e Heineken vestigin gen in Nederland veranderen. Dat is op zich geen nieuws, want deze veranderingen zijn al enige tijd geleden op gang ge komen. Niet overal op dezelf de manier en niet allemaal op hetzelfde tijdstip, maar elk van de bedrijfsonderdelen bereidt zich voor op de toe komst. Elk op een eigen manier en in het tempo dat het meest bij de betreffende organisatie past. Veranderingen brengen on zekerheid en onduidelijkheid met zich mee. Dat blijkt ook uit het vorig jaar gehouden Personeelsonderzoek. Veranderingsprocessen vragen veel van mensen, zoals extra inzet en het vermogen zich aan nieuwe situaties en omstandigheden aan te passen. Het is dan de taak van het bedrijf om, binnen het gegeven van een veranderende wereld, zoveel mogelijk zekerheid te bieden. Het sociaal beleid moet inhoud geven aan zaken als zorgvuldigheid en menselijk heid, en het moet concrete instrumenten bieden om, bij voorbeeld, de stijl van leidinggeven te beïnvloeden en opleidingen vorm te geven. Tegelijkertijd moet re kening worden gehouden met de gemiddelde leeftijd van de medewerkers. Dat is een enorme uitdaging, voor iedereen bij Heineken. Door de veranderingen groeit de behoefte aan andere en nieuwe instrumenten van sociaal beleid, beter toegesne den op de nieuwe situaties die zich zowel binnen als buiten de onderneming af tekenen. Het sociaal beleid ontwikkelt zich om gelijke tred te houden met de opvattingen en doelstellingen van de onderneming. Het vormt immers een onderdeel van het ondernemingsbeleid. Het sociaal beleid heeft als uit gangspunt de doelstellingen en belangen van de onderneming in balans te houden met de doel stellingen en belangen van de mensen die er werken, rekening houdend met de kernwaarden van het bedrijf: Kwaliteitsbe wustzijn, menselijkheid, vak manschap en ondernemerschap. De vernieuwingsprocessen leiden ertoe dat verantwoor delijkheden zo laag mogelijk in de organisatie worden gelegd. Dat betekent een bepaalde mate van decentra lisatie. In zo'n ontwikkeling passen regelingen die reke ning houden met de verande rende eisen die aan mensen worden gesteld, geen in-flexi- bel pakket. Het sociaal beleid moet binnen en tussen de gedecentraliseerde bedrijfs onderdelen de samenhang behouden door: Het vaststellen van centrale normen, waarden, systemen en instrumenten. En het ervoor zorgen dat iedereen deze onder schrijft en gebruikt. In het kort: het is de verantwoor delijkheid voor 'Shared Values Het vergroten van de mobiliteit van mensen, waardoor zowel de samenhang in de organisatie als de capaciteiten en mogelijkheden van de medewerkers zelf worden vergroot. In 1995 werden enkele aan gepaste instrumenten van sociaal beleid geïntroduceerd, zowel op het gebied van de beoordeling als op dat van de arbeidsvoorwaarden. Uit de resultaten van het in 1995 gehou den personeels onderzoek blijkt dat een zeer groot gedeelte van de mede werkers uitgesproken positief is over Heineken, en dan met name over de materiële as pecten van het werk en over de 'status' van het bedrijf. Wat dat betreft blijkt het thema 'Slagkracht door Merkkracht', zoals het in de bedrijfsvisie is geformuleerd, ook voor de medewerkers een sterke waarde te ver tegenwoordigen. Of, zoals een van de medewerkers het vorig jaar beschreef: "Ik denk dat het een gevoel van trots is. Werken bij een bedrijf dat iedereen ter wereld kent en meewerken aan een produkt dat iedereen drinkt... ...Ik moet er toch niet aan denken dat mensen zouden zeggen: Heineken? Nog nooit van gehoord." Met de Merk- PERSONEELSBESTAND PER VESTIGING kracht van het bedrijf gaat het dus nog steeds de goede kant op. KRITIEK Er kwam echter ook ruimschoots kritiek naar voren. Die betrof de imma teriële kanten, zoals de com municatie binnen het bedrijf, het sociale klimaat, de vol doening en tevredenheid die men uit het werk put, mede zeggenschap, ondernemer schap en de manier van omgaan met veranderingen. Er werd gewezen op een gebrek aan waardering voor het werk en de inspanningen van mensen. Die kritiek wordt heel serieus genomen. Bij de Concernstafdiensten en Export bijvoorbeeld, is op af delingsniveau een verdieping van het onderzoek uitge voerd om per afdeling de knelpunten in kaart te brengen. 1 HEINEKEN NEDERLANDS BEHEER 31-12-94 BIJ AF MUTATIES PER SALDO 31-12-95 AMSTERDAM 263 24 17 7 270 'S-HERTOGENBOSCH 1037 24 55 -31 1006 BUNNIK 446 10 15 -5 441 ROTTERDAM 84 8 3 5 89 ZOETERWOUDE 2088 199 103 96 2184 HORECAGEBIEDEN 928 102 44 58 986 TOTAAL 4846 367 237 130 4976

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1995 | | pagina 5