft van ongeveer 22 procent. 'Seven-Up, de enige smaak die geen ;r- kleur nodig heeft" zal onder dit in 1974 zo succesvol gebleken motto ook in 1975 een veelheid aan activi teiten gaan ontplooien. Om de groei van dit smaaksegment te continueren, heeft 7-Up voor 1975 e- het volgende programma op stapel staan. rie In de eerste plaats zullen de vele n- malen bekroonde televisiespots van o- 20 seconden ongeveer 80 keer op de ze buis verschijnen, terwijl in praktisch de alle bioscopen in Nederland de even- lar eens vaak bekroonde 7-Up bioscoop- is- films regelmatig te zien zullen zijn. Een tweede reclame-uiting vindt plaats ge door middel van lichtbakken en bor- e- den in het "sunburst"-motief zodat gd Seven-Up ook het straatbeeld zal n- beheersen. Ook voor de consument zal 1975 een e- aantrekkelijk jaar worden, want be- n halve de enige smaak die geen kleur nodig heeft, biedt 7-Up de consu ment onderstaande zeven speciale promoties aan. n_ Ondersteund door advertenties in iat allerlei tijdschriften zal al in decem- -,t ber 1974 een mix-campagne starten =rj met het motto "Seven-Up, 'n ticje lekkerder". Hierbij zal op een grap- de omzet in de periode juni tot en met september). Ondanks een langzame groei in de introductiejaren, neemt in 1974 de blikverpakking reeds 2 procent van de totale frisdrankenmarkt voor zijn rekening; de laatste jaren stijgt de blikomzet met 25 tot 30 procent per jaar en gezien de nog lage gezins penetratie van blik (21 procent) zullen deze stijgingspercentages ook de komende jaren gerealiseerd kunnen worden. De te verwachten sterke omzetgroei, gecombineerd met een aantal voor de detaillist belangrijke plus punten (geen retouremballage, geen breuk, ruimtebesparing, hoge marge per hectoliter frisdrank) maken fris dranken in blik tot de absolute toppers binnen het frisdrankenveld. Van deze grote voordelen wordt nog sterker geprofiteerd, door die detaillis ten die de ruimschoots verdiende schapruimte inruimen voor het sterkste merkartikel asortiment dat op de Nederlandse markt aangeboden wordt: het Vrumona fris-in-blik-assortiment bestaande uit: SiSi Sinas en Cassis Seven-Up Pepsi-Cola Royal Club Tonic pige, speelse manier gewezen wor den op de vele combinatiemogelijk heden die 7-Up biedt. Voorts ligt het in de bedoeling enkele mobiele fotostudio's in te richten om aldus moeders in staat te stellen hun kinderen tegen een sterk gereduceerd tarief te laten fotograferen Behalve omzetverhoging daar waar de studio's verschijnen zal dit zeker bijdragen tot een nog verder opvoeren van de merkbekendheid Het geheel zal onder andere ondersteund worden door advertenties en affiches. De 7 van 7-Up staat centraal tijdens een nieuwe promotie in horeca bedrijven. Het thema van deze cam pagne zal de "ideale combinatie" zijn. Wat dit is, verklappen we liever nog niet. In de loop van 1975 volgt een grote prijsvraag rondom het "Seven-Up- thema", waarbij zeer aantrekkelijke prijzen te winnen zijn. Dit gebeuren zal natuurlijk een duidelijk stempel drukken op omzetsnelheid, merkbe kendheid en merkvoorkeur Als voortzetting op de "7-Up mode" uit 1974 zal 1975 gekenmerkt wor den door de 7-Up strandmode. Een complete collektie luchtige bad kleding met Seven-Up motieven zal dan in vele winkels verkrijgbaar zijn. De 7-Up feestpakketten zullen ook het komende jaar, weliswaar in iets gewijzigde vorm, gehandhaagd blij ven. In 1975 zullen-ze gericht worden op reizen en dus een veelheid aan attributen bevatten die de trip en alles wat daarbij hoort tot een feestelijk ge beuren maken. Natuurlijk zal er het gehel jaar in ruime mate beschikt kunnen worden over p.o.s.-materiaal. Ten behoeve van de bouw van zogeheten massa- displays zal er tijdens de zomer zeer speciaal materiaal beschikbaar zijn. Al deze genoemde, maar ook de nog niet genoemde, activiteiten die voor de handel vele inhakingsmogelijk- heden bieden, zijn de stevige basis waarop Seven-Up ook in 1975 zijn naam als merkartikel en marktleider in het lemon-lime segment volledig waar zal gaan maken. In het algemeen kan gesteld worden dat een blikverpakking voldoet aan de consumentenbehoefte aan een on breekbare, relatief lichte, gemakke lijk op te bergen, te transporteren en te koelen verpakking. Dit convenience-aspect wordt het be langrijkste aankoopargument; de be hoefte aan een dergelijke verpak king komt het sterkst naar voren tijdens "mobiele uithuizigheid"; blik kan een reisverpakking voor frisdran ken genoemd worden en is derhalve sterk seizoengevoelig (70 procent van

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1974 | | pagina 25