2f SOCIAAL JAARVERSLAG 1992 Het resultaat van de ideeënbus in 1992 vertoont ten opzichte van andere jaren opmerkelijke verschillen. Van de drie produk- tievestigingen zou men in volgorde van grootte ook een over eenkomstig ideeënbus-resultaat verwachten. Normaal is dit ook zo. In 1992 was het echter net andersom. De besparingen die in de produktie door de ideeën zijn bereikt, liggen bij Vrumona niet alleen relatief maar ook absoluut het hoogst. Ook de gemid delde beloning per idee is in Bunnik hoger dan van de beide grote biervestigingen samen. Alleszins een compliment waard. Heineken heeft dit jaar voor het eerst meegedaan met de lande lijke Oorkondedag, die de laatste jaren wordt georganiseerd door het Ideeëncentrum. Het Ideeëncentrum is een vereniging waarbij de meeste bedrijven, die een ideeënbus hebben, zijn aan gesloten en die tot doel heeft het ideeënbuswerk te stimuleren. Het centrum doet dat ondermeer door het uitreiken van een oorkonde aan mensen die een succesvol idee hebben ingediend. De Centrale Ideeënbuscommissie heeft het idee ingezonden van de heer Pascal Smits, die werkzaam is bij Vrumona, vanwege het originele karakter van zijn idee. Op 17 november is op een fees telijke bijeenkomst in Groningen de oorkonde aan hem uitge reikt. Hij kreeg deze voor een met vijftienduizend gulden beloond idee om limonade- en siroopresten te gaan gebruiken voor veevoer. Zoeterwoude heeft in het teken gestaan van de milieu-actie. Door middel van posters, het bedrijfsjournaal Kijkglas, Vers van 't Vat en andere publicaties, is getracht niet alleen aandacht aan het milieu te schenken maar ook het personeel te stimuleren ideeën in te zenden om het milieu te verbeteren. Er is door de Plaatselijke Ideeënbuscommissie veel tijd en aandacht aan besteed. De actie heeft in totaal 95 ideeën opgeleverd. Hoewel de kwaliteit en de kwantiteit minder waren dan de commissie had verwacht, is door deze actie het milieu wel duidelijk in de belangstelling gekomen bij eenieder. Om het rendement op bier zo groot mogelijk te maken is een goede bierpresentatie in de winkel van essentieel belang. In traditionele winkels staat het bier verspreid over de win kel. Kratten staan doorgaans in een verloren hoek. "Deze situatie is historisch gegroeid. Enerzijds doordat er vroeger minder bieren in de supermarkt waren en anderzijds omdat de marge op bier gering was", legt Christiaan Hintzen van Sales Technology uit. "Daarom moet de presentatie van bier worden aan gepakt. Door een optimale bierpresentatie kan een veel hogere vloerproduktiviteit worden behaald. In de huidige situatie staat er van het ene produkt te veel en van het andere te weinig. Er is ook geen blokvorming. Om de presentatie in zijn algemeenheid te verbeteren, is de filosofie Grootbuik Kleinbulk Schap (GKS) ontwikkeld. Deze presentatievorm houdt rekening met voor- 30

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1992 | | pagina 31