17
SOCIAAL
JAARVERSLAG 19
9 4
STAFDIENSTEN BIER
vervolg hierop zijn acht werkgroepen geformeerd. Daarin waren
alle functieniveaus en disciplines vertegenwoordigd. De werk
groepen is gevraagd bepaalde onderwerpen uit te werken en
aanbevelingen te doen. Na presentatie van de resultaten aan de
stuurgroep, zijn de rapporten voor iedere medewerker ter inzage
neergelegd. De aanbevelingen vormen de basis voor de advies
aanvragen die vanaf 1995 aan de ondernemingsraad worden
voorgelegd. De integratie van marketing- en verkooptaken
maakt een opleidingsplan nodig. Ook in deze unit is het veran
deringsproces mede een mentaliteitskwestie en zal het voort
durend via opleidingen, trainingen en teamwork onder de aan
dacht worden gebracht.
Arbeidsomstandigheden
Het ziekteverzuim binnen Commercie is opnieuw
gedaald. Het doel, namelijk minder dan 5%, is bijna behaald.
De in 1993 benoemde veiligheidsfunctionaris binnen
Commercie heeft zijn werkzaamheden ook in 1994 voortgezet.
Hij hielp de lijn met het opstellen van Arbo-jaarplannen en
onderhield contacten met arbeidsinspecties.
Ondanks de structuurverandering bij de ondernemings
raden is dit jaar opnieuw een VGWM-commissie Commercie
ingesteld. Daarin zijn OR-leden en leden namens de onderne
ming benoemd. De commissie bereidde een folder voor, die
begin 1995 verscheen om medewerkers uit de Commercie attent
te maken op het bestaan van de commissie en het belang van
goede arbeidsomstandigheden onder de aandacht te brengen.
Opleidingen
Het opleiden van de medewerkers binnen Commercie
stond in het teken van direct praktijkgerichte trainingen. Er
werd bijzondere aandacht geschonken aan de training van de
vertegenwoordigers op het gebied van onder andere Financieel
Management en commercieel onderhandelen met betrekking tot
het debiteurenbeheer. Medewerkers van de Horeca Tap Service
kregen acquisitietraining. Voor medewerkers van de Verkoop-
telefonie uit de horecagebieden Limburg en Brabant zijn op de
werkplek direct praktijkgerichte trainingen georganiseerd. Het
verkoopteam van de horecagebieden is getraind in het aangepas
te Marketing- en Merkenbeleid van Heineken en Arnstel. Voor
1995 zijn praktijktrainingen gepland voor magazijnmedewerkers
uit de concerndrankenhandels en Commercieel en Klantvrien
delijk handelen voor chauffeurs en bijrijders.
EFI
De stafdienst Economische Zaken, Financiën en
Informatisering (EFI) heeft in de loop van het jaar een aanvraag
ingediend voor een veranderingsproces in de organisatie. Daarin
zijn de uitgangspunten van unit management vastgelegd. Omdat
de informatietechnologie steeds verder gaat en werkzaamheden
vereenvoudigd kunnen worden, zal de organisatie worden aan
gepast. Bijvoorbeeld omdat het effectiever is de administratie te
centraliseren in Zoeterwoude.
Voor DIM, Dienst Informatie Management, is besloten een apar
te adviesaanvraag in te dienen. Meer dan andere EFI-afdelingen
richt de DIM zich op processen binnen de totale organisatie. Er is
gekozen voor een account managementstructuur. Uitgangspunt
hierbij is dat de informatisering de verantwoording is van de lijn
zelf. Elke unit heeft in deze nieuwe structuur zijn eigen DIM-
accountmanager. Deze steunt de lijn in automatiseringsvraag
stukken.
In verband met het grote succes van de eerste EFI-dag in 1993, is