VRUMONA verfrist uw assortiment De horeca-frisdrankenmarkt Van de totale Nederlandse frisdranken- omzet wordt 15 procent in de Horeca sector gerealiseerd. Als we de frisdrankenomzet in de hore ca sector op 100 procent stellen, dan zien we dat de café/bar bedrijven 37 procent, cafétaria's 18 procent, hotels (eventueel met café of café-restaurant) 16 procent, buffet/kantine's 14 procent en café/restaurants 14 procent van de horeca-frisdrankenomzet voor hun rekening nemen. De gemiddelde frisdrankenomzet per bedrijf is het hoogst bij hotels en café restaurants, gevolgd door cafétaria's. Het laagst bij café/bars. Verpakkingsformaten In de horecamarkt is de kleine fles nog steeds verreweg de meest gevraagde en geprefereerde verpakking. Begin 1974 verkocht 84 procent van de horecabedrijven kleine flessen, 44 pro cent grote flessen, 16 procent premix en 4 procent postmix, 2 procent blik. Een optelling van deze percentages geeft aan dat soms meer dan één ver pakkingssoort wordt gevraagd. Gemiddeld voert men anderhalve ver pakkingssoort. De belangrijkste smaken De belangrijkste frisdranken in de hore- casector zijn: cola, sinas, lemon lime. Tesamen vertegenwoordigen deze drie smaken 85 procent van de frisdranken omzet (cola 37 procent, sinas 29 pro cent, lemon lime 20 procent). Deze smaakverdeling wijkt sterk af van de situatie in de thuisverbruiksector, waar sinas ongeveer 45 procent van de fris drankenomzet uitmaakt. In het sappensegment is jus d'orange met een aandeel van 50 procent verre weg de belangrijkste smaak, gevolgd door appelsap 33 procent en tomaten sap/cocktail 15 procent. De horecafrisdrankenomzet is onge veer tien maal zo groot als de sappen- omzet. Inkoopkanalen Rond 75 procent van de frisdranken leveranties aan horecabedrijven gaat via de drankengroothandel/agent, 15 procent via een fabrieksdepöt en 10 procent via andere kanalen. "Bekende" en "niet bekende" merken in de horecamarkt Van de frisdrankenomzet bestaat 80 procent uit "bekende" merken en 20 procent uit "niet bekende" merken. Tot de "bekende merken" worden gerekend: Hero, Pepsi, SiSi, Coca Cola, Seven-Up, Royal Club en Schweppes. Hieruit blijkt dat de horecaondernemer wel merkbewust is. In de thuisverbruik ligt dit heel anders, hier bestaat ongeveer 40 procent van de frisdrankenomzet uit "bekende" merken. Vrumona in de horeca-markt Met zijn merken: Pepsi, SiSi, 7-Up, Royal Club en B3 neemt Vrumona een belangrijke plaats in de horeca-markt in. Van de "bekende" merken die in de horecasector verkocht worden, bestaat 50 procent uit merken van Vrumona, merken die, door hun kwaliteit een belangrijke ondersteuning via diverse media, vertrouwen wekken en bekend heid genieten. Een minstens even belangrijke rol bij de positie van Vrumona in de horecasector speelt de dranken groot handel/agent. Gaat van de totale horeca-frisdran- kenomzet 75 procent via de dran kengroothandel, van de Vrumona omzet gaat 85 a 90 procent via dit distributiekanaal. 24

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1974 | | pagina 24