"I
S 0 C I A A
L JAARVERS
LAG 1994
I k rijd zo 'tl tweehonderd keer heen en weer per
I dienst", zegt heftruckchauffeur Baan Schroef
I van het M.I.T. in Zoeterwoude. "We zijn dan
ook blij dat de vloer in het magazijn en vlak
ervoor sinds kort geasfalteerd is. Vooral binnen is
het perfect. Want we hebben nu veel minder last
van trillingen in onze rug- en nekspieren. En
minder geluidsoverlast. Ook Heineken heeft er
voordeel aan. Want door minder trillingen is er
minder kans op breuk. We willen niet ondank
baar zijn, maar het zou natuurlijk het mooiste
zijn als het hele terrein geasfalteerd zou worden.
Het is ook een hele verbetering, dat we sinds
enige tijd verhoogde trucks hebben. Nu hoeven
we niet meer achteruit te rijden, omdat we over
onze last heen kunnen kijken. De opfriscursus
van de Bedrijfsgezondheidsdienst was ook nuttig.
We hebben er veel goede tips van gehad.
Een projectgroep heeft zich gebogen over de toekomstige
Arbo-dienst en de toekomstige structuur van de Arbozorg bin
nen Heineken Nederlands Beheer. Besloten is dat de Bedrijfs
gezondheidsdienst centraal zal blijven bestaan onder Heineken
Nederlands Beheer en een belangrijk onderdeel zal gaan vormen
van de toekomstige Arbo-dienst.
Bedrijfsgezondheidsdienst
Het is de taak van een werkgever een risico-inventarisatie
te maken van de werkplekken en dit onderzoek te evalueren.
Daarbij gaat het om aspecten van veiligheid, gezondheid en wel
zijn. De Bedrijfsgezondheidsdienst is in samenwerking met de
veiligheidsfunctionarissen en PZ-functionarissen, verder gegaan
met het houden van bedrijfsgeneeskundige werkplekonderzoe-
ken. Eind 1994 was minstens driekwart van alle afdelingen van
Heineken Nederland (inclusief Commercie) in kaart gebracht.
Net als in voorgaande jaren worden op basis van de rapportage
aanbevelingen gedaan aan het verantwoordelijke management
over mogelijke verbetering van de arbeidsomstandigheden.
Zo vonden bijvoorbeeld verbeteringen plaats bij de afde
ling Brouwen in Zoeterwoude (waar het Kelderplan wordt uitge
voerd) en bij Magazijnen en Intern Transport in Zoeterwoude.
Asfalteren van de afdelingsruimte zorgt ervoor dat heftruck
chauffeurs geen hinder meer ondervinden van een hobbelig weg
dek. Daarnaast heeft de BGD voorlichting gegeven over onder
meer een goede rijstijl voor de heftruckchauffeurs om lichamelijk
ongemak en ongevallen zo veel mogelijk te voorkomen.
Tijdens het bedrijfsgezondheidskundig spreekuur krijgt de
BGD in toenemende mate te maken met mensen die advies vra
gen over bijvoorbeeld goed tillen, zitten of beeldschermwerk. De
BGD juicht dit toe, omdat beter vooraf advies kan worden aan
gevraagd, dan te wachten tot er klachten ontstaan bij de gezond
heid.
In 1994 was de BGD ook in een vroeg stadium uitvoerig
betrokken bij het ontwerpen en het installeren van nieuwe
colonnes, met name in Den Bosch. Veilig en gezond werken en
welzijn waren belangrijke thema's in de ontwerpfase.
Ook in het Zoeterwoudse kantoorgebouw zijn werkplek-
onderzoeken geweest op plaatsen waar met beeldschermen
wordt gewerkt. Voorts vond een risico-inventarisatie plaats.
De kantine in het kantoorgebouw is gerenoveerd. Daarbij is het
luchtverversingssysteem aangepast.
De Plaatselijke Administratie kreeg een vernieuwde werk
ruimte met een centraal archief.
Ziekteverzuim
Over de hele linie is het ziekteverzuim in de produktie
gedaald. De BGD heeft de overtuiging dat de aandacht voor het
verbeteren van de arbeidsomstandigheden daarbij een grote rol
speelt. Een belangrijke rol is ook weggelegd voor de leidingge
venden. Zij moeten veel aandacht besteden aan het voorkomen
van ziekteverzuim. Wanneer er toch sprake is van ziektever
zuim, moeten zij aandacht hebben voor de medewerkers die zich
hebben ziekgemeld.
Het ziekteverzuim daalde bijvoorbeeld bij de Produktie in
Zoeterwoude van 8,4% in 1993 naar 7,3%. Magazijnen en Intern
Transport ging van 8,1% naar 6,9%.
Het is moeilijk de Heinekencijfers te vergelijken met een
landelijk gemiddelde. Veel bedrijven geven de ziekmeldingen
namelijk niet meer door aan de bedrijfsvereniging, omdat zij de
medewerkers bij ziekmelding gedurende de eerste zes weken nu
zelf moeten doorbetalen.
Ondanks de daling van het ziekteverzuim, blijft het nodig
veel aandacht te schenken aan dit belangrijke probleem.
Daarom is in 1994 de wens geuit een centraal verzuimbeleid
voor heel Heineken Nederlands Beheer B.V. te formuleren. De