7
SOCIAAL JAARVERSLAG
1
9 9 4
bovendien veel tijd. Er zijn workshops geweest om te leren de
resultaatgebieden, prestatie-indicatoren en doelen per functie te
formuleren. Zodanig dat deze kort en helder worden weergege
ven en goed meetbaar zijn.
Om het nieuwe systeem op een zorgvuldige wijze te kunnen
introduceren, wordt de proef in 1995 uitgebreid.
Mensen Maken Heineken
In 1994 zijn binnen Heineken Nederland de zogenoemde
sleutelfuncties in kaart gebracht. Dit zijn belangrijke manage
mentfuncties, die nodig zijn om onder andere de doelstellingen
van het veranderingsproces te kunnen realiseren. In samen
werking met het lijnmanagement is eerst vastgesteld om welke
functies het gaat. Daarna is per functie vastgelegd wat de belang
rijkste gedragscriteria zijn van de manager die deze functie gaat
uitoefenen. Gedragscriteria zijn bijvoorbeeld leidinggeven,
ondernemerschap en besluitvaardigheid. De managers die de
sleutelfuncties zullen gaan vervullen, zijn gedurende eendaagse
bijeenkomsten op die gedragscriteria getoetst. Na toetsing wordt
bekeken op welke punten de managers zo nodig verder moeten
worden ontwikkeld.
Personeelsvoorziening
Heineken is populair als werkgever. Dat blijkt ondermeer
uit de vele reacties van academici het afgelopen jaar. In 1994
ontving de afdeling Personeelsvoorziening bijvoorbeeld zo'n vijf
tienhonderd open sollicitaties. Negen managementtrainees zijn
aangenomen.
In 1994 is meegewerkt aan de ontwikkeling van de
Heineken Business Course. Deze cursus wordt in september
1995 in Amsterdam gehouden. Het gaat om een samenwerking
van de Heinekenwerkmaatschappijen in Frankrijk, Griekenland,
Italië, Ierland en Nederland. Elk land selecteert enkele studenten
die aan de Heineken Business Course mogen deelnemen. De
mogelijkheid bestaat dat een aantal studenten na afloop een
plaats krijgt aangeboden binnen een van onze werkmaatschap
pijen als managementtrainee. Op die manier kan Heineken
internationaal georiënteerde topstudenten werven, die wellicht
later een senior managementfunctie zullen kunnen vervullen
binnen onze onderneming.
ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN
Per 1 januari 1994 is de nieuwe Arbo-wet in werking getreden.
Deze bepaalt dat elke werkgever een aantal verplichtingen heeft
op het gebied van veiligheid, gezondheid en welzijn. Vooruit
lopend op het in werking treden van de nieuwe wet hebben de
Bedrijfsgezondheidsdienst en de veiligheidsfunctionarissen voor
al in 1993 veel aandacht besteed aan de arbeidsomstandigheden.
Dit werd in 1994 voortgezet.
Duidelijk is dat het onderwerp arbeidsomstandigheden
steeds meer gaat leven binnen het bedrijf. Steeds meer mensen
zien het nut ervan in aandacht te besteden aan Arbo, mede van
wege de inspanningen van de VGWM-commissies (Veiligheid,
gezondheid, welzijn en milieu).
Een van de zaken die zijn vastgelegd in de nieuwe Arbowet is
dat elke werkgever zich uiterlijk vanaf 1 januari 1998 moet laten
bijstaan door een gecertificeerde Arbo-dienst. In 1994 heeft
Heineken besloten te kiezen voor een interne Arbo-dienst.
Daarbij worden de kennis en ervaring die al in huis zijn, gebun
deld. Drie disciplines zijn al aanwezig: een bedrijfsarts, een vei
ligheidskundige en een arbeids- organisatiedeskundige. De
enige die nog ontbreekt is de arbeidshygiënist. De nieuwe dienst
krijgt mogelijk al in 1995 zijn beslag.