Heineken Nederland B. V.
Personeelsbegeleidingsplan
In 1991 is binnen de afdeling
Brouwen het personeelsbegelei
dingsplan totaal ingevoerd.
Hiermee is binnen de afdeling voor
alle medewerkers een structuur
gevonden waar vraag en aanbod,
kansen en beperkingen inzichtelijk
en bespreekbaar zijn geworden.
De positieve ervaringen hiermee
binnen Brouwen heeft geresulteerd
in de opstart van een personeels
begeleidingsplan binnen andere
afdelingen.
Communicatie
De werkgroep communicatie heeft
medio dit jaar haar voorstellen ter
verbetering aan de bedrijfsleider
gepresenteerd. Een goede com
municatie blijft onder de aandacht
van de bedrijfsleiding. Aan de ver
betering van het werkoverleg wordt
constant gewerkt. In 1992 zal hier
aan een nieuwe impuls worden
gegeven.
Binnen de afdeling Verpakken is
gestart met een knelpunten
inventarisatie om tot verbetering
van het werkoverleg te komen.
Bedrijfsvervoer
In verband met het verkrijgen van
de door de overheid ter beschik
king gestelde subsidie voor het sti
muleren van bedrijfsvervoer, is
begin 1991 de buskaart ingevoerd.
"Een betere kroonkurk beschermt tegen geurtjes van buitenaf".
Ruim twee jaar is men bezig geweest met de ontwikkeling van een nieuwe, anti-
chlooranisolen inlay voor de kroonkurk op het bierflesje. (Chlooranisolen zijn
stoffen die smaakafwijkingen kunnen veroorzaken.)
Gert Jan Loggers, hoofd Verpakkingstechnologie van Heineken Technical Services,
vertelt dat zijn afdeling nu een materiaal heeft gevonden dat bier nog beter
beschermt tegen invloeden van buitenaf. "Bier is gevoelig voor geurtjes van buiten.
Bijvoorbeeld houtconserveringsmiddel, dat zich bij vochtige omstandigheden en in
warme situaties, omzet in chlooranisolen. Die dringen vervolgens door de plastic
afdichting van de kroonkurk heen. Al bij kleine concentraties krijgt bier dan een
kartonsmaakje en smaakt het niet vers meer.
"Bier wordt vaak verpakt in karton. Daarnaast staat het bij transport vaak op
houten containervloeren, die vaak behandeld zijn met een middel tegen schimmels
en houtrot. Bovendien weetje ook niet wat er naast ons bier wordt opgeslagen.
Daar heb je geen invloed op." Loggers verwacht dat het nieuwe materiaal een
groot percentage van de klachten verhelpt. "De consument zal waarschijnlijk niets
opvallen aan de nieuwe kroonkurk, maar voor ons is het echt een belangrijke klus
geweest. Ook de manier van testen en de meetapparatuur bestonden nog niet.
Zodoende hebben we veel meer moeten ontwikkelen dan alleen een nieuwe inlay
voor de kroonkurk."
Gestart is met een nadere analyse
van het bestaande bedrijfsvervoer
om eventuele uitbreidingen te
onderzoeken.
Gedeeltelijk arbeidsongeschikte
medewerkers
Veel inspanning is gegeven aan de
intensivering van de begeleiding
van gedeeltelijk arbeidsongeschik
te medewerkers. In een zeer vroeg
stadium wordt gestart met het on
derzoeken van nieuwe plaatsings
mogelijkheden en het opstarten
van een her/omscholingstrajekt.
Ondernemingsraad
Het overleg met de
Ondernemingsraad is dit jaar zeer
intensief geweest. Veelvuldig over
leg heeft plaatsgevonden om de
reorganisatieplannen toe te lichten.
De Ondernemingsraad heeft over
alle ingediende reorganisatieplan
nen een positief advies gegeven.
co
O
o
Voet tussen de deur met Amstel in 25 cl blik.
Een kleinere verpakking om met Amstel een positie in blik op te bouwen. Dat is de
reden waarom Amstel in 1991 blikjes van 25 cl introduceerde. En met succes. "De
distributie van Amstel blik bedroeg in 1990 ongeveer 22 In 1991 is dat opgelo
pen tot 50 Meer dan een verdubbeling duszegt Nicole de Steenhuijzen Piters,
productmanager van Amstel.
Het probleem waarmee Amstel kampte, is dat de meeste winkeliers slechts twee tot
drie soorten bier in blik van 33 cl verkopen, naast wel zeven of acht soorten pils in
fles. "Men kiest voor Heineken en het eigen winkelmerk in blik. Dat is voor Amstel
als tweede merk in de biermarkt niet te verteren. Andere formaten dan het stan
daard blik van 33 cl nemen winkeliers wel op in hun assortiment. De introductie
van het 25 cl blik is dus een goede oplossing om voor Amstel een positie in blik op
te bouwen.
13
2J
m
jj
co
r-
O
CD
CD
25cie
5% VOLAlC.-CAT I
PILSENER bier