l/~ <2.° S 0 c I A A L JAARVERS L AG 19 9 2 Geluid en gehoorbescherming wordt een zogenaamde speerpuntactie in 1993. De voortschrijdende vervanging van glazen flessen door kunststof retourflessen heeft een zeer gun stig effect op de arbeidsomstandigheden. Dit geldt niet alleen voor het geluid, maar ook voor het gewicht en het aantal onge vallen als gevolg van snijwonden. Algemeen De afzet in 1992 lag fractioneel boven de afzet van 1991. Het marktaandeel van Vrumona stond onder druk. Onder ande re door de introductie van de 1,5-liter kunststof retourfles door de B-merkfabrikanten en de agressieve marktbewerking van de concurrentie. Toch kan Vrumona ook in financieel opzicht terugzien op een goed jaar. Dat is in belangrijke mate te danken aan de gezamenlijke inspanningen van de medewerk(st)ers. Op verpakkingsgebied was de introductie van de 1-liter kunst stof retourfles voor het Royal Club-assortiment de belangrijkste ontwikkeling. Deze fles is zowel bij de handel als de consument zeer goed ontvangen. andere tot gevolg dat de verblijfstijd van de vrachtauto's bij Vrumona aanmerkelijk is bekort. Dit leidt tot verbetering van de effectiviteit van de distributie. Het personeelsbestand van de produktieafdelingen is het afgelo pen jaar uitgebreid in verband met het terugdringen van het overwerk en het oplossen van enkele structurele knelpunten. Arbeidsomstandigheden In samenwerking met het NIA (Nederlands Instituut voor Arbeidsomstandigheden) zijn in 1992 vier informatiedagen Arbo georganiseerd ten behoeve van alle leidinggevenden van Vrumona. "Wij proberen onze promoties zoveel moge lijk af te stemmen op de individuele wensen van de handelspartners. En we kijken op welke gebieden we kunnen samenwerken" zegt hoofd Thuisverbruik VrumonaMare Bolland. "In 1992 hebben we bijvoorbeeld samen met Albert Heijn een actie opgezet. Bij aankoop van twee flessen Pepsi kon de consu ment exclusief bij AH een cassette van Michael Jackson kopen. In samenwerking met AH hebben we voor die actie ook een TV- campagne ontwikkeld. Het resultaat was dat er 113.000 cassettes zijn verkocht. Dat was een goed voorbeeld van een 'tailormade', een op maat van de leverancier gemaakte actie. Ook op ander gebied was Vrumona in '92 klantgericht bezig. "De introductie van de 1,0 liter hervulbare kunststof flessen was een toonbeeld van klantgerichtheid. In onze plan- Om het aantal produktklachten verder terug te brengen, zijn enkele structurele maatregelen genomen. Daarbij horen onder meer de aankoop van twee sniffers en de plaatsing van nieuwe lekdetectie-apparatuur. Commercie werkte de professionalisering van de relatie met de handel verder uit. Landelijke acties werden vervangen door op maat gemaakte acties met individuele detaillisten. Om service te verlenen aan onze afnemers op het gebied van schap-indeling is een space-manager aangesteld, die schappenplannen kan maken voor de handel. De 2-ploegendienst van de afdeling Intern Transport is aange past. Hierdoor wordt efficiënter gewerkt. Dit heeft onder Een extern ingenieursbureau heeft van de produktieafdelingen een geluidskaart gemaakt. Daarna is een intern "decibellenteam" van start gegaan. Deze had de opdracht ervoor te zorgen dat nergens het geluidsniveau van 85 dB(A) wordt overschreden. Samen met het ingenieursbureau DHV is een onderzoek uitge voerd om punten vast te stellen die op het gebied van de milieu-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1992 | | pagina 22