1 S 0 C I A A Iff L JAARVERS LAG 1994 Uil w'!len de beste ziJn in de markt. Het is llli dan noodzakelijk te weten hoe onze horeca- I klanten over ons denken zegt Hoofd Horeca Services Nico Vervelde. "En hoe over onze concurrenten wordt gedacht door hun klanten. Daarom is in 1994 een onderzoek gehouden. Er kwam uit dat we moeten veranderen om de beste in de markt te willen zijn. Dat we ons meer moe ten onderscheiden ten opzichte van de concurrent in bijvoorbeeld service, logistieke activiteiten en relatiebeheer. We moeten trouwens ook verande ren omdat Horeca de principes van unitmanage- ment wil doorvoeren om flexibeler en slagvaardi ger te worden. Bovendien moeten we de distributieve activiteiten integreren met de brou werij-activiteiten. Ons uitgangspunt voor de komende jaren wordt klantfocus en relatiebeheer. We moeten zo goed en zo snel mogelijk anticipe ren op de behoeften en wensen van de klant om een optimale relatie met de klant te krijgen. COMMERCIE BIER Zowel voor de unit Horeca als voor de unit Food stond 1994 in het teken van de uitwerking van het organisatie-ontwikkelings proces Mensen Maken Heineken. Er zijn stuurgroepen ingesteld. Daarin hebben de unitmanager, de veranderingscoördinator, Personeelszaken en enkele lijnmanagers zitting. De stuurgroepen hebben tot taak invulling te geven aan het organisatie-ontwikke lingsproces binnen de units en de adviesaanvragen voor de ondernemingsraad voor te bereiden. Er zijn presentaties gehouden om de cultuurverandering die met unitmanagement beoogd is (bevoegdheden en verant woordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie en onder steunende diensten daar waar het efficiënt en effectief kan, decentraliseren in de lijn), duidelijk te maken aan medewerkers en leidinggevenden. Daarbij is ook duidelijk gemaakt dat er een noodzaak tot veranderen is. Tijdens de presentaties is een raam werk gepresenteerd van de toekomstige organisatiestructuur. Unit Horeca Aan de noodzaak tot veranderen binnen de unit Horeca ligt onder andere het resultaat van een in het voorjaar 1994 gehouden 'customer service' onderzoek ten grondslag. Dit resul taat maakte duidelijk dat onze wijze van marktbewerking en de kwaliteit van onze services aan klanten in belangrijke mate moe ten verbeteren, willen wij als grootste brouwerij de beste zijn in de horecamarkt. Op grond van dit gegeven is bij de presentatie van het raamwerk van de toekomstige organisatiestructuur al aangegeven dat daarin de brouwerijverkooptaken en groothan delstaken geïntegreerd zullen gaan worden. In de bedrijfsvoering zullen de klant en het relatie-onderhoud centraal staan. Gezien de complexiteit van onder andere voegingen van drankenhan dels en nieuwbouw van vestigingen is te verwachten dat het gehele ontwikkelingsproces een aantal jaren met zich mee zal brengen. Er zijn zeven werkgroepen geïnstalleerd. Deze werkgroe pen, van tien mensen per werkgroep, zijn samengesteld vanuit alle functieniveaus en disciplines en bovendien vanuit alle regio's van Nederland. Elke werkgroep is gevraagd een bepaald onderwerp met betrekking tot bijvoorbeeld marktbewerking, services en logistiek uit te werken en aanbevelingen te doen. Na presentatie van de resultaten door de werkgroepen aan de stuur groep, zijn de rapporten voor eenieder ter inzage gelegd. De aan bevelingen vormen de basis voor de organisatie-ontwikkelings plannen die door de stuurgroep vanaf 1995 ter advisering aan de ondernemingsraad worden voorgelegd. De verwachting is dat als gevolg van de lange implementatieperiode en het natuurlijk ver loop binnen de unit Horeca geen boventalligheid gaat ontstaan. Medewerkers zullen binnen de units andere taken en bevoegd heden krijgen. Het veranderingsproces is mede ook een mentali teitskwestie en dat zal voortdurend via opleidingen, trainingen en teamwork onder de aandacht worden gebracht. Unit Food De noodzaak tot veranderen binnen de unit Food is gele gen in de te verwachten ontwikkelingen in de thuisverbruik- markt aan handelszijde en aan de toenemende variatie in het consumptiepatroon en de onvoorspelbaarheid ervan aan consu mentenzijde. Om zo alert mogelijk te kunnen reageren in de markt en daarmee Slagkracht door Merkkracht te realiseren, is in het raamwerk van de beoogde structuur van de unit op hoofdlijnen gekozen om een daadwerkelijke integratie van mar keting- en verkoopactiviteiten te realiseren. Ter voorbereiding hierop werd aan alle medewerkers van deze unit gevraagd een sterkte/zwakte/kansen/bedreigingen-analyse van de huidige organisatie te maken met het oog op de toekomstige situatie. Als

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1994 | | pagina 18