S 0 C I A A L JAARVERSLAG 1994 Wij hebben bij Vrumona het afgelopen jaar veel gedaan aan kwaliteitsverbetering vertelt groepsleider Verpakken Peter Hogervorst. "We waren zelf al enige tijd bezig met het doorvoeren van verbeteringen. Door het onderzoek en de aanbevelingen van het bureau IMPAC is alles in een stroomversnelling geraakt. We hebben meer procedures ingevoerd. Zijn meer gestructureerd gaan werken. Daardoor is ons werk efficiënter en effectiever geworden. Met name de storingsregistratie is verbeterd. Daardoor was te zien dat sommige storingen meermalen optraden. Dat wisten we eigenlijk wel, maar we wisten niet dat er zoveel tijd mee gemoeid was. Door een oplossing te vinden voor die problemen, zijn er minder storingen. Dat is niet zonder slag of stoot gegaan. Uiteindelijk draaien de lijnen beter. Daar blijven we aan werken. VRUMONA IJ. 'Kwaliteit' en 'kwaliteitsverbetering' waren in 1994 de woorden waar het bij Vrumona om draaide. Het huidige en toekomstige succes van Vrumona wordt bepaald door de kwaliteit van de orga nisatie, van de medewerkers, de processen en de produkten. Want afnemers beoordelen Vrumona op de handelsmarge en service. Consumenten beoordelen Vrumona op de kwaliteit van het pro- dukt. Dit betekent dat het van het grootste belang is effectief en efficiënt te werken. Dat wil zeggen, de goede dingen op de beste en goedkoopste manier te doen. Om dit te bereiken heeft het externe onderzoeksbureau IMPAC, dat elf maanden samen met de mensen in de organisatie werkte aan verhoging van de effectiviteit en efficiency bij Vrumona, een aantal managementsystemen geïntroduceerd. Belangrijk hierbij is dat doelstellingen worden geformuleerd, dat planmatiger wordt gewerkt en dat op tijd wordt teruggekoppeld. 'Meten is weten' is het motto. Het gaat hier zowel om planmatige activiteiten van zeer algemene aard die op langere termijn spelen, als om korte-termijnactiviteiten. Bijvoorbeeld de bezoekplanning van vertegenwoordigers om een beter rendement uit de marktin- spanningen te halen, of de storingsregistratie per colonne om de colonne-rendementen nog verder te verhogen. Drie interne coördinatoren bewaken de ingevoerde syste men voortdurend en sturen zo nodig bij. Br is ook een Informatiseringsplan gemaakt, omdat veel kwalitatieve verbeterin gen samenhangen met de beschikbaarheid van kwantitatieve informatie. Dit alles moet leiden tot beter functioneren van de hele organisatie. Invoering van het nieuwe systeem heeft echter wel tot gevolg dat de komende drie jaar 42 arbeidsplaatsen zullen verval len. Een betere storingsregistratie bijvoorbeeld leidt tot minder sto ringen. Daardoor wordt efficiënter gewerkt. Het gevolg is dat boventalligen ontstaan. Dit is niet alleen het geval in de produktie- afdelingen, maar ook bij EFI. Bij Marketing/Verkoop daarentegen zal de personele bezetting iets moeten groeien. Verkoop in een sterk concurrerende markt vraagt nu eenmaal meer aandacht. Het verloren gaan van arbeidsplaatsen is besproken in een extra Overlegvergadering met de ondernemingsraad in november. Benadrukt is dat de afslankingsoperatie geen doel op zich was, maar het gevolg van het systeem om planmatiger en efficiënter te werken. Afgesproken is dat er als gevolg van IMPAC geen gedwongen ontslagen zullen plaatsvinden. Gefaseerd over een periode van drie jaar zal het grootste deel van de boventalligen via natuurlijk verloop kunnen afvloeien. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van (vervroegde) uittredingsregelingen. Verder zal in nauw overleg met de ondernemingsraad naar interne herplaatsingsmo gelijkheden worden gezocht. Het is jammer dat dit vooruitzicht enige onzekerheid voor sommige medewerkers met zich mee brengt. Het goede nieuws is echter dat Vrumona dankzij planmati ger werken beter en goedkoper zal kunnen presteren. Het lange- termijnplan biedt dan ook vertrouwen in de toekomst. Ziekteverzuim Alle leidinggevenden van kantoor en produktie hebben in de eerste maanden van 1994 een interne eendaagse training gehad over verzuim- en terugkeergesprekken. Zij leerden in positieve zin aandacht te besteden aan verzuim. Bovendien was het nuttig met elkaar van gedachten te wisselen over dit onderwerp. Mede door

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1994 | | pagina 24