heineken ncderlond/ beheer bv
Loopbaan
ontwikkeling
Uit de evaluatie bleek dat wij met deze
groepsopleidingen op de goede weg zijn.
Incidenteel
Aan honderdzestig cursisten werd op inci
dentele basis een opleiding gegeven. Deze
opleidingen hadden onder meer betrekking
op telefonische verkoop, Engels, Horeca
Tap Service, vergadertechniek voor wacht-
chefs en groepsleiders van de Energie- en
Storingsdienst. Deze laatste opleiding dien
de als voorbereiding op te houden werkbe
sprekingen.
C. Interne samenwerkingstrainingen
Een kleine vierhonderd cursisten volgden
een samenwerkingstraining.
Het betrof vooral cursussen in de commer
ciële sector.
Raadgevend Bureau Kinheim verzorgde
deze trainingen. Daarin kwam persoonlijk
functioneren, vaardigheid in samenwerken
en management aan de orde.
Verder werd nog eenmaal de cursus 'Com
municatieve vaardigheden voor administra
tief personeel' gegeven, evenals een trai
ning in samenwerken voor de brouwafde-
ling in Den Bosch.
In totaal werden ruim 1400 langere of korte
re opleidingen verzorgd. Hierbij waren zo'n
1000 medewerkers betrokken.
D Diverse opleidingsactiviteiten
Door C.T.V. werd medewerking verleend
aan de werkconferenties van de bedrijfslei
ding Den Bosch en Zoeterwoude. Ook
werd geassisteerd bij functiegerichte oplei
dingen in de brouwafdelingen van deze
brouwerijen.
Verder werd hulp geboden aan de techni
sche dienst van de vestiging Zoetermeer
en bij de opleidingen in Bunnik met betrek
king tot de bottelarij/siroophal en de sto
ringsdienst.
In Den Bosch en Zoeterwoude werden op
leidingen zelf voortgezet. Het ging om op
de functie gerichte opleidingen in de afvul-
afdelingen. In de Van der Helststraat werd
een project 'Reinigen en desinfecteren' af
gerond.
Het ideaal: breng de individuele ambities
en capaciteiten van alle medewerkers in
overeenstemming met de plaatsingsmoge
lijkheden binnen de onderneming.
Echter als je praat over loopbaanontwikke
ling dan is het belang van de medewerkers
en de onderneming niet altijd gelijk.
De onderneming streeft naar een optimale
bemanning; de medewerker naar een opti
male ontplooiing.
In de praktijk wordt het ideaal, helaas, nim
mer bereikt.
Dat kan bijvoorbeeld komen doordat het
zicht op een toekomstige functie niet altijd
even duidelijk is. Of omdat de ambitie en
de belangstelling niet overeenkomen met
de capaciteiten van de betrokkene. Of om
dat een medewerker het niet eens is met
zijn beoordeling.
Plannen en veranderen
Toch blijft de doelstelling:
streven naar een zo gunstig mogelijke ver
houding tussen een kwalitatief goede per
soneelsbezetting en de beschikbare func
ties.
Er moet grote nadruk worden gelegd op
een tijdige toereikende vervulling van alle
functies. Er moet systematisch worden ge
pland. Toch blijft plannen op langere ter
mijn een moeilijke zaak. Zelfs binnen een
periode van enkele jaren kan de techni
sche, economische en sociale situatie sterk
veranderen.
Verantwoordelijkheid
Het is erg belangrijk dat iedere leidingge
vende functionaris zich verantwoordelijk
voelt voor de ontwikkeling van de loopbaan
van zijn medewerkers.
Vaak is onvoldoende betrokkenheid van de
leiding de oorzaak van het in de knel raken
van de loopbaanontwikkeling.
Beoordeling
In het beoordelingsgesprek moet aandacht
worden gegeven aan het functioneren in de
Eigen visie
Een belangrijk hulpmiddel bij de beoorde
lingsgesprekken is de registratie van de
belangstelling. Daarin kan de medewerker
aangeven hoe hij of zij de eigen loopbaan
en de mogelijkheden tot ontplooiing ziet.
vervolg op pagina 10
achterliggende periode en aan eventuele
toekomstige mogelijkheden. Dit beoorde
lingssysteem is belangrijk voor het opzetten
van loopbaanmodellen.
Vaak komen beoordelingsgesprekken niet
over zoals zij bedoeld zijn. Dat komt wel
licht omdat er tè concrete uitspraken over
de toekomst worden gedaan. Dit soort me
dedelingen moeten altijd van het nodige
voorbehoud voorzien worden. We kunnen
vaststellen dat het beoordelingssysteem
nog niet helemaal goed werkt. Beoordelin
gen vinden soms niet of op een te laat tijd
stip plaats. Soms bestaat er twijfel over het
nut van zo'n gesprek.