1
S 0 C I A A
Iff
L JAARVERS
LAG 1994
Uil w'!len de beste ziJn in de markt. Het is
llli dan noodzakelijk te weten hoe onze horeca-
I klanten over ons denken zegt Hoofd
Horeca Services Nico Vervelde. "En hoe over onze
concurrenten wordt gedacht door hun klanten.
Daarom is in 1994 een onderzoek gehouden. Er
kwam uit dat we moeten veranderen om de beste
in de markt te willen zijn. Dat we ons meer moe
ten onderscheiden ten opzichte van de concurrent
in bijvoorbeeld service, logistieke activiteiten en
relatiebeheer. We moeten trouwens ook verande
ren omdat Horeca de principes van unitmanage-
ment wil doorvoeren om flexibeler en slagvaardi
ger te worden. Bovendien moeten we de
distributieve activiteiten integreren met de brou
werij-activiteiten. Ons uitgangspunt voor de
komende jaren wordt klantfocus en relatiebeheer.
We moeten zo goed en zo snel mogelijk anticipe
ren op de behoeften en wensen van de klant om
een optimale relatie met de klant te krijgen.
COMMERCIE BIER
Zowel voor de unit Horeca als voor de unit Food stond 1994 in
het teken van de uitwerking van het organisatie-ontwikkelings
proces Mensen Maken Heineken. Er zijn stuurgroepen ingesteld.
Daarin hebben de unitmanager, de veranderingscoördinator,
Personeelszaken en enkele lijnmanagers zitting. De stuurgroepen
hebben tot taak invulling te geven aan het organisatie-ontwikke
lingsproces binnen de units en de adviesaanvragen voor de
ondernemingsraad voor te bereiden.
Er zijn presentaties gehouden om de cultuurverandering
die met unitmanagement beoogd is (bevoegdheden en verant
woordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie en onder
steunende diensten daar waar het efficiënt en effectief kan,
decentraliseren in de lijn), duidelijk te maken aan medewerkers
en leidinggevenden. Daarbij is ook duidelijk gemaakt dat er een
noodzaak tot veranderen is. Tijdens de presentaties is een raam
werk gepresenteerd van de toekomstige organisatiestructuur.
Unit Horeca
Aan de noodzaak tot veranderen binnen de unit Horeca
ligt onder andere het resultaat van een in het voorjaar 1994
gehouden 'customer service' onderzoek ten grondslag. Dit resul
taat maakte duidelijk dat onze wijze van marktbewerking en de
kwaliteit van onze services aan klanten in belangrijke mate moe
ten verbeteren, willen wij als grootste brouwerij de beste zijn in
de horecamarkt. Op grond van dit gegeven is bij de presentatie
van het raamwerk van de toekomstige organisatiestructuur al
aangegeven dat daarin de brouwerijverkooptaken en groothan
delstaken geïntegreerd zullen gaan worden. In de bedrijfsvoering
zullen de klant en het relatie-onderhoud centraal staan. Gezien
de complexiteit van onder andere voegingen van drankenhan
dels en nieuwbouw van vestigingen is te verwachten dat het
gehele ontwikkelingsproces een aantal jaren met zich mee zal
brengen.
Er zijn zeven werkgroepen geïnstalleerd. Deze werkgroe
pen, van tien mensen per werkgroep, zijn samengesteld vanuit
alle functieniveaus en disciplines en bovendien vanuit alle
regio's van Nederland. Elke werkgroep is gevraagd een bepaald
onderwerp met betrekking tot bijvoorbeeld marktbewerking,
services en logistiek uit te werken en aanbevelingen te doen. Na
presentatie van de resultaten door de werkgroepen aan de stuur
groep, zijn de rapporten voor eenieder ter inzage gelegd. De aan
bevelingen vormen de basis voor de organisatie-ontwikkelings
plannen die door de stuurgroep vanaf 1995 ter advisering aan de
ondernemingsraad worden voorgelegd. De verwachting is dat als
gevolg van de lange implementatieperiode en het natuurlijk ver
loop binnen de unit Horeca geen boventalligheid gaat ontstaan.
Medewerkers zullen binnen de units andere taken en bevoegd
heden krijgen. Het veranderingsproces is mede ook een mentali
teitskwestie en dat zal voortdurend via opleidingen, trainingen
en teamwork onder de aandacht worden gebracht.
Unit Food
De noodzaak tot veranderen binnen de unit Food is gele
gen in de te verwachten ontwikkelingen in de thuisverbruik-
markt aan handelszijde en aan de toenemende variatie in het
consumptiepatroon en de onvoorspelbaarheid ervan aan consu
mentenzijde. Om zo alert mogelijk te kunnen reageren in de
markt en daarmee Slagkracht door Merkkracht te realiseren, is
in het raamwerk van de beoogde structuur van de unit op
hoofdlijnen gekozen om een daadwerkelijke integratie van mar
keting- en verkoopactiviteiten te realiseren. Ter voorbereiding
hierop werd aan alle medewerkers van deze unit gevraagd een
sterkte/zwakte/kansen/bedreigingen-analyse van de huidige
organisatie te maken met het oog op de toekomstige situatie. Als