SOCIAAL JAARVERSLAG 1 9 9 2 OPLEIDINGEN L<l_ A N Tf y\ yv _r Tevens heeft het gebruikelijke onderhoud van het functiebe schrijvingsbestand en de bijbehorende -waarderingen plaatsge vonden. Met diverse delen van de organisatie en de vakbonden is het afgelopen jaar het overleg gestart om de knelpunten van de func tiebeschrijvingen en -waarderingen in kaart te brengen en om te bepalen hoe deze kunnen worden opgelost. Snelle en omvangrijke technologische en sociale ontwikkelingen maken het noodzakelijk dat de Heineken-organisatie zich per manent aanpast. Om levensvatbaar te blijven moet aan steeds hogere eisen worden voldaan om flexibel, creatief, slagvaardig en klantgericht te functioneren. Om aan deze eisen tegemoet te kunnen komen wordt in grote delen van de organisatie gekozen voor decentralisatie van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Ook de verantwoordelijkheid voor opleiden werd weer duide lijk teruggelegd bij het lijnmanagement. Het afgelopen jaar stond in het teken van het decentraliseren van de opleidingsfunctie binnen de Heineken-organisatie. De afde ling Centrale Training en Vorming werd opgeheven. Daarvoor in de plaats werden er opleidingsfuncties georganiseerd in de verschillende disciplines. Het voordeel hiervan is dat het instru ment "opleiden" veel doelmatiger kan worden ingezet om in het kader van bedrijfsdoelstellingen het functioneren van medewer kers op peil te houden, te veranderen of te verbeteren. Wat op centraal niveau overbleef, is een kleine afdeling onder de naam Management Training en Ontwikkeling. Deze afdeling houdt zich bezig met het ontwikkelen en organiseren van managementopleidingen, het ondersteunen van opleidingscolle ga's in de werkmaatschappijen en het adviseren van het manage ment op veranderingskundig gebied. Managementopleidingen De afdeling MTO ontwikkelt en organiseert verschillen de opleidingsprogramma's/leergangen voor managers en lei dinggevenden uit alle werkmaatschappijen. Daarnaast organi seert MTO een introductieprogramma voor nieuwe medewer kers in het CAVO gebied dat de naam Heineken Oriëntatie Programma (HOP) draagt. Dit programma vervangt Vogelvlucht. Het afgelopen jaar zijn er verschillende aanpassingen geweest in het bestaande aanbod van managementopleidingen. De voor naamste reden hiervoor was dat de effectiviteit van deze oplei dingen vergroot moest worden. De effectiviteit van deze oplei dingen wordt bepaald door de mate waarin een cursist het geleerde uit de opleiding daadwerkelijk in zijn/haar werksituatie kan toepassen. Daarom worden de chef en collega's steeds meer betrokken bij de opleiding. Ook wordt getracht de echte werk situatie in de opleiding zoveel mogelijk na te bootsen door bij voorbeeld aan "echte" projectopdrachten te werken of acteurs binnen een opleiding te halen. De volgende programma's vonden in 1992 plaats: De TOEL-cursus, bestemd voor groepsleiders met enkele jaren ervaring, heeft eenmaal plaatsgevonden. In deze cursus krijgt de groepsleider meer inzicht in zijn rol als leidinggevende en krijgt hij middelen aangereikt om zijn functie effectief uit te voeren. Er waren 8 deelnemers. De training Managementvaardigheden voor Groepsleiders heeft eenmaal plaatsgevonden. Er waren 8 deelnemers. Het bijzondere "Klantgerichtheid is geen vaardigheid, maar een mentaliteit", zegt Wiebe Buising. Als Projectleider Opleidingen weet hij alles van cursussen en trainingen. Zijn uitspraak is dan ook verrassend. "Een telefoniste kun je leren hoe ze met een boze klant moet omgaan. Maar het gevoel dat je krijgt wanneer de telefoon gaat, vormt het verschil tussen wel of niet klantgericht denken. "ddHa, een klant!" of 'Jakkeswéér die telefoon...Er is niets inge wikkelds aan klantgericht zijn. Het is een kwestie van willen. Het heeft ook te maken met discipline. Als mij gevraagd wordt terug te bellen, doe ik dat. Ik vind Heineken abso luut een klantgericht bedrijf. Elke afdeling heeft zijn eigen klanten, vaak ook intern. Met z'n allen vormen we als het ware een omge keerde pyramide. De bovenlaag, die contact

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1992 | | pagina 7