2f
SOCIAAL
JAARVERSLAG 1992
Het resultaat van de ideeënbus in 1992 vertoont ten opzichte
van andere jaren opmerkelijke verschillen. Van de drie produk-
tievestigingen zou men in volgorde van grootte ook een over
eenkomstig ideeënbus-resultaat verwachten. Normaal is dit ook
zo. In 1992 was het echter net andersom. De besparingen die in
de produktie door de ideeën zijn bereikt, liggen bij Vrumona
niet alleen relatief maar ook absoluut het hoogst. Ook de gemid
delde beloning per idee is in Bunnik hoger dan van de beide
grote biervestigingen samen. Alleszins een compliment waard.
Heineken heeft dit jaar voor het eerst meegedaan met de lande
lijke Oorkondedag, die de laatste jaren wordt georganiseerd
door het Ideeëncentrum. Het Ideeëncentrum is een vereniging
waarbij de meeste bedrijven, die een ideeënbus hebben, zijn aan
gesloten en die tot doel heeft het ideeënbuswerk te stimuleren.
Het centrum doet dat ondermeer door het uitreiken van een
oorkonde aan mensen die een succesvol idee hebben ingediend.
De Centrale Ideeënbuscommissie heeft het idee ingezonden van
de heer Pascal Smits, die werkzaam is bij Vrumona, vanwege het
originele karakter van zijn idee. Op 17 november is op een fees
telijke bijeenkomst in Groningen de oorkonde aan hem uitge
reikt. Hij kreeg deze voor een met vijftienduizend gulden
beloond idee om limonade- en siroopresten te gaan gebruiken
voor veevoer.
Zoeterwoude heeft in het teken gestaan van de milieu-actie.
Door middel van posters, het bedrijfsjournaal Kijkglas, Vers van
't Vat en andere publicaties, is getracht niet alleen aandacht aan
het milieu te schenken maar ook het personeel te stimuleren
ideeën in te zenden om het milieu te verbeteren. Er is door de
Plaatselijke Ideeënbuscommissie veel tijd en aandacht aan
besteed. De actie heeft in totaal 95 ideeën opgeleverd. Hoewel
de kwaliteit en de kwantiteit minder waren dan de commissie
had verwacht, is door deze actie het milieu wel duidelijk in de
belangstelling gekomen bij eenieder.
Om het rendement op bier zo groot mogelijk
te maken is een goede bierpresentatie in de
winkel van essentieel belang. In traditionele
winkels staat het bier verspreid over de win
kel. Kratten staan doorgaans in een verloren
hoek. "Deze situatie is historisch gegroeid.
Enerzijds doordat er vroeger minder bieren in
de supermarkt waren en anderzijds omdat de
marge op bier gering was", legt Christiaan
Hintzen van Sales Technology uit. "Daarom
moet de presentatie van bier worden aan
gepakt. Door een optimale bierpresentatie
kan een veel hogere vloerproduktiviteit
worden behaald. In de huidige situatie staat
er van het ene produkt te veel en van het
andere te weinig. Er is ook geen blokvorming.
Om de presentatie in zijn algemeenheid te
verbeteren, is de filosofie Grootbuik
Kleinbulk Schap (GKS) ontwikkeld. Deze
presentatievorm houdt rekening met voor-
30