Heirieken Nederland B. V.
gewerkt gaan worden in rayons.
Een rayon zal bestaan uit meerde
re colonnes of is een combinatie
van Kwaliteitscontrole Verpakken
en Algemene Dienst. In dit kader
ontstaat een nieuwe funktie
Groepsleider, namelijk Rayon
Groepsleider. De nodige akties om
tot invulling van deze funkties te
komen en gerichte opleiding daar
voor, zijn reeds in gang gezet.
In afwachting van de implementa
tie van de reorganisatie-voorstellen
is er in de afgelopen jaren uitslui
tend sprake geweest van werving
op basis van dienstverbanden voor
bepaalde tijd. Uiteraard vormde dit
voor leiding en vaste medewerkers
een extra belasting.
Technische Dienst
Binnen de storingsgroep van de
afdeling Brouwen en Energie wor
den alle Storings-monteurs op hun
toekomstige taak van Service
monteur voorbereid door middel
van opleiding en training. Hierbij is
uiteraard rekening gehouden met
de wettelijke bepalingen die gelden
voor het verrichten van bepaalde
werkzaamheden. Zo volgden de
monteurs met een mechanische
achtergrond een cursus elektrische
vaardigheden volgens het VEV
niveau M.B.I. en de monteurs met
een elektrische achtergrond een
cursus mechanische vaardig
heden.
M.I.T.
Wat betreft de aankondiging van
de veranderingen binnen de afde
ling Intern Transport, hebben de
medewerkers van deze afdeling
lang in onzekerheid geleefd. Pas
eind 1991 hebben de definitieve
plannen vorm gekregen en konden
deze ter advisering aan de centra
le ondernemingsraad worden aan
geboden.
In het kader "Veiligheid vóór alles"
heeft een groot aantal medewer
kers van deze afdeling deelgeno
men aan een tweedaagse cursus
"Veilig werken met de heftruck".
Contractanten binnen deze afde
ling werden opgeleid voor het
EVO-diploma.
Nieuwe Buckler, nu ook op fust.
Buckler ging in 1991 door een aantal spraakmakende veranderingen. Met een
geheel nieuwe smaak werd het merk opnieuw op de Nederlandse markt gebracht.
Joris Craandijk, Product Manager Buckler, legt uit waarom. "De Nederlandse
consument prefereert alcoholvrij bier boven alcoholarm bier. Buckler was, met 0,5
alcohol, eerst een alcoholarm bier. Nu is het alcoholpercentage terug gebracht
naar minder dan 1 promille. Bovendien hebben we sinds kort de technologie in
huis om Buckler, nog meer dan in het verleden, een echte biersmaak te geven.
Essentieel daarbij is het ver gistingsproces. Nu kunnen we Buckler als bier
brouwen en er vervolgens de alcohol aan onttrekken."
Omdat alcoholvrij bier zo'n succes is, met een aandeel van 8% op de biermarkt,
kwam er vraag naar Buckler op fust. Inmiddels zijn er al 900 café's waar Buckler
op fust te krijgen is. Het op fust krijgen van het bier was overigens een fraai staal
tje van vernuft. Hans Kievits, die meewerkte aan de ontwikkeling van het Buckler-
fust: "Alcoholvrij bier is microbiologisch gezien kwetsbaarder dan 'normaal' bier.
Buckler moet daarom heel goed op dezelfde lage temperatuur worden gehouden
tijdens gebruik en wordt daarom geleverd in een speciale tapkoelkast. Voor aan
sluiting moet het al minimaal 16 uur gekoeld zijn, daarom is er in de koelkast
plaats voor twee fusten, je schuift altijd een fust door.
Niet-aktieven
Voor deze groep Oud-Heineken
medewerkers werden in 1991 een
negental bijeenkomsten georgani
seerd. Deze bijeenkomsten wor
den over het algemeen druk
bezocht en men beleeft er veel
plezier aan.
Heineken: premium quality!
In het voorjaar van 1991 zijn de romp-, rug- en halsetiketten van Heineken in lijn
met de Europese uitmonstering gebracht. Nu is het zo dat over heel Europa de
voor- en achteretiketten gelijk zijn qua vorm en lay-out. Marijke Horensma,
Senior Brand Manager: "Als je kijkt naar de vorige uitmonsteringen dan is er niet
sprake van een wereld van verschil, maar het etiket is binnen zijn kenmerken toch
aanmerkelijk verrijkt. Op het vooretiket staat nu bijvoorbeeld 'Premium Quality',
terwijl op het achteretiket wordt benadrukt dat Heineken pils uit zuiver natuurlij
ke grondstoffen wordt gebrouwen. Het achteretiket is bovendien van vorm veran
derd en is nu net als het vooretiket groen geworden.
Marijke Horensma: "De verandering past heel goed bij de uitstraling die we met
Heineken willen bereiken. Heineken is een uitstekend bier, dat staat voor kwa
liteit. Via je reclamecampagne, in je promotie-acties maar ook in je uitmonstering
wil je die kwaliteit laten zien. Heineken is niet voor niets marktleider. Heineken is
bier zoals bier bedoeld is. Als je het over bier hebt, is er eigenlijk maar één bier:
Heineken natuurlijk. Daar past de aanpassing van de etiketten heel duidelijk bij."