25
SOCIAAL
J A A R V E R S L A
G 19 9 4
De stafdienst Business Development is na de invoering
van de clusterorganisatie opgeheven. Er is (voor beperkte duur)
een nieuwe stafafdeling ingesteld: Benchmarking. Deze houdt
zich bezig met het verzamelen en in kaart brengen van informatie
over de belangrijkste concurrenten op het gebied van strategie,
marketing, distributie en produktie. Deze zal worden vergeleken
met de eigen gegevens.
Eind 1994 maakte de Raad van Bestuur ook het voorne
men bekend de stafafdelingen Public Affairs en Concern Public
Relations samen te voegen in een nieuwe stafafdeling.
Totaal Kwaliteitsbeheer
Als logisch vervolg op Company Effectiveness wil de Raad
van Bestuur ook Total Quality Management (totaal kwaliteitsbe
heer) in de organisatie toepassen. In de zomer is een haalbaar
heidsstudie voorgelegd aan de Raad van Bestuur en corporate
directeuren. Het resultaat was positief. De verwachting is dat
toepassing van TQM zal leiden tot betere besturing en beheer
sing van processen. In het najaar heeft de ingestelde stuurgroep
besloten TQM inderdaad te introduceren. Dit zal in 1995 gebeu
ren. Er zal voor worden zorggedragen dat TQM aansluit op de
kwaliteitsprocessen die in de diverse werkmaatschappijen wor
den toegepast.
Export
In het kader van de verzelfstandiging van Export is de
Exportorganisatie enigszins veranderd. Een Export/Marketing-
coördinator heeft de taak om het specialisme Marketing te inte
greren in de Exportactiviteiten. De exportgebieden zijn herver
deeld. In plaats van vier zijn er nu drie regional export managers,
van wie er één in Singapore is gevestigd. De markt vraagt van
Export dat steeds meer lokaal wordt geopereerd. Dit wordt bereikt
door opening van lokale exportkantoren of uitbreiding daarvan.
Ook bij Export is een presentatie gegeven over TQM.
Hoewel het concept waardevol werd gevonden, leek de invoe
ring op dat moment niet geschikt. Op termijn zal er een nader
besluit over worden genomen.
Internationalisering
Er is sprake van een toenemende internationalisering.
Het doel hiervan is Heineken-medewerkers internationale erva
ring op te laten doen voordat zij voor hogere functies in aanmer
king komen. Bovendien is het van belang dat zij begrip krijgen
voor de relatie tussen hoofdkantoor en werkmaatschappijen. De
internationalisering heeft tot gevolg dat steeds meer medewer
kers met een andere nationaliteit op het hoofdkantoor komen
werken. Er zijn talencursussen nodig, aangepaste huisvesting,
eventueel scholing voor de kinderen en individuele begeleiding.
Omdat de verwachting is dat er in de toekomst meer anderstali
ge collega's komen, zal het hoofdkantoor zich op verdere aan
passingen aan deze nieuwe situatie beraden.
Management development
Voor het eerst zijn in 1994 ook op het hoofdkantoor ma
nagement reviews gehouden. Daarmee wordt beoogd alle nood
zakelijke gegevens te verzamelen voor opvolgings- en loopbaan
planning van medewerkers uit functiegroep 35 en hoger, zoals
elke werkmaatschappij wereldwijd doet. Daardoor kan ook bin
nen de concernstafdiensten een betere loopbaanplanning en -ont
wikkeling worden gemaakt voor de medewerkers uit die diensten.
Arbo
Er hebben risico-inventarisaties van de werkplekken
plaatsgevonden. Voorts is een onderzoek gedaan naar de conse
quenties van de wettelijke verplichtingen die voor kantoren zijn
gaan gelden.
If waliteit is bij ons van het grootste belang.
I* Hygiëne staat dus hoog bij ons in het vaan-
IIdel", zegt Gerda Lieven. Ze is cheffin van de
kantine van het Amsterdamse hoofdkantoor.
"Daarom zijn we sinds enkele jaren aangesloten
bij de afdeling Hygiëne en Preventie van de
GGdGD. Zij adviseren hoe je met eten moet
omgaan, kijken de koeling na, letten erop of de
medewerksters er verzorgd uitzien, dat we geen
sieraden dragen, dat we geen houten snijplanken
gebruiken, dat we regelmatig onze handen was
sen enzovoort. Dat weten we natuurlijk. Maar
het is belangrijk er aandacht aan te blijven
besteden. Kijk, ik ga ervan uit dat als ik thuis
iets kook, het vers en smakelijk moet zijn. Dan
geldt dat ook voor een bedrijfsrestaurant. Het is
leuk dat we zo hoog in de test hebben gescoord.
Daar kregen we veel complimentjes over.