/s
SOCIAAL
JAARVERSLAG
1
9 9 3
BROUWERIJ 'S-HERTOGENBOSCH
heid vragen te stellen. Het doel van deze bijeenkomsten was het
proces minder vaag te maken voor de medewerkers. Om de
doelstellingen meer concreet te maken. De eerste maanden van
1994 zullen per afdeling de plannen worden uitgewerkt.
Hopelijk komt daarmee een einde aan de onzekerheid, die het
afgelopen jaar zeer groot was en een belangrijk stempel drukte
op 1993. De voorlichtingsbijeenkomsten zullen ook in 1994
worden voortgezet.
Ziekteverzuim
In 1993 is het ziekteverzuimpercentage in Zoeterwoude
voor het eerst sinds enige jaren weer enigszins gedaald. Toch
blijft het terugdringen van ziekteverzuim hoge prioriteit houden.
Het afgelopen jaar is veel aandacht besteed aan een project dat
eind 1992 in gang is gezet om veelvuldig of langdurig ziektever
zuim te voorkomen. Daarbij is een essentiële rol weggelegd voor
een aantal leidinggevenden. Er is namelijk vaak een verband
tussen ziekteverzuim en de werkomgeving. Wanneer bijvoor
beeld de inhoud van de functie niet bevredigend is, de verhou
ding tussen collega's of met de leidinggevenden niet goed is en
er geen enkele inspraak is op het werk, dan wordt niet voldaan
aan de factor 'welzijn'. In dat geval zal eerder ziekteverzuim
optreden dan in een ideale werksituatie. Daarom is het van
belang dat een leidinggevende meer contact heeft met de mede
werkers op de vloer. En dat hij of zij na een ziekmelding contact
houdt om belangstelling te tonen, bij langdurig zieken meer
huisbezoeken aflegt en intensiever verzuimgesprekken voert
wanneer sprake is van vaak voorkomend verzuim. Om ziekte
verzuim op een positieve manier te kunnen benaderen, zijn voor
de leidinggevenden trainingen georganiseerd. Een PZ-functiona-
ris ondersteunt hen bij het voeren van de gesprekken.
Ook aan de arbeidsomstandigheden is voortdurend aan
dacht besteed. Door middel van de werkplekonderzoeken door
de Bedrijfsgezondheidsdienst konden aanbevelingen worden
gedaan voor verbeteringen. Deze zijn of worden, al dan niet in
fases, ingevoerd.
Opleidingen
Naast opleidingen om kennis te vergaren, worden vaar
digheidsopleidingen steeds belangrijker. Bijvoorbeeld om ver
zuimgesprekken goed te kunnen voeren of goede notulen te
maken van zaken die in het werkoverleg zijn besproken. Want
juist in het kader van het Mensen Maken Heineken-proces is het
noodzakelijk goed met elkaar te kunnen communiceren. En wel
zodanig dat twee-richtingverkeer ontstaat.
Veel aandacht en energie is ook gestoken in het bevorde
ren van de mobiliteit van medewerkers, zodat zij niet te lang in
dezelfde functie werkzaam zijn. Multi-inzetbaarheid is belang
rijk, voor alle niveaus.
Bedrijfsvervoer
Heineken nam vorig jaar samen met andere bedrijven
deel aan een haalbaarheidsonderzoek Vervoersmanagement
Grote Polder, op initiatief van de Kamer van Koophandel
Rijnland. Dit is nog niet afgerond. Heineken heeft in 1993 een
stagiaire aangenomen om het huidige bedrijfsvervoer en het ver
voersplan van Heineken te bekijken en voorstellen te maken ter
verbetering.
Werkervaringsplaatsen
Van de tien personen die in april 1992 begonnen met het
volgen van een opleiding en het opdoen van werkervaring, heb
ben in 1993 vijf een basisdiploma behaald. Zoals afgesproken
was bij de CAO-onderhandelingen is ook in 1993 een werkerva-