Heineken is er verant woordelijk voor dat medewerkers hun werk kunnen doen met zo min mogelijk risico voor ge zondheid, veiligheid en welzijn. Binnen bepaalde grenzen is Heineken bereid zelfs verder te gaan dan de wet voorschrijft. Vanuit dat oogpunt is er voortdurende aandacht voor verbetering van de arbeidsomstandighe den. Op basis van de veran derde wetgeving wordt iedere werkgever verplicht zich ui terlijk per 1 januari 1998 te laten ondersteunen door een gecertificeerde Arbo-dienst. In 1994 heeft Heineken al gekozen voor een interne Arbo-dienst, waardoor de kennis en ervaring die in de loop der jaren is opgebouwd, kan worden gebundeld. In 1995 is besloten dat die interne Arbo-dienst orga nisatorisch op het niveau van Heineken Nederlands Beheer wordt geplaatst. Daarom is de Bedrijfsgeneeskundige Dienst bij Heineken Nederlands Beheer op de gewenste plaats ondergebracht. Na voorbereiding via de stuurgroep Arbo en de Cen trale Ondernemingsraad is in september vorig jaar een pro jectgroep in het leven geroe pen om certificering volgens ISO-normen voor te bereiden en te bewerkstelligen. Certifi catie houdt in dat de Arbo- dienst, net als produktie- afdelingen, zal moeten voldoen aan een uitgebreid pakket eisen en normen op het gebied van processen en procesbewaking. Certificering van de interne Arbo-dienst wordt halverwege 1997 ver wacht. Voor de diverse bedrijfson derdelen zijn in 1995 Arbo- teams geformeerd. De teams waren aan het eind van het verslagjaar al operationeel. De Arbo-teams en de centrale Arbo-dienst vormen samen het Heineken Arbo Zorg Systeem, waarbij de centrale Arbo-dienst de kwaliteit van de verschillende teams bewaakt. Veel van deze veranderingen zullen zich aan het gezichts veld van de medewerkers onttrekken. Het betreft voor een groot deel organisa torische wijzigingen met als doel de kwaliteit te verbete ren en ervoor te zorgen dat het werk gezonder, veiliger en prettiger wordt. Samen met de Centra le Ondernemingsraad is in 1995 een nieuw verzuim beleid geformuleerd. De noodzaak voor een nieuw beleid wordt mede ingegeven door de veranderende wetge ving. Het oude beleid was voornamelijk gericht op het uitvoeren van de ziektewet. Nu deze ziektewet is verval len, verandert die verant woordelijkheid. Het nieuwe beleid wijst de direct leidinggevende aan als sleutelpersoon bij het begelei den en beïnvloeden van het verzuim. De directe betrokkenheid van de lei dinggevende wordt gezien als een van de meest belangrijke factoren in het voorkomen van verzuim en het proberen de verzuimperiode zo kort mogelijk te laten duren. De leidinggevende zal in geval van ziekte contact opnemen met de medewerker en het verzuim ter sprake brengen. Hierbij geldt, van zelfsprekend, dat niemand verplicht kan worden infor matie te geven die men niet wil geven. Privacy-regels blijven dus onverminderd van kracht. Daarnaast zal een Sociaal Medisch Team worden inge steld waarin lijnmanagers en deskundigen periodiek over leggen om activiteiten en be geleiding af te stemmen. Ook dit is een vorm van kwali teitsbewaking die zich, waar nodig, kan richten op de be geleiding van individuele ge vallen. In het nieuwe beleid is veel ruimte gemaakt voor preven tie, onder andere door inven tarisatie van Arbo-risico's, waardoor de werkplek zo gezond, zo veilig en aange naam mogelijk kan worden. In 1995 is een perio diek arbeidsgeneeskundig on derzoek gehouden om de gezondheid van medewerkers te meten in relatie tot de werkomstandigheden. In de toekomst wordt gestreefd naar een systeem van onder zoek waarbij medewerkers per afdeling worden onder zocht, zodat specifiek per af deling kan worden beoordeeld welke gezond heidsaspecten zich voordoen. Met dergelijke gerichte infor matie zal het mogelijk zijn op Arbo-niveau sneller tot betere conclusies te komen. De Bedrijfsgenees kundige dienst richt zich ook op Nederlanders en buiten landers die voor het bedrijf naar verre landen worden uitgezonden. In 1995 was 80% van de zogenaamde 'expatriates' Nederlander en 20% mensen van andere Europese nationaliteiten. Het streven is mensen die worden uitgezonden zoveel mogelijk in het eigen land te laten LEEFTIJDSOPBOUW PERSONEELSBESTAND 15 10 2T/M7 10T/M 17 ARBO-DIENST VERZUIMBELEID PERIODIEK ARBEIDS GENEESKUNDE ONDERZOEK TRAVEL CLINIC 25 20 20 EN HOGER TOTAAL 1995 12

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1995 | | pagina 16