J' SOCIAAL JAARVERSLAG 1992 Beleidsplan Uitgangspunt van het beleid ten aanzien van arbeidsom standigheden is de intentieverklaring van Heineken Nederlands Beheer B.V. Uitvoering De gerapporteerde ongevalscijfers laten ook dit jaar weer een licht dalende trend zien in de ongevallenfrequentie. Dit ondanks een stijging van het aantal ongevallen met verzuim bij Vrumona. Deze stijging is voor een deel verklaarbaar door een verbeterde registratie van de ongevallen bij Vrumona. Het langere-termijn Arbo-beleid wordt voornamelijk duidelijk bij de investeringsbeslissingen. Vooral bij het mechani seren en automatiseren van procesdelen worden zware en inge wikkelde handelingen afgeschaft. Dit betekent een verbetering in Arbo-opzicht. In het verleden is de brouwerij in Den Bosch hiermee begonnen, met het overkappen van de open gistkuipen. In 1992 werd in Zoeterwoude het zogenoemde Kelderplan opgesteld en aan de COR voorgelegd. Bij dit project zullen onder andere vele handelingen met slangen geëlimineerd worden door vast leidingwerk. Daarmee zal een groot Arbo-knelpunt opgelost gaan worden. Het korte-termijn Arbo-beleid uit zich in de voortdurende aan scherpingen van maatregelen om zoveel mogelijk onveilige handelingen te voorkomen. Een goed middel hiertoe is de intensivering van de "veiligheidsronden" tezamen met de bedie ningsmensen. Volgens de rapportages herkennen zij veel onvei lige situaties. Ook in '92 is weer veel aandacht besteed aan het instru eren van buitenfirma's en aan het verlenen van veiligwerkver- gunningen. Ondanks de voorzorgsmaatregelen is in een aantal gevallen geconstateerd dat instructies niet zijn opgevolgd. In die gevallen zijn de werkzaamheden onmiddellijk gestopt. Naast de aandacht voor veiligheidsaspecten bij het ont werpen van projecten geldt dit evenzeer voor de aspecten gezondheid, welzijn en milieu. Door verbeterd inzicht in al deze aspecten en verbeterde apparatuur wordt hiertoe mede invulling gegeven aan het Arbo-beleid. Gerealiseerde Arbo-verbeteringen: Zoeterwoude: Aanbrengen snelsluitdeuren; sluiten tochtgaten pallet toe- en afvoerbanen; aanbrengen extra verwarming Verpakkingsafdeling; Aanvoer lijm voor etiketteren in buikcon tainers in plaats van lijmemmers; Verbeteren van de nieuwe blikcolonne 6, waaronder omkasting deksel sluitmachine, afzui gen CO2 uit omkasting en aparte kartonpers; Automatiseren hopdosering. Den Bosch: Overkappen open gistkuipen; Invoeren centraal doseersystemen voor reinigingsmiddelen en verwijderen loog- opslag verpakkingsafdeling; Vervangen slangen door vast lei dingwerk en matrixen; Invoeren individuele gehoorbescher- ming voor 500 medewerkers. Bunnik: Gereedkomen geluidskaart produktie-afdelingen; Algehele vernieuwing bedrijfsrestaurant. Regionaal Verkoopleider Thuisverbruik Zuid-Nederland Alex Dozy heeft een duide lijke opvatting over klantgerichtheid. "Voor mij betekent het dat je goed moet luisteren naar de klant. Signalen moet oppikken uit de markt en daar iets mee moet doen. Wij heb ben een beeld van de landelijke ontwikkelin gen. Maar de vertegenwoordiger is degene die in zijn rayon de regionale signalen vanuit de markt hoort. Hij is de antenne van de brou werij. Voor vertegenwoordigers betekent klantgerichtheid ook dat ze afspraken moeten nakomen. Inspelen op vragen van een klant, hetgeen niet betekent altijd jazeggen maar ook 'nee' kunnen verkopen. Maar dan wel kunnen beargumenteren waarom. Kortom, we moeten een betrouwbare handelspartner zijn", aldus Dozy. Om er onmiddellijk aan toe te voegen: "Onze vertegenwoordiger moet beter zijn dan de vertegenwoordigers van de

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1992 | | pagina 33