11 SOCIAAL 9 9 HEINEKEN TECH 1994 bracht veel werk met zich mee. Net als in 1993 kregen de HTS-medewerkers te maken met omvangrijke investeringsactivi teiten in het Verre Oosten en in Nederland. De nieuwbouw van brouwerijen in Vietnam en Bangkok werd voortgezet. Ook de afdeling Research and Development kreeg veel werk door een gewijzigde aanpak van de R&D-projecten. Het R&D-programma bevat vele projecten die meer dan voorheen worden aangegeven door Marketing en de werkmaatschappijen. HTS is in een andere situatie gekomen dan enkele jaren geleden. Door een toename van werk ontstaat er behoefte aan meer per soneel. De oplossing voor het opvangen van pieken in werkdruk wordt gezocht in flexibele inzet van medewerkers door het tijde lijk inhuren van personeel en het uitbesteden van werk. Er vond een wijziging plaats in het managementteam. F.H. Schermers volgde L. van Limburg Stirum op. Supportmanager G. Slootweg is opgevolgd door R. Grasman. Personeelsbeleid Een van de belangrijkste aandachtspunten was het perso neelsbeleid. Dit beleid was erop gericht de kwaliteit van het HTS- personeel te verbeteren. HTS moet namelijk niet alleen uitste kende vakkennis hebben, maar ook een gedegen kennis van wat er wereldwijd op biergebied gebeurt. Verbreding van de kennis is dan ook nodig. Teams van ervaren brouwers bezoeken de diver se Heinekenbrouwerijen. Zij kijken waar de beste technologie is en waar de beste produktie-activiteiten in de wereld plaatsvin- Bij de afdeling Support van HTS gebeurde het wel dat klanten vanuit het buitenland belden naar een consultant, maar deze niet konden bereiken. Niet altijd waren de secretaresses op de hoogte van hun afspraken. Daarom introduceerden zij het sys teem van de 'galgzoals in het woordspelletje. "Als een consultant voor langer dan vijf minuten zijn kamer verlaat, moet hij dat ons melden vertelt afdelingssecretaresse Marry van Kuijk. "Wordt er voor hen gebeld, maar weten we niet waar ze zijn, dan tekenen we een lichaamsdeel aan de galg. Net zolang tot de persoon hangt. En wie hangt, moet trakteren. We hebben nu al enkele malen een trak tatie gekregen. Maar sinds we dit systeem hebben ingevoerd, is de bereikbaarheid van de heren echt vergroot. Dat moet ook wel. Je kunt moeilijk zeggen dat ze éven van de kamer zijn gelopen en zo zullen terugbellen, als ze een uur wegblijven. Dat is geen kwaliteit. NICAL SERVICES den. Zij verzamelen daarover informatie en spelen die door naar de brouwerijen die er mogelijk profijt van kunnen hebben. Ook is een project begonnen om HTS beter en meer klantgericht te laten functioneren. Met name de specialisten, consultants, project engineers en HTS-managers. Negentig sleu telfunctionarissen, die een directe relatie hebben met klanten, namen deel aan een ontwikkelingsassessment. In een extern ontwikkelingscentrum werden HTS-medewerkers getoetst op hun functioneren in simulatie-oefeningen en rollenspelen. Dit project was eind 1994 voor 80% afgerond. In 1995 zullen de sleutelfunctionarissen samen met hun chefs een individueel ont wikkelingsplan maken op basis van de uitkomsten van het onderzoek. Voor de ontwikkeling van gedragscriteria worden groepsgewijs trainingsprogramma's opgezet. Bij de afdeling Support wordt gezocht naar medewerkers met een brede ervaring. Door verloop is in 1994 een tekort ont staan aan hooggeschoold technisch personeel. Meer dan vroeger zal extern worden gezocht naar geschikte medewerkers. Dit gebeurt in samenwerking met de afdeling Loopbaanontwikkeling van Heineken Nederlands Beheer, de Personeeldienst Inter nationaal en een extern wervingsbureau. Zo zullen kandidaten worden gezocht die het meest geschikt zijn voor een consultants functie en te zijner tijd een produktiefunctie zouden kunnen uit oefenen. Totaal Kwaliteitsbeheer In 1994 is begonnen met het eerste TKB-project. Het eer ste onderwerp was het analyseren van de bier- en grondstoffen-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1994 | | pagina 29