"I S 0 C I A A L JAARVERSLAG 1994 I n 1994 is het Heineken Partner Netwerk opge- I richt", vertelt Karineke Sombroek, contactfunc- I tionaris van het netwerk. "Een netwerk voor en door partners van medewerkers die naar het bui tenland zijn, worden en waren uitgezonden. Het doel is dat het héle gezin beter wordt voorbereid op verblijf in het buitenland. Op de regelmatige bijeenkomsten van het HPN leren de partners elkaar kennen. Daar kunnen ze ervaringen uit wisselen. Het is prettig te weten datje vóór je uit zending met iemand kunt praten. Bijvoorbeeld over de cultuur, over scholen, winkels, clubs of mogelijk vrijwilligerswerk. Voorheen voelden vrouwen zich soms wat verloren in het nieuwe land. Nu worden ze zo goed mogelijk vooraf en eventueel bij aankomst begeleid. Dat is heel nut tig. Want als het hele gezin zich happy voelt, slaagt de uitzending beter. De kantine, die samenwerkt met de GG&GD-afdeling Hygiëne en Preventie, wordt drie maal per jaar door die instelling gekeurd. In 1994 scoorde de kantine aan A/Wet zeer hoog. Met een score van 96% nam Heineken N.V. de eerste plaats in van de Top 5 van nationale Bedrijfsrestaurants. Werkervaringsplaatsen Vier langdurig werklozen hebben in 1994 een functie gekregen om werkervaring op te doen op administratief, secreta rieel en automatiseringsgebied. PERSONEELDIENST INTERNATIONAAL Uitzendingen Het aantal uitzendingen over 1994 is ongeveer gelijk gebleven aan 1993. Onder coördinatie van de Personeeldienst Internationaal (PDI) vonden 65 overplaatsingen plaats. In totaal werken ongeveer tweehonderd expatriates in andere landen. Dit betreft in toenemende mate niet-Nederlanders. Steeds vaker maakt Personeeldienst Internationaal ge bruik van de personeelsbronnen van de andere Heineken brou werijen. Zo zijn bijvoorbeeld Grieken uitgezonden naar Maleisië en naar Papua Nieuw Guinea. Het beleid is expatriates zo breed mogelijk inzetbaar te houden, zowel functioneel als geografisch. Dit heeft voor PDI tot gevolg dat zij meer nog dan vroeger in contact treedt met bui tenlandse brouwerijen. De toenemende internationalisering van de medewerkers vraagt om aanpassing van de uitzendsystema- tiek en benadering van het gezin, zodat die ook voor buitenland se brouwerijen en medewerkers bruikbaar is. 1994 heeft in het teken gestaan van de voorbereidingen voor projecten die in 1995 van start gaan. Er moest personeel worden geworven voor de bouw van nieuwe brouwerijen in onder andere Thailand, Cambodja en op het Chinese eiland Hainan. In 1994 zijn exportkantoren geopend in Taiwan en China. Nieuwe bestemmingen brengen met zich mee dat arbeidsvoorwaarden, het aanvragen van werkvergunningen, zorgen voor huisvesting en scholing voor de kinderen extra aan dacht vragen. Spanningen In verband met de burgeroorlog in Rwanda, heeft PDI in samenwerking met Proseco en de cluster Afrika alle naar Rwanda uitgezonden medewerkers uit dit Afrikaanse land geë vacueerd. Deze medewerkers kregen allen vrijwel direct na terugkomst een nieuwe functie aangeboden. Over het lot van de Rwandese medewerkers, die in dienst waren van Bralirwa S.A.R.L., bestond lange tijd onzekerheid. Enkele maanden was namelijk geen contact mogelijk met de brouwerij. Ongeveer 450 van de duizend Rwandezen hebben in het najaar hun werk weer hervat. De produktie bedroeg op dat moment zo'n 40% van de produktie vóór de oorlog. In oktober 1994 zijn nieuwe expatria tes naar Rwanda uitgezonden. Zij hebben zich in eerste instantie beziggehouden met de wederopbouw van de brouwerij (die de oorlog overigens vrij goed heeft doorstaan) en herinrichting van diverse systemen. In landen als Nigeria, Angola en Burundi is de situatie in bepaalde periodes gespannen gebleven. Heineken Partner Netwerk Om medewerkers kwalitatief beter voor te bereiden op hun uitzending, is in 1994 het Heineken Partner Netwerk opge richt. Dit is een netwerk van partners van wie de echtgenoten in het buitenland werken of hebben gewerkt. De partners kunnen elkaar met raad en daad terzijde staan over uiteenlopende onderwerpen. Daardoor worden families beter geïnformeerd over wat werken en leven in een bepaald land inhoudt.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1994 | | pagina 28