Si 9 9 Mk Margreeth van de Noort-de Wild kreeg in 1993 op de Crooswijksesingel in Rotterdam de functie van logistiek manager reclame- goederenbeheer binnen Export. Er lag toen een aanzienlijke voorraad van reclamegoederen. Sommige waren aanvankelijk wel besteld, maar nooit afgenomen. "Wij moeten zorgen dat er altijd voldoende reclamegoederen op voorraad liggen, zodat de orderbehandelaars die kunnen versturen naar onze buitenlandse klanten. Het gaat om zo'n duizend verschillende artikelen voor de diverse merken, van viltjes tot kleding. Nu zorgen we ervoor dat de speciaal bestelde goe deren binnen een bepaalde termijn door de klant afgenomen zijn. Door middel van een rappelsys teem kunnen wij bijsturen als dit misgaat en de voorraden beter in de gaten houden dan voor heen gebeurde. COICEENSTAFDIE De in 1993 voorgestelde aanpassing van de corporate organisatie in het kader van Company Effectiveness, kreeg in 1994 zijn beslag. In de nieuwe organisatievorm is gekozen voor het zoge noemde 'delegatiemodel'. Zoveel mogelijk operationele taken zijn gedelegeerd naar de lijnverantwoordelijke directeuren onder het niveau van de Raad van Bestuur. Dit betekent dat de Raad van Bestuur zich beter zal kunnen richten op haar hoofdverant woordelijkheid: de strategische ontwikkeling en de winstoptima lisatie van Heineken N.V. Een aantal operationele taken is gebundeld in clusters van werk maatschappijen. De instelling van de clusters is gericht op verbe tering van de besturing, het optimaal benutten van regionale samenwerkingsverbanden, handelspolitieke overwegingen en vermindering van het aantal rapportagelijnen. In 1994 is bekend gemaakt dat als clusters zijn gevormd: Azië/Pacific, Afrika/Midden Oosten, het Caraïbisch gebied, Zuid en Midden-Amerika en de cluster Midden- en Oost-Europa. De clusters vormen een onderdeel van de lijnorganisatie. De samen stelling van de clusters, de taken en verantwoordelijkheden en de rapportage kunnen per cluster verschillen. Aan het hoofd staat een Cluster Director. Deze heeft een eigen organisatie. Volgens het nieuwe organisatiemodel is het management van de werkmaatschappijen en clusters verant woordelijk voor de bedrijfsactiviteiten in het desbetreffende land of de regio. Elk lid van de Raad van Bestuur treedt op als con tactpersoon voor bepaalde werkmaatschappijen en/of clusters. Concernstafdiensten De concernstafdiensten hebben als hoofdtaak de Raad van Bestuur te adviseren over de ontwikkeling van de onderne ming. Zij helpen toezicht te houden of de doelstellingen door werkmaatschappijen en clusters wordt nageleefd. Om te weten wat de doelstellingen zijn, hebben alle werkmaatschappijen en clusters 'Rules and guidelines' gekregen van de Raad van Bestuur. Regels en richtlijnen waaraan ieder zich dient te hou den. Begin 1994 is begonnen de nieuwe organisatie geleidelijk in te voeren. Als ontwikkelingen in bepaalde gebieden dat noodza kelijk maken, zullen de cluster-activiteiten kunnen worden aan gepast of anders samengesteld. In verband met de delegatie van taken werd het voorne men bekend gemaakt enkele stafafdelingen opnieuw in te richten. De twee Marketingafdelingen (Marketing Strategy Policy en Corporate Marketing Services) zijn onder éénhoofdige leiding gebracht. Dit om te komen tot een integratie van activi teiten. Voorts zijn twee geïntegreerde Brand-teams (merkteams) ingesteld. Een Heineken brand-team en een Amstel/Buckler brand-team. Corporate Marketing Services kreeg een andere opzet onder de naam: Strategie Marketing Services. Eind 1995 moet de reorganisatie bij de Marketingafdeling afgerond zijn. In de loop van dat jaar gaan enkele operationele taken over naar de werk maatschappijen. Net als de overige stafafdelingen wordt ook Finance BSystems per 1 januari 1994 geleid door een directeur. Corporate Purchasing is bij Heineken Technical Services gevoegd.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1994 | | pagina 26