TOTAL QUALITY MANAGEMENT CROOSWIJKSE SINGEL h 1E ELSBESTAND PER VESTIGING detailleerder gerapporteerd over de mate waarin plannen met de werkelijke ontwikke lingen overeenstemmen. Dit vergroot de behoefte aan actuele marktinformatie en informatie vanuit de eigen organisatie. De bestaande informatiesystemen moesten dan ook grondig worden aan gepast. Daarom is, parallel aan het Impac-project, een informatieplan opgesteld. Het geeft aan hoe computers, net werken en informatie systemen moeten worden aangepast om de nieuwe werkwijze nog efficiënter te kunnen uitvoeren. In 1995 zijn de eerste informatise ringsprojecten uit het plan opgestart. Het is een intensief en veelomvattend project dat in 1995 vorm heeft gekregen en naar verwachting eind 1996 zal worden afgerond. CONCLUSIE Vast staat dat Impac een goede basis heeft gelegd voor een meer efficiëntere en effectievere organisatie. Dui delijke resultaten zijn nu al zichtbaar, zoals de structurele stijging van de benuttingsgra- den van de verpakkingslij- nen. Het werken met een ander besturingsconcept bete kent ook een andere manier van werken, en in die zin een cultuurverandering. Resul taatgerichtheid komt sterker naar voren. Door de nieuwe werkwijze is het dan ook be trekkelijk eenvoudig met ingang van 1997 het resultaatgericht beoordelen in te voeren. Binnen HTS is in 1995 geëvalueerd wat er met het Total Quality Management programma is bereikt. Belangrijkste uitkomst van die evaluatie is dat de direct betrokkenen zeer positief staan tegenover de vernieu wingen. Dat is, tot op heden, echter een minderheid. On geveer tweederde van de mensen is nog niet aangeslo ten op het proces. Zij missen dus de directe betrokkenheid. In het lopende jaar zullen mm daarom concrete acties worden gestart om de basis van het Total Quality Management-programma te verbreden. In dat kader heeft het managementteam van HTS vorig jaar zes bijeenkom sten georganiseerd. Door middel van presentaties en discussies is iedereen op de hoogte gesteld van het beleid en de doelstellingen van HTS. Ook werd een aantal com municatieprojecten gestart, gericht op het verbeteren van de afstemming tussen Heine- ken Technical Services en Production Planning Control. In het afgelopen jaar is een 'benchmarkingproces' gevoerd om kennis en infor matie te vergaren over de prestaties van Heineken brouwerijen. De brouwerijen werden onderling vergeleken, maar ook met andere bedrij ven in de branche. Het on derzoek leverde veel concrete inzichten tot verbetering, bij voorbeeld op het gebied van de inkoop van strategische artikelen (grondstoffen en verpakkingsmaterialen). Het verzamelen van informatie over de beste produktie- praktijken en het beschikbaar maken binnen de onderne ming, worden uitgevoerd door een nieuw opgerichte afdeling Benchmarking. Op Concernniveau heeft het vorig jaar aangekondigde programma voor Total Quality Management een andere wending genomen, waarbij de aandacht van het project zich heeft verlegd naar de ontwikkeling van visie en strategie. De herstructurering van de Con cernstafdiensten is vorig jaar afgerond met de oprichting van de Concernstaf Corporate Communications en van het Concernsecretariaat. Begin november 1995 werd meegedeeld dat Heine ken Nederland de huisvesting aan de Crooswijksesingel in Rotterdam wil verkopen. Renovatie van het pand conform de huidige Arbo- normen is bedrijfseconomisch niet meer te rechtvaardigen. Als gevolg daarvan zal voor de mensen van de daar ge vestigde Export-afdelingen en Horecagebieden naar nieuwe huisvesting moeten worden gezocht. In verband met de beoogde integratie worden ook de Amsterdamse Export-afdelin gen hierbij betrokken. Horeca-medewerkers zullen die huisvesting vinden bij de nieuwe subunits die in het Mensen Maken Heineken- proces zijn gevormd. In vervolg op het besluit werd in december 1995 een enquête gehouden onder de betrokken medewerkers van Export om de bereidheid en de voorkeur voor een nieuwe vestigingsplaats te peilen en mogelijke knelpunten te inventariseren. Bij het zoeken naar een nieuwe locatie worden financiële, commerciële en sociale be langen in de juiste verhou ding afgewogen. In 1996 zal een keuze volgen. 5 AMST ERDAM 'S-HERT0GENB0SCH BUNNIK ROTTERDAM Z0ETERW0UDE HORECAGEBIEDEN TOTAAL AANTAL AANTAL AANTAL AANTAL AANTAL AANTAL AANTAL T/M 20 JAAR 0 0,0 0 0,0 0 0,0 0 0,0 4 0,2 0 0,0 4 0,1 21 I/M 25 7 2,6 18 1,8 14 3,2 1 1,1 70 3,2 44 4,5 154 3,1 26 Ï/M 30 27 10,0 78 7,8 45 10,2 9 10,1 267 12,2 155 15,7 581 11,7 31 Ï/M 35 50 18,5 139 13,8 49 11,1 19 21,3 357 16,3 156 15,8 770 15,5 36 T/M 40 49 18,1 173 17,2 72 16,3 22 24,7 399 18,3 158 16,0 873 17,5 TOTAAL T/M40 133 49,3 408 40,6 180 40,8 51 57,3 1097 50,2 513 52,0 2382 47,9 41 T/M 45 53 19,6 192 19,1 53 12,0 12 13,5 375 17,2 157 15,9 842 16,9 46 T/M 50 43 15,9 235 23,4 88 20,0 12 13,5 353 16,2 159 16,1 890 17,9 51 T/M 55 27 10,0 149 14,8 67 15,2 7 7,9 266 12,2 121 12,3 637 12,8 56 T/M 60 14 5,2 21 2,1 51 11,6 7 7,9 87 4,0 34 3,4 214 4,3 61 EN OUDER 0 0,0 1 0,1 2 0,5 0 0,0 6 0,3 2 0,2 11 0,2 TOTAAL VANAE 41 137 50,7 598 59,4 261 59,2 38 42,7 1087 49,8 473 48,0 2594 52,1 TOTAAL 270 100,0 1006 100,0 441 100,0 89 100,0 2184 100,0 986 100,0 4976 100,0

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1995 | | pagina 9