Meer en meer mobiel Waarheen Het kleine buitenverblijf Vakantiepatroon Verwachting voor 1974: Vijftig miljoen overnachtingen op de vaderlandse kampeer- accommodaties. kRecreatie is dus een woord van onze tijd en een begrip, dat in de toekomst wellicht een overheersende rol in ons Iem/even gaat spelen. Gaan we na een werkweek van eerst zes, nu vijf, straks misschien naar vier of zelfs drie da gen Over het aantal vakantieda gen wordt in dergelijke prog noses niet gesproken. Nu al echter bepalen de vakanties het beeld van de massare creatie misschien een min der mooi woord te vertalen als de grote trek of, de mo derne volksverhuizing. Drie factoren samen vormen voor u, voor de handel, de /Cgrote betekenis van de re- ^creatie als markt. Het zijn de \*massale verplaatsing van ^steeds grotere bevolkings groepen, de besteding van de ''~nog steeds toenemende vrije -Ntijden, kassa!, de consump- |t/e in het kader van het even- ;eens voortdurend groeiende p recreatiebudget De moderne mens is bezig zichzelf meer en meer mobiel te maken. Hoewel de fiets in de afgelopen jaren werd heront dekt, hetgeen zich afspiegelde in constant stijgende verkoop cijfers (van ruim 365.000 in 1952 tot meer dan een mil joen in 1972), spelen de ge motoriseerde middelen van vervoer bij de verplaatsing van massale aantallen recrean ten de hoofdrol. Vooral waar 't gaat om het overbruggen van grotere afstanden blijft met name de auto, vaak met de daaraan gekoppelde cara van of bagagewagen, het transportmiddel bij uitstek om snel en geriefelijk met z'n al len de plaats van recreatie te bereiken Waarbij aangete kend moet worden dat velen er één tot drie uur autorijden voor over hebben om naar hun tweede woning te gaan. In prognoses voor de jaren 1985 en 2000 worden van bij voorbeeld de vaste caravan plaatsen aantallen van 96.000 en respectievelijk 120.000 ge noemd, die op een afstand van 50 tot 200 km (1 3 uur rijden per auto) van de woon plaats gelegen zijn. Bij een gemiddelde van vier bewo ners per caravan betekent dat inderdaad een moderne volks verhuizing in cijfers die oplo pen van vierhonderd- tot bij na achthonderdduizend. Voor wat betreft de gebieden, die dichter bij huis liggen (5 tot 50 km), worden in de progno ses ten aanzien van de vaste caravanplaatsen aantallen ver wacht van 100.000 voor 1985 en 240.000 voor het jaar 2000. De massale verplaatsing in al leen deze groep loopt dan (nog steeds bij vier bewoners per caravan) van ongeveer een half miljoen tot bijna een miljoen recreatiezoekers! Als specifieke recreatiegebie den zijn op het ogenblik de stranden, de plassengebieden van Zuid-Holland, de Veluwe, Zeeland, de Friese meren, de Waddeneilanden en Zuidlim burg favoriet. Wat de kam- peerbedrijven van 1 ha en groter betreft was in 1971 de provincie Gelderland met een aantal van 425 (28,2 dui delijk koploper, op ruime af stand gevolgd door Overijs sel (188; 12,5%) en Noord- Holland (164; 10,9%). Vierde was Noord-Brabant met 140 bedrijven (9,3 Van de ove rige 597 (van de in totaal 1509) kampeerterreinen van die or de van grootte bevonden zich 116 in Drenthe, 108 in Zee land, 95 in Zuid-Holland, 91 in Friesland, 82 in Limburg, 79 in Utrecht en 21 in Groningen. Vorig jaar was het aantal kam peerterreinen van 1 ha en groter toegenomen tot 1550. In totaal zijn er in ons land ongeveer 5.000 kampeerterrei nen, die kunnen worden ver deeld in campings terreinen met zomerhuisjes en/of bungalows tenthuisjesterreinen kampeerboerderijen kamphuizen Van dat totaal zijn ongeveer drieduizend bedrijven interes sant voor de handel. Van de grootste hebben 1150 terreinen een opper vlakte tot 1 ha 1 1000 terreinen een opper vlakte van 1 - 5 ha 550 terreinen een opper vlakte van meer dan 5 ha Met elkaar beschikken de Ne derlandse kampeerbedrijven over een seizoencapaciteit van ruwweg een miljoen slaapplaatsen. Op grond van de uitkomsten van de in vori ge jaren gehouden onderzoe ken mag voor 1974 het aantal overnachtingen op de vader landse kampeeraccommoda- ties op vijftig miljoen gesteld worden. De eerdergenoemde drie fac toren, die met elkaar voor u als actieve ondernemer of at tente verkoper de sleutel kun nen vormen om voor uzelf een deel van die recreatie- markt te .ontsluiten", hangen ten nauwste met elkaar sa men. Op de massale verplaat sing volgt de besteding van de vrije tijd. Van al die driftig uitzwermende vakantie- en weekendgangers worden de meesten na te zijn neergestre ken op het uitverkoren plekje weer bewoners, nu van hun kleine buitenverblijf, hun tweede woning. Daarin, daar omheen of daarvanuit gaan zij ontspanning zoeken, re creatie bedrijven. Bezien we het vakantiepa troon in het algemeen, dan blijkt dat vorig jaar 49 pro cent van de Nederlandse be volking een of meer keren op vakantie ging. Dat percentage De auto is nog steeds het vervoermiddel bij uitstek om naar de plaats van recreatie te gaan. »tr 1/771 11

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1974 | | pagina 11