DETAPAK '71 êüiekfiii Doorkijkje naar de bar die, evenals de rest van het „grootwinkelbedrijf", helaas slechts negen dagen dienst mocht doen. Van 8 tot en met 16 oktober werd in het Opleidingscen trum voor de Detailhandel in Amersfoort voor de tweede maal manifestatie Detapak gehouden. Onder het thema C.E.C. Cultuur Educatie Commercie vonden diverse activiteiten plaats. Het schoolgebouw was ter gelegenheid hiervan herschapen in een compleet warenhuis, waar de leerlingen hun theo retische kennis in de praktijk konden uitleven. De onder nemers in spe, die met bezieling de zelf opgebouwde zaken dreven, deden dit zonder meer geweldig. Confectie, dranken, lederwaren, kunst en vele andere branches waren vertegen woordigd. Enorm sfeervol was het restaurant, waar zelfs een vijver met fontijn en planten het interieur sierde. Ook het cafébedrijf mocht er zijn. Met behulp van door Hei- neken beschikbaar gesteld materiaal hadden de leerlingen hier een bar gebouwd. Van het materiaal was weinig meer te herkennen dan de tapinstallatie en de affiches, maar het resultaat was des te origineler en veelbelovend voor de toekomst. In de etaleerzaal waren interessante uitstallingen te zien van diverse artikelen, waaronder ook Amstel Gold in de nieuwe uitmonstering. Tenslotte was er het informatiecentrum waar men zich omtrent aard en inhoud van middelbaar en lager detail- handelsonderwijs kon laten voorlichten. Beslist geen over bodige luxe zo'n informatiecentrum, want het gaat hier om een nog jonge vorm van beroepsonderwijs, waarvan veel mensen denken dat de leerlingen slechts worden op geleid tot een beter soort kruidenier. Wijzer geworden zijn in ieder geval degenen, die Detapak '71 bezochten en dat waren er velen, zowel uit Amersfoort en omstreken als van ver daarbuiten. Het bier werd vakkundig getapt en met smaak gedronken. In de slijterij nam Amstel Gold een vooraanstaande plaats in. Uiteraard was, zoals dat bij iedere nieuwe onderneming gebeurt, van tevoren door middel van speciale uitnodigin gen, advertenties en pamfletten de nodige bekendheid ge geven aan het gebeuren, dat in de wereld van het detail- handelsonderwijs nog maar een zeldzaam verschijnsel is en waarmee de Amersfoortse vestiging het nuttige met het aan gename verenigt. Want naast een goede les in praktijk voor de leerlingen en de verhelderende werking die het heeft op geïnteresseerde buitenstaanders is manifestatie Detapak een voor beide partijen welkome afwisseling van de dage lijkse bezigheden. Daarom was succes bij voorbaat eigenlijk al verzekerd en heeft men reeds plannen voor over twee jaar. 26

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1971 | | pagina 26