SOCIAAL
JAARVERSLAG
1 9
9 2
OPLEIDINGEN
L<l_ A N Tf
y\ yv
_r
Tevens heeft het gebruikelijke onderhoud van het functiebe
schrijvingsbestand en de bijbehorende -waarderingen plaatsge
vonden.
Met diverse delen van de organisatie en de vakbonden is het
afgelopen jaar het overleg gestart om de knelpunten van de func
tiebeschrijvingen en -waarderingen in kaart te brengen en om te
bepalen hoe deze kunnen worden opgelost.
Snelle en omvangrijke technologische en sociale ontwikkelingen
maken het noodzakelijk dat de Heineken-organisatie zich per
manent aanpast. Om levensvatbaar te blijven moet aan steeds
hogere eisen worden voldaan om flexibel, creatief, slagvaardig en
klantgericht te functioneren.
Om aan deze eisen tegemoet te kunnen komen wordt in grote
delen van de organisatie gekozen voor decentralisatie van taken,
bevoegdheden en verantwoordelijkheden.
Ook de verantwoordelijkheid voor opleiden werd weer duide
lijk teruggelegd bij het lijnmanagement.
Het afgelopen jaar stond in het teken van het decentraliseren van
de opleidingsfunctie binnen de Heineken-organisatie. De afde
ling Centrale Training en Vorming werd opgeheven. Daarvoor
in de plaats werden er opleidingsfuncties georganiseerd in de
verschillende disciplines. Het voordeel hiervan is dat het instru
ment "opleiden" veel doelmatiger kan worden ingezet om in het
kader van bedrijfsdoelstellingen het functioneren van medewer
kers op peil te houden, te veranderen of te verbeteren.
Wat op centraal niveau overbleef, is een kleine afdeling onder de
naam Management Training en Ontwikkeling. Deze afdeling
houdt zich bezig met het ontwikkelen en organiseren van
managementopleidingen, het ondersteunen van opleidingscolle
ga's in de werkmaatschappijen en het adviseren van het manage
ment op veranderingskundig gebied.
Managementopleidingen
De afdeling MTO ontwikkelt en organiseert verschillen
de opleidingsprogramma's/leergangen voor managers en lei
dinggevenden uit alle werkmaatschappijen. Daarnaast organi
seert MTO een introductieprogramma voor nieuwe medewer
kers in het CAVO gebied dat de naam Heineken Oriëntatie
Programma (HOP) draagt. Dit programma vervangt Vogelvlucht.
Het afgelopen jaar zijn er verschillende aanpassingen geweest in
het bestaande aanbod van managementopleidingen. De voor
naamste reden hiervoor was dat de effectiviteit van deze oplei
dingen vergroot moest worden. De effectiviteit van deze oplei
dingen wordt bepaald door de mate waarin een cursist het
geleerde uit de opleiding daadwerkelijk in zijn/haar werksituatie
kan toepassen. Daarom worden de chef en collega's steeds meer
betrokken bij de opleiding. Ook wordt getracht de echte werk
situatie in de opleiding zoveel mogelijk na te bootsen door bij
voorbeeld aan "echte" projectopdrachten te werken of acteurs
binnen een opleiding te halen.
De volgende programma's vonden in 1992 plaats:
De TOEL-cursus, bestemd voor groepsleiders met enkele jaren
ervaring, heeft eenmaal plaatsgevonden. In deze cursus krijgt de
groepsleider meer inzicht in zijn rol als leidinggevende en krijgt
hij middelen aangereikt om zijn functie effectief uit te voeren. Er
waren 8 deelnemers.
De training Managementvaardigheden voor Groepsleiders heeft
eenmaal plaatsgevonden. Er waren 8 deelnemers. Het bijzondere
"Klantgerichtheid is geen vaardigheid, maar
een mentaliteit", zegt Wiebe Buising. Als
Projectleider Opleidingen weet hij alles van
cursussen en trainingen. Zijn uitspraak is dan
ook verrassend. "Een telefoniste kun je leren
hoe ze met een boze klant moet omgaan. Maar
het gevoel dat je krijgt wanneer de telefoon
gaat, vormt het verschil tussen wel of niet
klantgericht denken. "ddHa, een klant!" of
'Jakkeswéér die telefoon...Er is niets inge
wikkelds aan klantgericht zijn. Het is een
kwestie van willen. Het heeft ook te maken
met discipline. Als mij gevraagd wordt terug
te bellen, doe ik dat. Ik vind Heineken abso
luut een klantgericht bedrijf. Elke afdeling
heeft zijn eigen klanten, vaak ook intern. Met
z'n allen vormen we als het ware een omge
keerde pyramide. De bovenlaag, die contact