Heineken scoort nog steeds zeer hoog in nationale onderzoe ken naar de bedrijven waarbij mensen het liefst willen werken. Ook in 1995 haalde Heineken de Top 3 van 'pre- fered employers'. Dat moet ook, want Heineken wil de concurrentie voorblijven. Dat is het gegeven van waaruit de onderneming werkt. Het stelt eisen aan de kwaliteit van de organisatie en van de mensen. Daarom zijn oplei- dings- en ontwikkelingspro gramma's van wezenlijk belang. De juiste instrumen ten en methoden moeten aanwezig zijn, afgestemd op de eisen van de tijd. Dan kunnen mensen verantwoor delijkheid nemen voor hun eigen ontwikkeling. Heel concreet betekent het dat in een veranderende or ganisatie ook functie-eisen veranderen, en dat zowel bij de selectie als bij de beoorde ling en ontwikkeling wordt gewerkt met systemen die op elkaar aansluiten en die reke ning houden met die andere eisen. Zeker voor leiding gevende functies worden gedragscriteria en dan met name het vermogen om te leren, steeds belangrijker. RESULTAATGERICHT BEOORDELEN In het vorige Sociaal Jaarverslag werd al melding gemaakt van een nieuwe be- oordelingssystematiek voor CAVO-medewerkers: resultaatgericht beoordelen. Het systeem is gebaseerd op afspraken tussen leidingge vende en medewerker over de te bereiken resultaten in een bepaalde periode. Zij gaan als het ware een con tract aan. Voor elke functie is vastgesteld welke (vaktechni sche) kennis de medewerker moet hebben en wat de beste wijze van werken is (gedrags criteria) om in die functie de gewenste resultaten te berei ken. De gedragscriteria moeten het verband gaan vormen tussen de methoden van selectie, beoordeling en ontwikkeling. In het 'contract' wordt ook afgesproken hoe de leidingge vende de medewerker bij het uitvoeren van zijn werk zaamheden zal begeleiden en ondersteunen. Tussentijds wordt enkele malen de balans opgemaakt om zo snel mogelijk afwijkingen te kunnen signaleren en op basis daarvan bij te sturen. De beoordeling vindt plaats aan het eind van het jaar, gebruikmakend van het 'con tract' en de tussentijdse ge sprekken. Resultaatgericht beoordelen is in 1995 uitgebreid getest in verschillende onderdelen van de organisatie. De pilots zijn in 1995 afgerond en de reac ties op de nieuwe systematiek waren positief. Wel bleek dat de omschakeling naar resul taatgericht beoordelen voor leidinggevenden veel lastiger is dan op het eerste gezicht leek. Er zal dan ook ruime aandacht moeten worden besteed aan begeleiding en training. De nieuwe systematiek wordt niet in één keer ingevoerd, maar door middel van een omschakelingsjaar. In 1996 loopt resultaatgericht beoor delen naast het oude beoor delingssysteem, dat als een soort back-up werkt voor het nieuwe. Zo kan worden voorkomen dat medewerkers aan het eind van het jaar, door wat voor omstan- 8 EN PERSONEELSVOORZIENING

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1995 | | pagina 12